Kirjoittaja Aihe: Ubuntulla työpaikan verkkoon?  (Luettu 9802 kertaa)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Ubuntulla työpaikan verkkoon?
« Vastaus #20 : 07.09.13 - klo:21.07 »
Yli kaksi vuotta siihen meni, mutta tulipa se vastaus lopulta :)

En ole vielä kokeillut, mutta olen 90% varma että tuossa se ratkaisu on. Näyttää sen verran hyvin verrattavissa olevan nuo asetukset Windowsin VPN-yhteysohjelmaan.

RistoR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 410
    • Profiili
Vs: Ubuntulla työpaikan verkkoon?
« Vastaus #21 : 08.09.13 - klo:14.00 »
Yli kaksi vuotta siihen meni, mutta tulipa se vastaus lopulta :)

HAA! Kyllä ne toimivat ohjeet oli jo minunkin tekstissä yli puolitoista vuotta sitten!   ;D
Työnantajani tietohallinto ilmoitti että Open Connectillakin toimii. Latasin Turun ohjeen mukaiset palikat synapticilla
vpnc
openconnect
network-manager-vpnc
network-manager-openconnect

Nyt tosiaan ongelmani on vain läppärillä jossa on 13.04 ubuntu. Kyseiset palikat ovat muutoin samat mutta versionumerot ovat uudemmat tuossa 13.04:ssä ...

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Ubuntulla työpaikan verkkoon?
« Vastaus #22 : 08.09.13 - klo:14.09 »
No kappas vain. Juu onhan tuo ohje tullut jo kauan kauan sitten. Jotenkin olen onnistunut missaaman tuon ihan täysin, vaikka olen ketjua muka aktiivisesti seurannut ja mukamas lukenut alustakin useamman kerran :D

RistoR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 410
    • Profiili
Vs: Ubuntulla työpaikan verkkoon?
« Vastaus #23 : 09.09.13 - klo:21.04 »
Hieman vielä vanhasta aiheesta kun kysyttiin Ciscon VPN yhteydestä, itselläni tuo ollut toiminnassa.  Mitä tuosta muistan suoralta kädeltä on että asentamalla "network-manager-vpnc" -paketin ja määrittämällä yhteysparametrit tuo alkoi heti toimia:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install network-manager-vpnc
Tuon "network-manager-vpnc": n asennus vetää mukanaan myös "vpnc" paketin jolla yksinäänkin yhteyden saa aikaan päätteessä.  Tuota varten kannattaa tehdä /etc/vpnc/default.conf jonne sisällöksi likimain näin:

Tuo ei ihan riitä koska openconnect pitää myös asentaa - tai jos tarkoitit että se on jo valmiina jakelussa (?) niin ok.

Itse nyt muutamaan kertaan poistettuani kaikki synapticissa hauilla "vpcn" ja "openconnect" ja sen jälkeen asentamalla ne uudestaan, sain homman toimimaan. Syynä oli joko jonkun paketin puuttuminen tai sitten vain entajunnut valita yhteysasetusten muodostamisessa oikeaa valintaa. Eli yhteydeksi tarjottiin VPN:llä kahta Ciscon yhteensopivuutta, joista piti valita tuo ensimmäinen (olin nähtävästi valinnut tuon toisen tai sitten ekaa ei edes aiemmin ollut - onko siis jokin turha paketti liikaa ...):
- Cisco Anyconnect compatible VPN (openconnect)
- Cisco yhteensopiva VPN asiakas (vpnc)

Lisäksi omassa yhteydessäni piti panna asetuksiin ainoastaan oikea gateway ja ruksata kohta:
Allow Cisco Secure Desktop trojan

Nyt pelittää.  :D

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Ubuntulla työpaikan verkkoon?
« Vastaus #24 : 11.09.13 - klo:17.36 »
VPNC  vastaan  OpenConnect

Nuo ovat kaksi eri asiaa.   Itseasiassa näitä VPN toteutuksia on paljon lisääkin erilaisia eli ennen kun rakentaa yhteyttä pitää tietää mille yhteystyypille sitä ollaan rakentamassa. Ne ovat täysin erilaisia.

Tuossa yllä olet asentanut molemmat vaihtoehdot koneeseesi. Se ei haittaa jos ei hyödytäkään mutta sen seurauksena näet nuo kaksi eri valintaa:

  • AnyConnect = OpenConnect
  • VPNC


Tapauksessasi tarvitaan tuo OpenConnect minkä olet valinnut koska se on otettu työpaikallasi käyttöön.  Itselläni on puolestaan VPNC (eli IPsec pohjainen toteutus).   Lisättäköön nyt tuohon vielä että koneessani ei ole mitään OpenConnect ohjelmia asennettuna --- koska en tarvitse niitä omassa VPNC tapauksessani.
« Viimeksi muokattu: 11.09.13 - klo:17.48 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.