Kirjoittaja Aihe: opensuse ei asennu  (Luettu 4550 kertaa)

Aliengrey

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 539
    • Profiili
opensuse ei asennu
« : 16.07.13 - klo:03.19 »
Kokeillut Unetbootinia jolla sen ei kai kuulukaan toimia ja dd:llä:

Koodia: [Valitse]
sudo dd if=/home/aliengrey/Lataukset/openSUSE-12.3-KDE-Live-x86_64.iso of=/dev/sdb1 ja netti asennusta :

Koodia: [Valitse]
sudo dd if=/home/aliengrey/Lataukset/openSUSE-12.3-NET-x86_64.iso of=/dev/sdb1
Herjaa "missing operation system" ja jollain yrityksillä jotakin että syslinux ei ole asennettu tai korruptoitunut. Kokeillut useilla tikuilla ja dvd levyja ei nyt ole saatavilla.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: opensuse ei asennu
« Vastaus #1 : 16.07.13 - klo:13.23 »
Tein videon kyseisestä toimenpiteestä.
http://www.youtube.com/watch?v=_ywePKnXEwc

Saman ohjeen löydät Arch Linux:n wikistä:
https://wiki.archlinux.org/index.php/USB_Installation_Media

Kyseisellä ohjeella saa minkä vaan distron imagen tikulle.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: opensuse ei asennu
« Vastaus #2 : 16.07.13 - klo:14.53 »
Mielestäni tuossa on monta tarpeetonta kohtaa. Tikkua ei tarvitse tyhjentää kirjoittamalla nollaa täyteen sillä dd kyllä kirjoittaa kaiken yli armottomasti. Lisäksi ei tarvitse tiedostojärjestelmää määritellä sillä sekin tulee automaattisesti levykuvan mukana. Oikeastaan vain toi viimeinen rivi on tarpeellinen toimivan tikun tekemiseen. Itse kyllä tekisin niin että ensin siirtyisin cd:llä oikeaan kansioon
Koodia: [Valitse]
cd /home/käyttäjä/Latauksetja tarkistaisin ls:llä
Koodia: [Valitse]
ls onko se sielllä ja sitten joko Copy/Paste tai pari ekaa kirjainta ja tabulaattoria jotta on varmasti oikein tiedoston nimi. Dd ei nimittäin anna mitään virheilmoitustus vaikka ei kopioitavaa tiedostoa olisikaa. Veikkaisin että tässäkin tapauksessa on kyseessä joko kirjoitusvirhe tai väärä sijainti. Muistelisin että itselläkin ollut joskus ongelmana ettei dd ole mennyt oikeaan paikkaan kun kirjoittaa koko polun, eli kannattaa kokeilla ensin siirtyä oikeaan kansioon.
PS. Huomasin missä voi olla syy Laita sdb ÄLÄ sdb1
PS2. Karvamedusa ehtikin ensin korjaamaan  :)
« Viimeksi muokattu: 16.07.13 - klo:15.21 kirjoittanut welmar »

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: opensuse ei asennu
« Vastaus #3 : 16.07.13 - klo:15.10 »
Arch Linux wikissä on hyvin kerrottu mitkä ovat epäonnistumisen syyt.

Lainaus
[Check with lsblk that the USB device is not mounted, and use /dev/sdx instead of /dev/sdx1. These are very common mistakes!

Unohtaa moutata /media liitospisteen pois ja kirjoittaa imagen dd:llä /dev/sdx1, vaikka pitäisi kirjoittaa /dev/sdx.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: opensuse ei asennu
« Vastaus #4 : 16.07.13 - klo:15.55 »
Tere

Onko tuo joku muu asennus nopeampi kuin DVD-asennus ?

Ainakin minulla susen asennus oli vaivatonta DVD:ltä, eikä
se vienyt kohtuuttomasti aikaa.
73's de Kari OH2BNE

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: opensuse ei asennu
« Vastaus #5 : 16.07.13 - klo:16.05 »
Itselläni ei ole DVD asemaa joten en oikein voi verrata mutta kun on USB3 asema niin voin silti olla melko varma että nopeampi on kuin DVD. Live-tikun käyttökin on suht mukavaa USB3 tikulla.

roikale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 321
    • Profiili
Vs: opensuse ei asennu
« Vastaus #6 : 31.10.13 - klo:11.56 »
SUSE 12.3 asentui mutta siinä on ollut sen verran ongelmia äänilaitteiden kanssa että siitä pitkä miinus. Lisäksi käynnistyslataimen säätö eli esim. käynnistyksen yhteydessä valittava käyttöjärjestelmä dual-bootissa näyttää toimivan miten saattuu - asetukset eivät jää voimaan.

