Kirjoittaja Aihe: Digikuvalatausongelma Lubuntulla  (Luettu 8764 kertaa)

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Digikuvalatausongelma Lubuntulla
« : 30.06.13 - klo:00.36 »
Minulla on koneella Lupuntu 12.10. Ongelma on tämä, että en saa millään ladattua kamerasta digikuvia tietokoneelle. Kun laitan kamerasta lautausjohdon tietokoneeseen, tulee ruutuun pieni ikkuna, jossa on kolme vaihtoehtoa ladata kuvat, Shotwell, F-Spot ja Avaa tiedoston hallinnassa. Tämä viimeinen on se, jolla ennen on aina lataus onnistunut. Nyt tulee vain kansio, jossa on kaikki kuvat mustina ja kaikissa kuvissa lukee isolla JPG. Mutta niitä ei saa auki, ei myöskään pysty leikkaa/kopioi -toiminnalla siirtämään toiseen kansioon. Tai pystyy, mutta siirretty kuva tulee mustana JPG-kuvana. Ennen tämä on onnistunut ihan ongelmitta, mutta nyt ei pysty.

Shotwellilla saan kuvat näkyviin, mutta siitä en saa kopioitua siirtääkseni kuvat toiseen kansioon. Leikkaus-toimintoa en ole siitä löytänytkään. Taas F-Spotilla tuli joku jumi, eikä silläkään onnistunut. Se menee jumiin ja kohta tulee pieni ikkuna jossa lukee "Ikkuna "F-Spot" ei vastaa". Haluatko sulkea sen lähettämällä sille singnaalin terminate?" Ei auta kuin painaa "Lopeta prosessi".

Kamera on Nikon Coolpix P510. Minulla on toinen pieni taskudigikamera ja sillä onnistui kuvansiirto ihan hyvin. Ja juuri tuolla "Avaa tiedoston hallinnassa" -toiminnalla. Mitähän voisi tehdä, että kuvansiirto onnistuisi?
« Viimeksi muokattu: 30.06.13 - klo:12.17 kirjoittanut makel58 »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Digikuvalatausongelma Lununtulla
« Vastaus #1 : 30.06.13 - klo:06.40 »
Jotkut kamerat piilottautuvat oudosti tiedostojärjestelmältä.

Näkyykö em. laite komennolle

Koodia: [Valitse]

df -h


Usemmiten näkyvät (jos näkyvät) polussa /media/....

Edit: Muistin juuri että vaimollakin on Nikon, P500.
Eikä sekään ei näy tiedostojärjestelmälle vaikka lsusb tunnistaa:
Bus 002 Device 024: ID 04b0:0184 Nikon Corp.

Joten olen kiltisti napannut muistikortin lukijaan.
« Viimeksi muokattu: 30.06.13 - klo:06.50 kirjoittanut jekku »

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Digikuvalatausongelma Lununtulla
« Vastaus #2 : 30.06.13 - klo:11.37 »
Jotkut kamerat piilottautuvat oudosti tiedostojärjestelmältä.

Näkyykö em. laite komennolle

Koodia: [Valitse]

df -h


Usemmiten näkyvät (jos näkyvät) polussa /media/....

Edit: Muistin juuri että vaimollakin on Nikon, P500.
Eikä sekään ei näy tiedostojärjestelmälle vaikka lsusb tunnistaa:
Bus 002 Device 024: ID 04b0:0184 Nikon Corp.

Joten olen kiltisti napannut muistikortin lukijaan.


Laitoin tuon komennon päätteeseen ja tuli tuo allaoleva.

Tiedostojärjestelmä  Koko  Käyt Vapaa Käy% Liitospiste
/dev/sda1             73G  7,2G   63G  11% /
udev                 744M  4,0K  744M   1% /dev
tmpfs                301M  812K  300M   1% /run
none                 5,0M  4,0K  5,0M   1% /run/lock
none                 751M  256K  751M   1% /run/shm
none                 100M  8,0K  100M   1% /run/user
/dev/sr1              34M   34M     0 100% /media/makel250/Mobile Partner

Tarkoititko tuota, että laitan komennon päätteeseen?

Pystyykö Shotwellilla saamaan kuvia kamerasta tietokoneelle? Kumma kun olen ennen samasta kamerasta onnistunut kuvat saamaan ongelmitta koneelle.

