Kirjoittaja Aihe: Ubuntujen softatuen päättymisestä kysymyksiä?  (Luettu 3174 kertaa)

Tim_o

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Olen pahoillani, jos kysymäni asia on jo jossakin foorumin syövereissä vastattuna tai ubuntuohjesivuilla esitetty - olen koettanut eri tavoin hakea tietoa, mutta en ole löytänyt. Olen siitäkin pahoillani, jos tämä kysymys ei kuulu juuri tähän kategoriaan foorumissa.

Haluaisin siis tietää mihin päivään asti (onko jokin tarkka päivämäärä?) Ubuntu 13.04 -versiota tuetaan ohjelmapäivityksillä?

Nimittäin jo pariin kertaa minulle on tullut työpöydälle ilmoitusta, että voin päivittää Ubuntun versioon 13.10 ja siihen olen valinnut vaihtoehdon,  että muistuta myöhemmin. En näet ihan vielä haluaisi tehdä taas uutta asennusoperaatiota, vaan "nauttia" tästä hyvin toimivasta Ubuntusta vielä vaikka vuoden loppuun, jos mahdollista ja softapäivityksiä saa.

Entä onko jossain nettisivua, jossa listattaisiin Ubuntu-versioiden tuen päättymisajat?

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4167
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Ubuntujen softatuen päättymisestä kysymyksiä?
« Vastaus #1 : 22.10.13 - klo:15.30 »
Haluaisin siis tietää mihin päivään asti (onko jokin tarkka päivämäärä?) Ubuntu 13.04 -versiota tuetaan ohjelmapäivityksillä?

Tarkka päivämäärä en tiedä, mutta 13.04 on tuettu tammikuuhun 2014. Että sikäli ei mitään hengenhätää päivityksellä vielä ole.
https://wiki.ubuntu.com/Releases
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Tim_o

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: Ubuntujen softatuen päättymisestä kysymyksiä?
« Vastaus #2 : 22.10.13 - klo:16.53 »
Kiitos nopeasta vastauksesta!

Jes, juuri tuollaista sivua etsinkin.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ubuntujen softatuen päättymisestä kysymyksiä?
« Vastaus #3 : 23.10.13 - klo:17.21 »
Lainaus
En näet ihan vielä haluaisi tehdä taas uutta asennusoperaatiota

Siinä tapauksessa, että lopulta joskus painat nappia 'päivitä' ei ole ihan asennustalkoista kysymys. Siinä todellakin päivitetään entinen jakelu uudemmaksi. Suunnilleen kaikki entinen säilyy, kotikansioiden tuotteet, sovellukset, työpöytä, asettelut, jne... Järjestelmän ulkonäkö toisinaan hiukan muuttuu. Pieni mahdollisuus on, että uusi käyttöjärjestelmä onkin kasvanut ulos tietokoneen suorituskyvystä, kuten lapsetkin kasvavat ulos vaatteistaan, ja kone ei enää sitten kunnolla toimikaan. Siksi on hyvä tallettaa johonkin ulkoiseen mediaan esim. tikulle, tai UbuntuOne pilveen ainakin kaikkein tärkeimmät tiedostot kaiken varalta.

Kokonaan toinen juttu on se ikuisuuskeskustelu, onko parempi päivittää vai tehdä kokonaan uusi asennus. Molempiin on oma koulukuntansa ja peli taitaa olla 1:1.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Tim_o

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: Ubuntujen softatuen päättymisestä kysymyksiä?
« Vastaus #4 : 23.10.13 - klo:18.55 »
No minä olen enemmän kallellani tuon verkon yli ladattavaan päivityksen tekoon kuin DVD-levyjen polttelun ja ainakin tällaiset väliversiot on minusta mukava päivitellä vaan verkosta suoraan, ja sitten seuraava LTS-versio tehdä puhtaalta pöydältä asennellen (siinä sitten tietenkin varmuuskopiot kaikista omista jutuista - kuten tietysti myös verkon yli päivitellessä).

Onko Ubuntu 13.10 järjestelmävaatimuksiltaan oleellisesti vaativampi kuin tämä 13.04? Tässä pöytäkoneessani on Intelin 4-ydinsuoritin, 12 GB DDR3-muistia ja AMD HD Radeon 6850 -näytönohjain 1 GB omalla muistilla.

