Kirjoittaja Aihe: Miten kamerasta kuvat koneelle?  (Luettu 5018 kertaa)

MOJR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Miten kamerasta kuvat koneelle?
« : 26.05.14 - klo:13.06 »
Miten saan Canonin Powershot SX20is kamerasta ja Canonin Ixus 400 kamerasta kuvat tallennettua koneelle USB:n kautta? Gthumb mulla on ja sen saa auki kun Ixus 400 on kytkettynä. Silti en saa siitä kuvia siirrettyä koneelle. Powershotin kohdalla se pyrkii vain avaamaan tiedostohallinnon, mutta ei kuitenkaan aukaise.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Miten kamerasta kuvat koneelle?
« Vastaus #1 : 26.05.14 - klo:13.35 »
Onnistuisiko Shotwellilla?

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Miten kamerasta kuvat koneelle?
« Vastaus #2 : 26.05.14 - klo:17.46 »

Näkyykö kamera filesysteemille?
Eli onko tulosteessa eroa, kamera kiinni tai irti (ja kamerassa virta päällä)

Koodia: [Valitse]

df  -h


villevi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 90
    • Profiili
Vs: Miten kamerasta kuvat koneelle?
« Vastaus #3 : 26.05.14 - klo:18.51 »
Paras tapa on irroittaa muistikortti kamerasta ja laittaa se muistikortinlukijaan. Näin olen itse aina tehnyt. Ensimmäinen digikamera ostettu joskus vuonna 2000.  :)

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Miten kamerasta kuvat koneelle?
« Vastaus #4 : 26.05.14 - klo:19.36 »
Paras tapa on irroittaa muistikortti kamerasta ja laittaa se muistikortinlukijaan. Näin olen itse aina tehnyt. Ensimmäinen digikamera ostettu joskus vuonna 2000.  :)

Paras tapa on sellainen joka toimii ja tuntuu luontevalta käyttää.
Ja kannattaa kokeilla eri tapoja eikä jumiutua ensimmäiseen toimivaan tapaan.

Aikoinaan oli kamerana joku Olympus joka oli suoraan mountattavissa, eli näkyi filesysteemille oitis.
(Ja jonka kortti vastaavasti joku eksoottinen malli jota ei joka toinenkaan kortinlukija tunnistanut)

Mutta nykyinen Nikon ei näy. Canoneja en muista, joku tunnistautui mutta joku toinen ei.

Ja lisäherkkuna: nykyisissä koneissa on kiinteä kortinlukija, joten vain puhelimesta ryystän kuvat piuhalla.



matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Miten kamerasta kuvat koneelle?
« Vastaus #5 : 26.05.14 - klo:19.49 »

Joissakin kameroissa tämä vaatii firmware:n päivityksen ennenkuin kamera näkyy 'Ubuntulle'.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

MOJR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Miten kamerasta kuvat koneelle?
« Vastaus #6 : 26.05.14 - klo:23.13 »
Shotwellilla sain kuvat Ixus 400:sta, mutta Powershotia kone ei tunnista. Vanhassa koneessani ei ole muistikortinlukijaa.

JussiS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 681
    • Profiili
Vs: Miten kamerasta kuvat koneelle?
« Vastaus #7 : 28.05.14 - klo:11.27 »
Hei,

minä ratkaisin omalta osaltani tuon jutun ostamalla usb-muistikortinlukijan. Muistikortti lukijaan, ja se sitten usb-väylään, ja siitä vaan kopioimaan.
JusSi
Ubuntu 22.04.1 LTS (XPS 13, DELL), Ubuntu Mate 22.04.1 LTS, Linux Mint 20.3.

Cultor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 174
    • Profiili
Vs: Miten kamerasta kuvat koneelle?
« Vastaus #8 : 28.05.14 - klo:22.05 »

Aikoinaan oli kamerana joku Olympus joka oli suoraan mountattavissa, eli näkyi filesysteemille oitis.
(Ja jonka kortti vastaavasti joku eksoottinen malli jota ei joka toinenkaan kortinlukija tunnistanut)

Mutta nykyinen Nikon ei näy. Canoneja en muista, joku tunnistautui mutta joku toinen ei.

Ja lisäherkkuna: nykyisissä koneissa on kiinteä kortinlukija, joten vain puhelimesta ryystän kuvat piuhalla.

Canoneissa on käytössä P(icture) T(ransfer) P(rotocol). En tiedä Linuxille sopivista ohjelmista, mutta Hobbesista löytyy OS/2:lle erinomainen ohjelma Cameraderie. On open source, että siitä vain porttaamaan. Olen käyttänyt PTP:llä Sonylla, Canon PowerShot 570 ja parilla Canon järkkärillä, viimeksi 1100D:llä. Myös nokialaisista (MSD) on saanut kuvat ulos.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Miten kamerasta kuvat koneelle?
« Vastaus #9 : 29.05.14 - klo:21.02 »
Canoneissa on käytössä P(icture) T(ransfer) P(rotocol). En tiedä Linuxille sopivista ohjelmista, mutta Hobbesista löytyy OS/2:lle erinomainen ohjelma Cameraderie. On open source, että siitä vain porttaamaan.

Aika turhaa lähteä tuota porttaamaan. GPhoto2 on tukenut PTP:tä vuodesta 2002 lähtien ja ohjelma on ollut mukana jakeluissa yhtä kauan. Nykyisin se on sisäänrakennettuna Ubuntussa ja MOJR:n Ixus 400 toimii nimenomaan sen kautta.

Mikähän Ubuntun versio MOJR:lla on käytössä? Ilmeisesti 14.04:ssä on jotain vikaa useiden PTP-laitteiden (mutta ei kaikkien) kanssa: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gvfs/+bug/1296275

gphoto2 toiminee kuitenkin komentorivillä:

Koodia: [Valitse]
gphoto2 --get-all-files
Vaihtoehtoisesti kameran tiedostojärjestelmän voi liittää gphotofs:llä : https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gvfs/+bug/1296275/comments/7