Minulla ei ole muistikorttia kamerassa, joten muistikortinlukijasta ei tässä tapauksessa ole apua. Paitsi jos sellaisen tilaisin netin kautta. Silloinhan saisin lukijan avulla siirrettyä kuvat koneelle.
« Viimeksi muokattu: 30.06.13 - klo:11.50 kirjoittanut makel58 »

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Digikuvalatausongelma Lununtulla
« Vastaus #3 : 30.06.13 - klo:12.17 »
Minä toisaalta epäilen syyn olevan Lubuntussa. Tässä on ollut jonkinlaisia lastentauteja, kun joskus tulee ruutuun ilmoitus jotentenkin että "valitettavasti Ubuntu kohtasi sisäisen virheen". On ollut jo aikeissa asentaa uusi Xubuntu toiselle tietokoneelle, mutta en ole vielä saanut tehdyksi sitä.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Digikuvalatausongelma Lununtulla
« Vastaus #4 : 30.06.13 - klo:12.34 »
....
Laitoin tuon komennon päätteeseen ja tuli tuo allaoleva.

Tiedostojärjestelmä  Koko  Käyt Vapaa Käy% Liitospiste
/dev/sda1             73G  7,2G   63G  11% /
udev                 744M  4,0K  744M   1% /dev
tmpfs                301M  812K  300M   1% /run
none                 5,0M  4,0K  5,0M   1% /run/lock
none                 751M  256K  751M   1% /run/shm
none                 100M  8,0K  100M   1% /run/user
/dev/sr1              34M   34M     0 100% /media/makel250/Mobile Partner

Tarkoititko tuota, että laitan komennon päätteeseen?

Pystyykö Shotwellilla saamaan kuvia kamerasta tietokoneelle? Kumma kun olen ennen samasta kamerasta onnistunut kuvat saamaan ongelmitta koneelle.

Minulla ei ole muistikorttia kamerassa, joten muistikortinlukijasta ei tässä tapauksessa ole apua. Paitsi jos sellaisen tilaisin netin kautta. Silloinhan saisin lukijan avulla siirrettyä kuvat koneelle.


Jep, eikä listauksessa ole sinullakaan mitään ko. kameraan viittaavaa.

Tuota Shotwelliä en kokeillut, on ihan outo softa - jonsei mv toimi niin olkoon kuvat missä ovat kunnes löytyy konsti jolla näkyvät tiedostojärjestelmälle ;)

Varakortti on toki useimmiten mukana, jos ensimmäinen sattuu täyttymään...

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Digikuvalatausongelma Lubuntulla
« Vastaus #5 : 30.06.13 - klo:12.54 »
Minulla on ollut jo pitkään mielessä, että lataan uusimman Xubuntun ja poltan sen lyvylle. Asennan Xubuntun sitten toiselle koneelle. Tykkään välillä vaihdella jakeluja, ei käy yksitoikkoiseksi, heh heh...

Latasin uusimman Xubuntun äskettäin työpöydälle, mutta nyt tuli uusi "tenkkapoo", kun se pitäisi polttaa DVD-levylle. Ubuntussa se onnistui hiiren oikealla napilla kun klikkasin ja valitsin "Polta levylle", mutta sitä valintaa ei nyt Lubuntussa ole. Pitäisi kai asentaa poltto-ohjelma. Katsoin Synapticista, mutta en tiedä minkä nimisiä poltto-ohjelmia Lubuntulle on saatavilla. Voisiko joku neuvoa, minkä asentaisin? Ja olisi hyvä jos olisi suomenkielinen.

Minulla on vanhassa muistivihkossa kirjoitettuna ohjelma K3B, se voisi olla ihan hyvä poltto-ohjelma. Mutta liekkö suomenkielinen?

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Digikuvalatausongelma Lubuntulla
« Vastaus #6 : 30.06.13 - klo:13.21 »
Asensin tuon K3B poltto-ohjelman, mutta ei ole hajuakaan miten saan poltettua Xubuntun asennustiedoston DVD-levylle. Kaiken lisäksi poltto-ohjelma on englanninkielinen.

Minulla on työpöydällä Xubuntun asennustiedosto ja klikkasin hiiren oikeanpuoleisella painikkeella ja sitten aukeni K3B ohjelma. Asennustiedosto latautui K3B-ohjelmaan ja siinä on Start-painike, mutta se ei aktivoidu. Samoin DVD-levy on asemassa. Onko suomenkielisiä poltto-ohjelmia?
« Viimeksi muokattu: 30.06.13 - klo:13.24 kirjoittanut makel58 »

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Digikuvalatausongelma Lubuntulla
« Vastaus #7 : 30.06.13 - klo:13.27 »
Onko suomenkielisiä poltto-ohjelmia?

Se on suomenkielinen poltto-ohjelma, mutta tarvinneen kielipaketit ennen näkymistä suomenkielisenä.

Polta iso-tiedosto imagena, ja DAO:lla, niin pitäisi onnistua. Ainakin itselläni onnistuu.

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Digikuvalatausongelma Lubuntulla
« Vastaus #8 : 30.06.13 - klo:13.54 »
Onko suomenkielisiä poltto-ohjelmia?

Se on suomenkielinen poltto-ohjelma, mutta tarvinneen kielipaketit ennen näkymistä suomenkielisenä.

