Kirjoittaja Aihe: Aloittaako Canonical Linux Mintin diskriminoinnin?  (Luettu 12311 kertaa)

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Aloittaako Canonical Linux Mintin diskriminoinnin?
« Vastaus #20 : 15.12.13 - klo:21.44 »
Laitoin asiasta aikanaan launchpadiin bugiraportin jossa hyvin selkokielisesti selitin mikä mättää (perustuen kokemukseeni tuolta yrittäjyysajalta). Lyhyehkön keskustelun jälkeen bugi invalidoitiin (odotetusti), ja siitä on nyt jo niin pitkä aika että ovat näemmä poistaneet koko raportin. Ehkä ihan hyvä etten siis pääse sitä linkittämään, on jo ilmankin aika pahasti off-topiciin mennyt koko ketju.
Vinkki: etsi Launchpadin bugeista advanced searchilla myös invalidit.
Ei Mark kuitenkaan niin pahis ole, että olis käskyläisensä komentanut poistamaan hänen hienoa työpöytäympäristöään kritisoivat bugit. :>
Tietääkseni Launchpadista ei raportteja poistella.
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Aloittaako Canonical Linux Mintin diskriminoinnin?
« Vastaus #21 : 15.12.13 - klo:21.50 »
Ainakin itse olen sisäistänyt jokaisen käyttiksen luurinkin eriversioita myöden parhaiten siten, että olen vain alkanut käyttämään sitä ja opetellut noin asiat. Minusta tuo on kaikkein paras tapa opetella uusi. Oletko itse käynyt nuo asiat vaikkapa kirjekurssina?
En. Mutta haluaisinko esim. työpaikalla kiireessä alkaa ihmettelemään, että mitenkäs homma nyt tällä kertaa tehdään.

Lainaus
Mir on tehty Unity 8:ia varten ja sillä oletuksella että Mir:n kautta esim. puhelimen ja tabletin / läppärin käyttö pystytään integroimaan.
Noniin alat pääseen jyvälle. Kerroppas vielä, että miten minun pöytäkone tai kannettava nyt sitten tästä hyötyy? Kiinnostaako se puhelin pätkääkään? No ei. Miksi sitä ei voinut kehittää omana haaranaan? Onko kenenkään käyttäjän mielipidettä kysytty tästä asiasta. Onko missään ollut edes minkäänlaista gallupin tynkää käyttäjiltä, että kuinka moni on edes etäisesti kiinnostunut Ubuntu puhelimesta.

Lainaus
Ei Mark kuitenkaan niin pahis ole, että olis käskyläisensä komentanut poistamaan hänen hienoa työpöytäympäristöään kritisoivat bugit.
Ei kait. Mutta jos joku laittaa nettiin ohjeet, miten nuo spyware kikkareet poistetaan ja laitetaan Ubuntun logo sivuille, niin kappas käykin seuraavasti.
http://www.techdirt.com/articles/20131107/17583725174/disappointing-to-see-canonical-act-like-trademark-bully-over-ubuntu.shtml

Canonical on valunut melko alas. Joo anteeksi pyydetään jne. Miten sattuikaan, että syytteet tuli ilmi juuri kritisoivan sivuston kohdalla.  ::)

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Aloittaako Canonical Linux Mintin diskriminoinnin?
« Vastaus #22 : 15.12.13 - klo:22.08 »

Lainaus
Ei Mark kuitenkaan niin pahis ole, että olis käskyläisensä komentanut poistamaan hänen hienoa työpöytäympäristöään kritisoivat bugit. * :>

Lainataan ensi kerralla se hymiökin.

Lainaus
Ei kait. Mutta jos joku laittaa nettiin ohjeet, miten nuo spyware kikkareet poistetaan ja laitetaan Ubuntun logo sivuille, niin kappas käykin seuraavasti.
http://www.techdirt.com/articles/20131107/17583725174/disappointing-to-see-canonical-act-like-trademark-bully-over-ubuntu.shtml

Canonical on valunut melko alas. Joo anteeksi pyydetään jne. Miten sattuikaan, että syytteet tuli ilmi juuri kritisoivan sivuston kohdalla.  ::)
Puheena ollut bugi ei liittynyt noihin Unity-valikon nettihakuja tekeviin linsseihin vaan Unityn yleiseen käytettävyyteen...
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3414
    • Profiili
Vs: Aloittaako Canonical Linux Mintin diskriminoinnin?
« Vastaus #23 : 15.12.13 - klo:22.11 »
Tässä näyttävät menevän nyt käytännön tason argumentointi ja ideologinen keskustelu iloisesti sekaisin. Itse puhun vain ja ainoastaan käytännön tasolla Unitystä, ja siihen liittyvästä aika erikoisesta, ja tunteelliselta kuulostavasta kritiikistä.