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntujen softatuen päättymisestä kysymyksiä?
« Vastaus #5 : 23.10.13 - klo:19.13 »

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Ubuntujen softatuen päättymisestä kysymyksiä?
« Vastaus #6 : 23.10.13 - klo:19.39 »
Ubuntu
Ihan hyvää yleistietoa, mutta Tim_on kysymiin rautavaatimuksiin en löytänyt vastausta tuolta Wikipedian sivulta. Ubuntun omat sivut kertovat Precisen(12.04LTS) vähimmäisraudasta vain:
Lainaus
The minimum memory requirement for Ubuntu 12.04 is 384 MB of memory for Ubuntu Desktop.
https://wiki.ubuntu.com/PrecisePangolin/ReleaseNotes/UbuntuDesktop#System_Requirements
Tämähän on todella minimi eikä Unity-työpöydän vaatimuksista näytönohjaimelle puhuta mitään (min. 128Mb muistia, mieluummin 256. GPUsta en tiedä, mutta aika hyvä pitää olla).

Uuden 13.10 rautavaatimuksista en löydä kuvausta. https://wiki.ubuntu.com/SaucySalamander/ReleaseNotes
Muista lähteistä (mistähän, en muista) olen lueskellut, että Unity tulisi kevyempänä uudessa Ubuntussa.
Onko jossain julkaistu vaadittuja speksejä?

Tim_o

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: Ubuntujen softatuen päättymisestä kysymyksiä?
« Vastaus #7 : 23.10.13 - klo:19.45 »
Tosiaan tuo Wikipedian sivu tarjoaa hyvän yleiskatsauksen ja sielläkin on nuo julkaisujen softatuen loppumisen ajat, mutta rautavaatimuksista kaipaisin selvyyttä ennen kuin alkaisin päivittämään 13.10 -versioon. Unityä haluaisin myös käyttää, kun olen siihen jo tottunut.

No, jos rautavaatimukset kovin kasvavat eikä oma koneeni riitä 13.10:lle tai seuraavalle LTS:lle niin ainahan on se Lubuntu  :)

Tämän Intelin prosessorini kellotaajuus on muistaakseni 3,4 GHz.

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntujen softatuen päättymisestä kysymyksiä?
« Vastaus #8 : 23.10.13 - klo:19.47 »
« Viimeksi muokattu: 23.10.13 - klo:19.50 kirjoittanut Storck »

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Ubuntujen softatuen päättymisestä kysymyksiä?
« Vastaus #9 : 23.10.13 - klo:19.49 »
Stockin linkkaamalta sivulta lainaus
Lainaus
Alla olevat laitteistovaatimukset pätevät Ubuntun versioon 12.04 LTS.
Mistähän löytää 13.10:n vaatimukset?

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Ubuntujen softatuen päättymisestä kysymyksiä?
« Vastaus #10 : 23.10.13 - klo:19.53 »
Onko Ubuntu 13.10 järjestelmävaatimuksiltaan oleellisesti vaativampi kuin tämä 13.04? Tässä pöytäkoneessani on Intelin 4-ydinsuoritin, 12 GB DDR3-muistia ja AMD HD Radeon 6850 -näytönohjain 1 GB omalla muistilla.

Ei ole, ja koneesi suorituskyky riittää kevyesti useita vuosia eteenpäin. SSD -levy vielä, niin sehän olisi aika tykki. Oma 2-ytiminen i3 + 6Gb Ram ja GeForce GT-520 -koneeni nopeutui aivan merkittävästi, kun asensin siihen SSD -levyn. Nojoo, nyt ollaan sivuraiteella. Koneessasi on siis yllin kyllin tehoja.

Luin jostain, että uusin Ubuntu olisi kevyempi, kuin edellinen. Nimenomaan Unityn mainittiin keventyneen ja olevan herkempi vastaamaan. Minulla Unity on toiminut hyvin jo 11.10 -versiosta lähtien.

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntujen softatuen päättymisestä kysymyksiä?
« Vastaus #11 : 23.10.13 - klo:19.57 »
Tutkailkaa jos löytyy jotain tällaista

gedit. noita wikisivuja voisi päivitellä tosiaankin kuntoon kun ovat muutamia vuosia jäljessä.  :D



gedit2 vaatimukset 13.10

Lainaus
System Requirements for Ubuntu 13.10
Here’s what you’ll need to run this distro:

    A Pentium 4, 1GHz system is the minimum recommended for a desktop system.

    Install Type    RAM (minimal)    RAM (recommended)    Hard Drive
    No desktop    64 megabytes    256 megabytes    1 gigabyte
    With Desktop    64 megabytes    512 megabytes    5 gigabytes
« Viimeksi muokattu: 23.10.13 - klo:20.04 kirjoittanut Storck »

Tim_o

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: Ubuntujen softatuen päättymisestä kysymyksiä?
« Vastaus #12 : 23.10.13 - klo:20.04 »
Kiitos kaikista vastauksista ja linkeistä. Ja tosi hyvä tietää, että tämän Hewlett-Packardin tietokoneen teho riittää vielä moneksi vuodeksi eteenpäin Ubuntun kanssa.

Ubuntua varten asennutin toisen kiintolevyn vapaaseen laajennuspaikkaan niin ikävä kyllä ei ole enää tilaa SSD-levylle.