Kirjoittaja Aihe: USB-hub ei aina toimi  (Luettu 5052 kertaa)

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
USB-hub ei aina toimi
« : 06.11.13 - klo:14.20 »
Minulla on pari vanhempaa halpis usb-hubia ja vaikka tarvetta olisi ollutkin ei ne ole kovin pitkää pysynyt käytössä koska aina jossain vaiheessa loppuu jonkun laitteen toiminta sen kautta. Yleensä näppis tai hiiri. Luulin pitkään että kyse olisi yksinkertaisesti siitä että virta ei riitä mutta samaa ongelmaa esiintyy myös nyt uudella USB3-hubilla jossa on myös oma virtalähde ja yleismittarikin näyttää portista vähän yli 5V jännitettä. Hubin olen sijoittanut niin ettei ihan sen vieressä ole wlan-reititintä tai muitakaan laitteita joista vois tulla häiriöitä. Mistä vika voi johtua?

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: USB-hub ei aina toimi
« Vastaus #1 : 12.11.13 - klo:15.03 »
Nostan tätä aihetta kun en ole itse keksinyt mitään mitä voisin kokeilla. Harmittaa jos menee hukkaan rahat tässä hubissa maksoi kuitenkin yli 40€ eikä voi sanoa käyttökelpoiseksi, varsinkaan kun olisi tarvetta parille tv-tikulle. Ei ole kiva jos kesken tallennuksen loppuu toimimasta. Samaa ongelmaa ollut kahdella eri koneella, useilla hubeilla ja vielä useammilla distroilla. Siksi tuntuisi oudolta jos olen ainoa tämän ongelman kanssa.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Vs: USB-hub ei aina toimi
« Vastaus #2 : 12.11.13 - klo:15.15 »
Epäilen vahvasti, ettei paria TV-tikkua saa toimimaan HUB:n välityksellä, koska USB2:n nopeus on aika kriittinen yhdelläkin tikulla.

Mutta saatan olla väärässäkin.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: USB-hub ei aina toimi
« Vastaus #3 : 12.11.13 - klo:15.26 »
Epäilen vahvasti, ettei paria TV-tikkua saa toimimaan HUB:n välityksellä, koska USB2:n nopeus on aika kriittinen yhdelläkin tikulla.

Mutta saatan olla väärässäkin.
USB3 hub on kyseessä. En USB2-hubista olisi millään suostunut maksamaan 44€. Kipeää teki tämäkin mutta ajattelin olevan rahan arvoinen mutta ei sitten näytä olevan.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: USB-hub ei aina toimi
« Vastaus #4 : 12.11.13 - klo:18.58 »
Epäilen ettei siitä USB 3.0 -tuesta siinä hubissa ole mitään iloa, kun tikut ovat USB 2.0:a. Ne siirtävät tietoa edelleen ihan samalla tavalla kuin ennen.
http://superuser.com/questions/278670/using-usb-3-0-to-speed-up-transfer-between-usb-2-0-devices
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

juyli

  • Vieras
Vs: USB-hub ei aina toimi
« Vastaus #5 : 12.11.13 - klo:19.06 »
USB3 hub on kyseessä.

Ja minkämallisessa väylässä tuo USB3-hubi on kiinni. Tukeeko nuo tv-korttisi USB3-väylää?
Minulla on emolle USB3-kortti, mutta koska omalla kohdallani ei ole ollut tuolle vielä tarvetta,
en ole sitä laittanut paikalleen. Nyt käytössäni olisi usb3:a tukeva ulkoinen kiintolevy (omalla virtalähteellään varustettuna), mutta kun muissa koneissa ei ole USB3:a ei ole ollut välttämätöntä testata ko. korttia.

Itse kokeilisin käyttää toista tv-tikkua hubissa, ja toista laitteen jossakussa muussa USB-väylässä (jos tuollainen on laitteessasi mahdollista).

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: USB-hub ei aina toimi
« Vastaus #6 : 12.11.13 - klo:19.26 »
Noinhan se menee. Usb3 on alaspäin yhteensopiva. Nopeus menee aina ns. hitaimman mukaan.