  




qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Aloittaako Canonical Linux Mintin diskriminoinnin?
« Vastaus #24 : 15.12.13 - klo:22.28 »
Hymiö näemmä jäi pois leikatessa. Tiedän kyllä, että kyseessä ei ollut sama asia. Halusin vain tuoda ilmi niitä pointteja, joilla minusta Canonical on viemässä itseään todella pahasti harhaan, eli siihen kun käyttjäjiä ei kuunnella ja halutaan vaientaan vastalauseet.

Lainaus
Kyllä Unity on tällä hetkelläkin omana haaranaan, muita haaroja käsittääkseni ovat Xubuntu, Kubuntu, Ubuntu-Gnome jne. Jos haluaa käyttää Gnomea niin mikä estää asentamasta sitä koneelleen? Ei mikään.
Virallisesti tuettuna haarana? Kubuntu? No eipä vaan ole. Juurihan sieltä lähti pääkehittäjä käveleen mm. Wayland Mir asioiden takia.

Kyllä kyllä juhisi. Et nyt vaan näemmä huomaa, että minä olen sillä kannalla, että Canonical on hylännyt yhteisön. Se on se pointti. Olenko minä sitten väärässä? Olen nimittäin foorumien lukemisen perusteella suhteellisen varma, että tämän näkökulman kannattajien määrä on suhteellisen suuri ja Canonical ei tunnu välittävän asiasta pätkääkään. Olen itseasiassa melko varma, että se on enemmistö käyttäjistä. En toki varmaksi asiaa väitä.

Ja mistä se Ubuntu oikein tuli? No ei takuulla ainakaan tyhjästä, vaan Debianin tekemästä pohjatyöstä, eli yhteisöstä. Minua rassaa, että he eivät kuuntele juuriaan, eli sitä yhteisöä. Otteet alkaa oleen ihan kuin Applella.

*lisäys*
Mutta ilmeisesti minä kuulun nyt siihen itkijä ja marisija kastiin. Kait minunkin pitäisi vain hyväksyä nuo asiat ja olla mielinkielin.

Tai.. Sitten äänestää jaloilla kuten olen jo tehnyt. Miksi en saisi marista ja olla vastaan Canonicalia? Minua ei kukaan pakota olemaan mikään Canonical fanboy.
« Viimeksi muokattu: 15.12.13 - klo:22.33 kirjoittanut qwertyy »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Aloittaako Canonical Linux Mintin diskriminoinnin?
« Vastaus #25 : 15.12.13 - klo:23.10 »
Mikään muu distro ei anna samanlaista mahdollisuutta alkaa testaan ja käyttään testiversioita heti ensi metreistä lahtien kuin Ubuntu.
Nyt en kyllä ymmärrä tätä argumenttia.

Fedora Rawhide: http://en.wikipedia.org/wiki/Rawhide_%28computing%29
Debian testing tai unstable/sid (kuten mainitsitkin)
Ei varsinaisesti versio, koska ei ole versioita Arch Linux testing: https://wiki.archlinux.org/index.php/Official_Repositories#testing
Ja eiköhän noita muitakin ole.

Ilmeisesti tarkoitit jotain muuta kuin mitä ymmärsin.