LibreOfficen sain sentään nätimmän näköiseksi siitä alkuperäisestä karmeasta näkymästä kun asensin paketit libreoffice-gnome sekä gtk3-theme-oxygen paketit.

Tuota äänikorttijuttua lukuunottamatta olen ollut SUSE 12.3:een tyytyväinen. Nyt aina silloin tällöin - syistä jotka mystisiä minulle - järjestelmä alkaa näkemään uudelleen ja uudelleen koneessa aiemmin olleen integroidun äänikortin (joka ei ole toiminut ainakaan 6 vuoteen).
Kannettava (17,3") Intel - järjestelmät Linux Mint 17.2 ja Ubuntu 15.04

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: opensuse ei asennu
« Vastaus #7 : 31.10.13 - klo:12.25 »
Tuota äänikorttijuttua lukuunottamatta olen ollut SUSE 12.3:een tyytyväinen. Nyt aina silloin tällöin - syistä jotka mystisiä minulle - järjestelmä alkaa näkemään uudelleen ja uudelleen koneessa aiemmin olleen integroidun äänikortin (joka ei ole toiminut ainakaan 6 vuoteen).

Kytke integroitu äänipiiri pois käytöstä bios-asetusten kautta.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: opensuse ei asennu
« Vastaus #8 : 31.10.13 - klo:17.47 »
Tuota äänikorttijuttua lukuunottamatta olen ollut SUSE 12.3:een tyytyväinen. Nyt aina silloin tällöin - syistä jotka mystisiä minulle - järjestelmä alkaa näkemään uudelleen ja uudelleen koneessa aiemmin olleen integroidun äänikortin (joka ei ole toiminut ainakaan 6 vuoteen).

Kytke integroitu äänipiiri pois käytöstä bios-asetusten kautta.

Se ei välttämättä auta – ei ole ainakaan auttanut minulla. Linuxit eivät tunnu noudattavan BIOSin ”piilotuskäskyä” kovinkaan tunnollisesti.

Mutta nimenomaan SUSEssa asialle on tehtävissä jotain. Voit jo asennusvaiheessa poistaa tarpeettoman äänilaitteen äänilaitemäärityksistä, ja YASTilla se onnistuu asennuksen jälkeenkin. Monessa muussa järjestelmässä joutuu käsitöihin.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: opensuse ei asennu
« Vastaus #9 : 31.10.13 - klo:18.10 »
Se ei välttämättä auta – ei ole ainakaan auttanut minulla. Linuxit eivät tunnu noudattavan BIOSin ”piilotuskäskyä” kovinkaan tunnollisesti.

Varmasti on olemassa paljon bugisia emolevyjä ja vielä bugisempia BIOS-versioita. Käsittääkseni normaalisti BIOS muuttaa ACPI:n kautta saatavia tietoja niin, ettei kyseinen laite näy millekään käyttöjärjestelmälle, eikä laitteelle varata keskeytyksiä tai muita resursseja. Minulla on kokemusta lähinnä integroiduista näytönohjaimista. Äänipiirejä en ole juurikaan kytkenyt pois käytöstä, kun niistä ei ole ollut haittaa, vaikka joskus käytössä on ollut myös erillisiä äänikortteja.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: opensuse ei asennu
« Vastaus #10 : 31.10.13 - klo:18.17 »
Varmasti on olemassa paljon bugisia emolevyjä ja vielä bugisempia BIOS-versioita. Käsittääkseni normaalisti BIOS muuttaa ACPI:n kautta saatavia tietoja niin, ettei kyseinen laite näy millekään käyttöjärjestelmälle,

Niin minäkin olin käsittänyt, mutta näitä tapauksia on nyt kaksi peräkkäin: edellinen MSI:n ja nykyinen Asuksen emolevy käyttäytyvät täsmälleen samoin. Ehkä minulla siis on ollut vain huonoa tuuria saada kaksi bugista emoa peräkkäin.. Nykyisellekin emolle integroitu äänikortti on sinänsä toimiva, mutta vuonna miekka ja keppi ostettu Trustin irtokortti ääneltään roimasti parempi, joten käytän mieluummin sitä.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11