Kirjoittaja Aihe: Serveri kaatuilee  (Luettu 1242 kertaa)

Viped

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Serveri kaatuilee
« : 23.01.14 - klo:16.16 »
Hei,

Minulla on vanhalle koneelle asennettuna ubuntu server 12.04. Nyt se on viimeaikoina lopettanut vastaamasta, käytännössä mihinkään. Koneeseen ei saa yhteyttä ssh:lla eikä webselaimen kautta apacheen eikä mitenkään muutenkaan, ainoa mikä tähän vaivaan auttaa on serverin buuttaaminen, mikä on esim. koulusta hieman hankalaa. Serverille ei ole viimeaikoina asennettu mitään uutta. Olen itse suhteellisen uusi serveri puolen asioiden kanssa eikä linux muutenkaan ole liian tuttu, joten ajattelinkin kysäistä josko täällä joku osaisi auttaa vähän että mistä suunnasta ongelmaa kannattaa lähteä ratkaisemaan.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16217
    • Profiili
Vs: Serveri kaatuilee
« Vastaus #1 : 23.01.14 - klo:16.50 »
Toimiiko kone kuitenkin paikallisesti (näppäimistön ja näytön avulla)? Silloin kannattaisi aluksi katsoa järjestelmälokista (tiedosto /var/log/syslog) ja kernelin lokista (tiedosto /var/log/kern.log tai komento dmesg), onko siellä tavallisesta poikkeavia virheilmoituksia. Tiedostoja voi lukea tekstieditorilla: nano /var/log/syslog (Ctrl+X sulkee editorin) tai listaamalla esimerkiksi viimeiset n riviä päätteeseen: tail -100 /var/log/syslog

Voit myös kokeilla, korjaako verkkoyhteyksien uudelleenkäynnistäminen tilanteen:

Koodia: [Valitse]
sudo restart network-manager
tai

Koodia: [Valitse]
sudo restart networking

Jos kone on täysin jumissa, eikä vastaa näppäimistökomentoihin, ongelma lienee rautapuolella. Emolevy tai virtalähde voi olla hajoamassa.
« Viimeksi muokattu: 23.01.14 - klo:16.52 kirjoittanut nm »