Täytynee sanoa sen verran tuosta Mir ja Unity keskustelusta, että en ole vielä ihan ymmärtänyt miksi Canonicalille ei kelvannut Wayland. Unitystä olen huomannut sellaisen pienen seikan, joka varsinkin vähemmän tietokoneita käyttäville on hankala, että ne yläreunassa piilossa olevat valikot ja sulkemisnappi ovat usein hukassa. Sitten menee ihmetellessä miten sitä saa mitään tehtyä. Kyllähän hekin niiden paikat muistavat, kun siitä sanoo, mutta ei se silti aina tule mieleen, kun ne ei ole näkyvillä. Pieni, mutta rasittava piirre. Itse en vastusta Canonicalin liikettä erottua omalla työpöydällä, mutta Mir:n pointtia en ole vielä ymmärtänyt. Epäilen, että haukkasivat liian ison palan, mutta sittenhän se nähdään.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Aloittaako Canonical Linux Mintin diskriminoinnin?
« Vastaus #26 : 15.12.13 - klo:23.32 »
Unitystä olen huomannut sellaisen pienen seikan, joka varsinkin vähemmän tietokoneita käyttäville on hankala, että ne yläreunassa piilossa olevat valikot ja sulkemisnappi ovat usein hukassa.
Tähän lisäisin vielä sen, että jos Ubuntua yritetään suunnata helpoksi käytettäväksi kosketusnäyttöjen kanssa, niin kuollaksenikaan ole kyennyt ymmärtämään, että miten tuo edes voisi toimia kosketusnäyttöjen kanssa mitenkään loogisella tavalla. Pähkäilin tätä vaikka kuinka pitkään ensimmäisillä yrityskerroilla, mutta en vain keksinyt mitään järkevää.

En ala kritisoimaan sen kummemmin enää Unityä. En vain pidä siitä. En myöskään ymmärrä, että miksi se Gnome3 ei kelvannut, koska se on kuitenkin suhteellisen lähellä Unityä. Silti ainakin minusta todella yksinkertainen käyttää. Joskaan toki sekään ei ihan suoranaisesti olisi varmaan mikään ihana käyttää kosketusnäytöllä. Sitä en ala väittään. Toki nuo työpöydästä kosketusnäyttöön murrokset on aina varmasti haastavia. Onhan monet Win8:lla käytössä olevat "perinteiset" työpöytäsovellukset aika kurjia käyttää, vaikka ikonikokoja on vähän isonnettu yms. Silti esim. kakkospainikkeen korvike "paina pitkään" ei ole mikään oikein näppärä käyttää. Modern on minusta erinomainen käyttää, mutta mitenpä niitä kaikkia työpöytäsovelluksia noin vain sen tyyliseksi muuttaa. Vaatii aika perusteellisia muutoksia käyttötapaan.

Mutta tosiaan tuo oma näkökulma on Canonicalin tekemiset yleensä. Unity alkaa olla aika pieni osa niistä asioista mitä olen vastaan.

Mitä tulee tuohon testiversio argumenttiin, niin minulle ei tule mieleen yhtään ainoaa jakelua, missä ns. betatestaaminen ei olisi mahdollista. Tomin heitti jo hyvän listan ja siihen yleisimmistä heittäisin vielä esim. openSUSE:n Factoryn. Jos tarkoitettiin sovelluksia, niin eikös gitillä saa jokaikisessä distrossa haettu käytännössä minkä tahansa avoimen softan kehitysversion koneelle tai sitten vaikka ihan sorsista kääntämällä? Jokatapauksessa Ubuntu ei kyllä todellakaan ole mikään eksotiikan ihme "betatestaajan" silmin.

Rönsyilee aika moneen suuntaan tämä ketju :)

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Aloittaako Canonical Linux Mintin diskriminoinnin?
« Vastaus #27 : 16.12.13 - klo:06.08 »
Kubuntu on edelleen virallisesti tuettu haara, mutta Canonical ei maksa enää Kubuntun kehittäjille palkkaa. Koska Kubuntulla on myös palkattuja kehittäjiä vapaaehtoiskehittäjien lisäksi, saksalainen Blue Systems GmbH päätti ottaa itselleen palkanmaksajan aseman Canonicalilta. Näin myös palkatut Kubuntun kehittäjät jatkavat Kubuntun kehittämistä, vaikka Canonical ei enää maksakaan heille palkkaa.