En ole hirmu tarkkaan katsonut eri piirisarjojen toteutuksia, mutta tuoreimmissa lankuissa on kait aina jokaiselle emolevyllä olevalle portille oma väylä, kun joissain vanhemmissa ne taitaa olla jaettu. Eli kytkemällä osan laitteista suoraan emolevyn portteihin kokoonpano toimii. Jos ei niin ainoa ratkaisu lienee ostaa pci-lisäkortti, että tuon ongemlan voi kiertää.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: USB-hub ei aina toimi
« Vastaus #7 : 13.11.13 - klo:10.56 »
Epäilen ettei siitä USB 3.0 -tuesta siinä hubissa ole mitään iloa, kun tikut ovat USB 2.0:a. Ne siirtävät tietoa edelleen ihan samalla tavalla kuin ennen.
http://superuser.com/questions/278670/using-usb-3-0-to-speed-up-transfer-between-usb-2-0-devices
Onhan nyt toki USB3 tuesta iloa kun mun koneessa on vain yksi portti niin jos löyn siihen tämän hubin niin minulla on 4 USB3 porttia. Minulle kuitenkin riittää yksikin ja ei siitä nyt pitäisi olla haittaa jos noihin vapaisiin porttiin laitan tv-tikkuja tai hiiren+näppiksen. Ongelma on se miksi aina jokin laite/portti lopettaa toiminnan ilman mitään järkevää syytä. En ole ihan varma mutta kaikki 4 ei ole tainnut toimia yhtä aikaan missään vaiheessa.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: USB-hub ei aina toimi
« Vastaus #8 : 13.11.13 - klo:11.22 »
Epäilen ettei siitä USB 3.0 -tuesta siinä hubissa ole mitään iloa, kun tikut ovat USB 2.0:a. Ne siirtävät tietoa edelleen ihan samalla tavalla kuin ennen.
http://superuser.com/questions/278670/using-usb-3-0-to-speed-up-transfer-between-usb-2-0-devices
Onhan nyt toki USB3 tuesta iloa kun mun koneessa on vain yksi portti niin jos löyn siihen tämän hubin niin minulla on 4 USB3 porttia. Minulle kuitenkin riittää yksikin ja ei siitä nyt pitäisi olla haittaa jos noihin vapaisiin porttiin laitan tv-tikkuja tai hiiren+näppiksen. Ongelma on se miksi aina jokin laite/portti lopettaa toiminnan ilman mitään järkevää syytä. En ole ihan varma mutta kaikki 4 ei ole tainnut toimia yhtä aikaan missään vaiheessa.

Niin, siis tarkoitin, että verrattuna USB 2.0 -hubiin tuo 3.0-tuki ei tuo mitään lisähyötyä noilla tikuilla. Olisi pitänyt kirjoittaakin niin. ::)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: USB-hub ei aina toimi
« Vastaus #9 : 13.11.13 - klo:11.36 »
Epäilen ettei siitä USB 3.0 -tuesta siinä hubissa ole mitään iloa, kun tikut ovat USB 2.0:a. Ne siirtävät tietoa edelleen ihan samalla tavalla kuin ennen.
http://superuser.com/questions/278670/using-usb-3-0-to-speed-up-transfer-between-usb-2-0-devices
Onhan nyt toki USB3 tuesta iloa kun mun koneessa on vain yksi portti niin jos löyn siihen tämän hubin niin minulla on 4 USB3 porttia. Minulle kuitenkin riittää yksikin ja ei siitä nyt pitäisi olla haittaa jos noihin vapaisiin porttiin laitan tv-tikkuja tai hiiren+näppiksen. Ongelma on se miksi aina jokin laite/portti lopettaa toiminnan ilman mitään järkevää syytä. En ole ihan varma mutta kaikki 4 ei ole tainnut toimia yhtä aikaan missään vaiheessa.

Niin, siis tarkoitin, että verrattuna USB 2.0 -hubiin tuo 3.0-tuki ei tuo mitään lisähyötyä noilla tikuilla. Olisi pitänyt kirjoittaakin niin. ::)
Joo en edes ajatellu että nopeudesta olisi mitää hyötyäkään tv-tikuilla. Ei kai sillä olekkaan nyt kun tuli mieleen?

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: USB-hub ei aina toimi
« Vastaus #10 : 27.11.13 - klo:12.13 »
Edelleen sama ongelma ja ei mitään hajua mitä pitäisi tutkia. Eniten tällähetkellä häiritsee se että jos laitan usb-tikun tuohon hubiin se ei näy, eli pitää ottaa hubi pois ja laittaa tikku suoraan porttiin kiinni ja se on vähän hankalassa paikassa joten olisi mukavampi käyttää tikkua hubinkautta.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: USB-hub ei aina toimi
« Vastaus #11 : 27.11.13 - klo:17.35 »
Erittäin teoreettinen ajatus, mutta voisiko "kaista" jakautua porttien välille? Ei periaatteessa mahdoton ajatus, jos hubi on huonosti suunniteltu. Pitäisi pystyä kyllä toteamaan aika helposti jollain usb-massamuistikirjoitustestillä.

Liekö noin huonosti tehtyjä hubeja kuitenkaan olemassa? En tiedä.

Toki jos laite ei näy mitenkään lsbusb:llä tms. niin sitten on aika mystinen ongelma.
« Viimeksi muokattu: 27.11.13 - klo:17.37 kirjoittanut qwertyy »