Kirjoittaja Aihe: HTML5, mobiili kehitysplattarit  (Luettu 1238 kertaa)

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
HTML5, mobiili kehitysplattarit
« : 18.11.13 - klo:19.50 »
Tuli tässä vaan mieleen, että onkohan kukaan täällä ehtinyt oikeasti leikkimään noiden kanssa, tai vielä parempi tehnyt jotain tuotantoon asti.

Ainakin tällaisia systeemeitä olen katsellut kovasti, mutta en ole vielä jaksanut testata yhtäkään.
Intel HTML5: http://software.intel.com/en-us/html5/home
Ubuntu HTML5: http://developer.ubuntu.com/

Varmaan muitakin on, kuten tietysti klassinen PhoneGap etc.

Mutta noista Intelin ja Ubuntun paketeista olen kovin utelias, sekä muista mahdollisista vastaavista työkaluista. Olen toki lukenut ka-ziljoona web-sivua aiheesta, mutta kaikki tuntuu olevan kovin pirstaleista. HTML5 perusteet, off-linet, HTMl5 appit tms on tullut opiskelutua manifestit tms, sekä ihan kevyesti testattua. Mutta nyt pointti onkin siinä, että jos löytyisi hyvä työkalu jolla kehittäminen on nopeampaa ja sujuvampaa kuin yhdistelmällä selain, editori, web-serveri ja gitti.

Noihin toki liittyi sitten mm Apache Cordova ja mm. Crosswalk. Crosswalk miellytti vahvan python sidonnaisuutensa kanssa. Olen myös toki tsekannut ihme viritykset kuten Brython (ihan lelu), sekä pyjs:n tms. Tykkäisin kuitenkin tehdä kehitystä merkittävästi korkeammalla tasolla kuin raaka koodina css3, js, html, blah.

Jos ei kellään oo infoa niin täytyy varmaan tyypätä noita kahta ensiksi mainittua. Joskin ammattilaiset sanoo, että ei ole mitään syytä käyttää mitään muuta kuin PhoneGappiä.

Nopeesti ajateltuna hyvä HTML5 sovellus joka toimii "kaikkialla" ja siihen Google App Engine backend, tuntuu aika mahtavalta yhdistelmältä. Niin kauan kun se ei ole erittäin data intensiivistä taustalla, mitä siis yleensä softat ei ole. App Enginen kanssa kun datan pitää käytännössä olla aika pitkälle denormalisoitua. Toisaalta, tietoja voi myös cachettaa clientin päässä aika kätevästi.

Katselin tuossa justiin uusia erilaisia mobiili plattareita ja kyllä se alkaa tuntua enemmän ja enemmän itseänsä jalkaan ampumiselta, että perussoftista tekisi version erikseen jokaiselle plattarille. Niin kauan kun kyseessä ei ole joku "high performance" softa, joka vaatii kaiken rauta suorituskyvyn käyttöönsä, kuten joku highend peli tms.
« Viimeksi muokattu: 18.11.13 - klo:19.54 kirjoittanut Sami Lehtinen »