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Aloittaako Canonical Linux Mintin diskriminoinnin?
« Vastaus #28 : 16.12.13 - klo:06.21 »
Laitoin asiasta aikanaan launchpadiin bugiraportin jossa hyvin selkokielisesti selitin mikä mättää (perustuen kokemukseeni tuolta yrittäjyysajalta). Lyhyehkön keskustelun jälkeen bugi invalidoitiin (odotetusti), ja siitä on nyt jo niin pitkä aika että ovat näemmä poistaneet koko raportin. Ehkä ihan hyvä etten siis pääse sitä linkittämään, on jo ilmankin aika pahasti off-topiciin mennyt koko ketju.
Vinkki: etsi Launchpadin bugeista advanced searchilla myös invalidit.
Ei Mark kuitenkaan niin pahis ole, että olis käskyläisensä komentanut poistamaan hänen hienoa työpöytäympäristöään kritisoivat bugit. :>
Tietääkseni Launchpadista ei raportteja poistella.
Eipä muuten löydy millään. Invalidoidut bugit ilmesestikin poistetaan jonkin ajan päästä. Profiilissani Recent activity lehdellä näkyy kyllä että olen ilmoittanut kolme bugia, mutta bugit välilehdellä ei löydy millään valintakriteereillä kuin yksi.
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Aloittaako Canonical Linux Mintin diskriminoinnin?
« Vastaus #29 : 16.12.13 - klo:11.27 »
juhisi, onko Debian Sid sinulle tuttu? Lataa joko siduction tai aptosid, ja asenna toinen näistä jakeluista koneellesi, näin pääset tutustumaan Debianin epävakaaseen versioon.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Aloittaako Canonical Linux Mintin diskriminoinnin?
« Vastaus #30 : 16.12.13 - klo:12.46 »

Unitystä olen huomannut sellaisen pienen seikan, joka varsinkin vähemmän tietokoneita käyttäville on hankala, että ne yläreunassa piilossa olevat valikot ja sulkemisnappi ovat usein hukassa. Sitten menee ihmetellessä miten sitä saa mitään tehtyä. Kyllähän hekin niiden paikat muistavat, kun siitä sanoo, mutta ei se silti aina tule mieleen, kun ne ei ole näkyvillä.

En tiedä että elämmekö aikoja jossa ihmisistä tulee koko ajan vain tyhmempiä ja uusavuttomampia. Ihmiset on kadottamassa yksinkertaisen asian että vain kokeilemalla erilaisia asioita ne oppii parhaiten, ja tuon takia ihmisitä tulee tolloja joille kaikki pitää opettaa kädestä pitäen. Jos ihminen ei kykene omatoimisuudellaan löytämään tietokoneesta sulkemisnappia kokeilemisen kautta, niin eiköhän kannata lopettaa kokonaan tietokoneen käyttö.

Joo, siis monta kertaa olen sanonut, että kannattaa kokeilla kaikenlaista. Kuitenkin aika paljon vielä vaatii, että mitään saa oikeasti sekaisin, jos on vähän järkeä päässä. Tuskinpa ensimmäisenä kuitenkaan aikuiset (tai nuoret) ihmiset menevät työtiedostoistaan testaamaan mitä Poista-nappi valikossa tekee. :D Tai jos menevät niin toivottavasti ovat noudattaneet ohjetta varmuuskopioista.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3414
    • Profiili
Vs: Aloittaako Canonical Linux Mintin diskriminoinnin?
« Vastaus #31 : 16.12.13 - klo:13.09 »
En tiedä että elämmekö aikoja jossa ihmisistä tulee koko ajan vain tyhmempiä ja uusavuttomampia. Ihmiset on kadottamassa yksinkertaisen asian että vain kokeilemalla erilaisia asioita ne oppii parhaiten

En tiedä tyhmyydestä, mutta joku ristiriita tässä Unity -kritiikissä on, koska ainakin itse olen mieltänyt Linuxin käyttäjät keskimäärin etevämmiksi koneenkäyttäjiksi, kuin muiden järjestelmien käyttäjät. Samoin olen ajatellut, että Linux -käyttäjissä on enemmän kokeilijoita ja seikkailunhaluisia ihmisiä käyttöjärjestelmien suhteen. Se oli ainakin itsellä se syy, miksi aikoinaan kokeilin Linuxia ensimmäisen kerran. Tätä taustaa vasten on jotenkin vaikea käsittää sitä valituksen määrää, mitä Unity on saanut.

On valiteltu sitä, ettei Canonical ole kuunnellut yhteisöä ja on toiminut ominpäin. Onko se ennen kuunnellut enemmän? Jos vastaus on kyllä, niin perustelut sille. Vai voisiko olla kyse siitä, että kun Ubuntuun tehtiin aika radikaali muutos, niin nyt sitten tuntuu siltä, ettei yhteisöä ja käyttäjiä ole kuunneltu...?

En tiedä noita juttuja, siksi kysyn.

japfin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Vs: Aloittaako Canonical Linux Mintin diskriminoinnin?
« Vastaus #32 : 16.12.13 - klo:14.37 »
Itse tiedän 1000 Unityn käyttäjää. Itse asiassa Unitya käytetään työpaikkani yhtenä käyttärinä ja monet käyttävät sitä myös kotona. Mintin olen kerran nähnyt yhden intialaisen koneessa pendoliinossa. Muita jakeluja en ole nähnyt kuin omassa koneessani testimielessä.

Eli, mun otannassa Unity on huomattavasti yleisempi kuin Mint tai muu jakelu. Näin ollen Unityn täytyy olla kaikista suosituin  ;)

Hateboys saa tietenkin haukkua Canonicalia miten paljon tahansa  ;D

Omassa koneessa Mir pyörii loistavasti jokapäiväisessä käytössä. Luonnollisesti ei purena kun 13.10 on kyse.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Aloittaako Canonical Linux Mintin diskriminoinnin?
« Vastaus #33 : 16.12.13 - klo:14.59 »
En tiedä tyhmyydestä, mutta joku ristiriita tässä Unity -kritiikissä on, koska ainakin itse olen mieltänyt Linuxin käyttäjät keskimäärin etevämmiksi koneenkäyttäjiksi, kuin muiden järjestelmien käyttäjät. Samoin olen ajatellut, että Linux -käyttäjissä on enemmän kokeilijoita ja seikkailunhaluisia ihmisiä käyttöjärjestelmien suhteen. Se oli ainakin itsellä se syy, miksi aikoinaan kokeilin Linuxia ensimmäisen kerran. Tätä taustaa vasten on jotenkin vaikea käsittää sitä valituksen määrää, mitä Unity on saanut.

En tiedä noita juttuja, siksi kysyn.
Luulen olevani keskimäärin etevämpi koneenkäyttäjä, enkä siltikään puolen vuoden käytön jälkeen havainnut Unityn etua perinteisiin työpöytiin nähden. Sen ja KDE4:n ergonomia on yksinkertaisesti surkeampi kuin Gnome2:n, KDE3.5:n, XFCE4:n tai LXDE:n. Siispä nykyään koko asennuskantani on joko Xubuntua tai Lubuntua ja oma pöytäkoneeni 12.04 Gnome Classic:ia.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Aloittaako Canonical Linux Mintin diskriminoinnin?
« Vastaus #34 : 16.12.13 - klo:15.26 »
No jaa omat työpöytäympäristöt ovat KDE4, Unity, ja Win7. Itsellä oli tiettyä muutosvastarintaa Unityn suhteen, mutta varsinkin läppärillä olen siihen tykästynyt. Unityä en kyllä ole mieltänyt "vaikeaksi", ainoa vaikeus on lähinnä se, että sen kanssa joutui opettelemaan muutaman uuden jutun. Tosin niin joutuu muissakin. Gnome3:a on tullut kokeiltua, en pidä siitä, syytä vaikea sanoa, tuntuu jotenkin vaan esim. Unityä epämiellyttävämmältä. Samoin Win8:sin ModernUI. 
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3414
    • Profiili
Vs: Aloittaako Canonical Linux Mintin diskriminoinnin?
« Vastaus #35 : 16.12.13 - klo:15.32 »
Gnome3:a on tullut kokeiltua, en pidä siitä, syytä vaikea sanoa, tuntuu jotenkin vaan esim. Unityä epämiellyttävämmältä.

Täsmälleen samat kokemukset.

JarTak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Aloittaako Canonical Linux Mintin diskriminoinnin?
« Vastaus #36 : 16.12.13 - klo:16.26 »
Lainaus
En tiedä että elämmekö aikoja jossa ihmisistä tulee koko ajan vain tyhmempiä ja uusavuttomampia. Ihmiset on kadottamassa yksinkertaisen asian että vain kokeilemalla erilaisia asioita ne oppii parhaiten

Totta ja ei totta. Ääripäiden erot kasvavat, koska ne jotka haluavat kokeilla ja oppia uutta löytävät entistä enemmän mahdollisuuksia netin ansiosta ja ne jotka haluavat päästä helpolla pääsevät entistä helpommalla teknologian ansiosta. Eräänlaista polarisoitumista siis.

Unity vs. gnome2 spekulaatiota täällä on aikaisemmin käyty ja pääsääntöisesti mielipiteet perusteltiin aika hyvin miksi tykkää mistäkin työpöydästä. Taisin itsekin heittää useamman kommentin miksi pitäydyin vanhassa ja yksi perusteluista oli se, että eihän autossakaan vaihdevipujen ja viiksien paikkaa vaihdeta sen vuoksi, että nyt on sitten suunniteltu uusi ja moderni auton ohjaamo. www.distrowatch.com sivuston mukaan minttiä on ladattu viimeisen 3 kuukauden aikana lähes 2 kertaa enemmän kuin ubuntua, joten kyllä se jotain kertoo vaikka distrowatch ei tietääkseni mikään kovin luotettava lähde ole.


Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3414
    • Profiili
Vs: Aloittaako Canonical Linux Mintin diskriminoinnin?
« Vastaus #37 : 16.12.13 - klo:17.06 »
www.distrowatch.com sivuston mukaan minttiä on ladattu viimeisen 3 kuukauden aikana lähes 2 kertaa enemmän kuin ubuntua, joten kyllä se jotain kertoo vaikka distrowatch ei tietääkseni mikään kovin luotettava lähde ole.

Joo, ei ole luotettava, varsinkaan, kun ne luvut eivät ole latauksia. ;)

Oikeastihan Ubuntu on edelleen ihan ylivoimaisesti suosituin (ladatuin) Linux -jakelu.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Aloittaako Canonical Linux Mintin diskriminoinnin?
« Vastaus #38 : 16.12.13 - klo:17.32 »
Joo, ei ole luotettava, varsinkaan, kun ne luvut eivät ole latauksia. ;)

Oikeastihan Ubuntu on edelleen ihan ylivoimaisesti suosituin (ladatuin) Linux -jakelu.

Muistan tätä sivua hehkutettiin täälläkin foorumilla, kun Ubuntu oli ykkösenä. Ei ole sen jälkeen enää hehkutettu.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Aloittaako Canonical Linux Mintin diskriminoinnin?
« Vastaus #39 : 16.12.13 - klo:18.20 »
Oikeastihan Ubuntu on edelleen ihan ylivoimaisesti suosituin (ladatuin) Linux -jakelu.

Tällaisen valistuneen arvauksen minäkin heittäisin, vaikka maailmanlaajuista tilannetta onkin aika vaikea arvioida. Google Trendsin mukaan "ubuntu" on hakusanana huomattavasti yleisempi kuin "mint" tai muiden jakeluiden nimet. Tässä on huomattava myös, että sanaa "mint" käytetään muissakin merkityksissä, eli viime vuosien lukemaa on verrattava vuoden 2005-2006 perustasoon. Tällä korjauksella Mintin suosio näyttäisi olevan vain Fedoran tasoa. Käytännössä monet Mint-käyttäjät tosin hakevat tietoa myös Ubuntuun liittyviltä sivuilta, joten Ubuntun ja Mintin suhteellisesta osuudesta ei saa ihan selvää kuvaa.

Google Trendsin mukaan Ubuntun suosio näyttäisi olevan laskussa, mutta toisaalta käyrä on jo muutaman vuoden ajan seurannut Linuxin laskevaa käyrää (ja on muuten hakusanana lähes yhtä yleinen): http://www.google.com/trends/explore#q=linux%2C%20ubuntu%2C%20windows%2C%20android&cmpt=q
« Viimeksi muokattu: 16.12.13 - klo:18.24 kirjoittanut nm »