Polta iso-tiedosto imagena, ja DAO:lla, niin pitäisi onnistua. Ainakin itselläni onnistuu.

Ei tule mitään koko hommasta. Tuo jo että ei ole suomenkielinen, lisää ongelmia. Pääsin kyllä eteenpäin kun valitsin kohdasta Image Type --> Cdrdaop TOC file. Nyt tökkää kolmeen vaihtoehtoon, Default Settings, Saved Settings ja Last User Settings. Pitäisi siis tyhjentää DVD-levy ja polttaa uusi Xubuntun asennustiedosto. Mikä noista on oikea? Ja miten sen suomenkielipaketin saa?

Yritin summassa, että klikkaisin kohtaa Default Settings, mutta koko K3B meni jumiin. Ja taas tuli "Prosessi ei vastaa ja lopeta prosessi".

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Digikuvalatausongelma Lubuntulla
« Vastaus #9 : 30.06.13 - klo:15.13 »
Kyllä nyt on piru merrassa. Minulla on toisella koneella Ubuntu 11.10. Laitoin sen "suitsiin" ja se käynnistyi. Siinä yritin polttaa DVD-levylle Xupuntun asennustiedostoa, mutta herjasi, että on liian pienikokoinen levy! Asennustiedosto on kooltaan 827 Mt ja DVD-levy 700 Mt. Miten sen uuden Xubuntun voi asentaa, jos ei enää onnistu DVD-levyn kautta? Ennen se on aina onnistunut. Tässähän uhkaa koko Linux-ura kaatua.

I Svärd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 297
    • Profiili
Vs: Digikuvalatausongelma Lubuntulla
« Vastaus #10 : 30.06.13 - klo:15.18 »
700 Mt taitaa kyllä olla cd levy

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Digikuvalatausongelma Lubuntulla
« Vastaus #11 : 30.06.13 - klo:15.25 »
700 Mt taitaa kyllä olla cd levy

Ihan oikein. CD-levyhän se onkin. Pitää siis hankkia DVD-levy. Miten suuri kapasiteetti on DVD-levyillä?

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Digikuvalatausongelma Lubuntulla
« Vastaus #12 : 30.06.13 - klo:15.34 »
Tai, netistähän sen näkee.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Digikuvalatausongelma Lubuntulla
« Vastaus #13 : 30.06.13 - klo:16.15 »
700 Mt taitaa kyllä olla cd levy

Ihan oikein. CD-levyhän se onkin. Pitää siis hankkia DVD-levy. Miten suuri kapasiteetti on DVD-levyillä?

4,3 Gt

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Digikuvalatausongelma Lubuntulla
« Vastaus #14 : 30.06.13 - klo:17.54 »
Latasin uusimman Xubuntun äskettäin työpöydälle, mutta nyt tuli uusi "tenkkapoo", kun se pitäisi polttaa DVD-levylle. Ubuntussa se onnistui hiiren oikealla napilla kun klikkasin ja valitsin "Polta levylle", mutta sitä valintaa ei nyt Lubuntussa ole. Pitäisi kai asentaa poltto-ohjelma. Katsoin Synapticista, mutta en tiedä minkä nimisiä poltto-ohjelmia Lubuntulle on saatavilla. Voisiko joku neuvoa, minkä asentaisin? Ja olisi hyvä jos olisi suomenkielinen.

Minulla on vanhassa muistivihkossa kirjoitettuna ohjelma K3B, se voisi olla ihan hyvä poltto-ohjelma. Mutta liekkö suomenkielinen?


Lubuntussa on kyllä vakiona ihan oma poltto-ohjelma Xfburn joka löytyy menusta Sound & Video kohdasta.

edit: monesti se poltto-ohjelma aukeaa ihan siten että tuplakliksuttaa sitä ladattua levykuvaa..
« Viimeksi muokattu: 30.06.13 - klo:20.32 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Digikuvalatausongelma Lubuntulla
« Vastaus #15 : 02.07.13 - klo:00.27 »
Latasin uusimman Xubuntun äskettäin työpöydälle, mutta nyt tuli uusi "tenkkapoo", kun se pitäisi polttaa DVD-levylle. Ubuntussa se onnistui hiiren oikealla napilla kun klikkasin ja valitsin "Polta levylle", mutta sitä valintaa ei nyt Lubuntussa ole. Pitäisi kai asentaa poltto-ohjelma. Katsoin Synapticista, mutta en tiedä minkä nimisiä poltto-ohjelmia Lubuntulle on saatavilla. Voisiko joku neuvoa, minkä asentaisin? Ja olisi hyvä jos olisi suomenkielinen.

Minulla on vanhassa muistivihkossa kirjoitettuna ohjelma K3B, se voisi olla ihan hyvä poltto-ohjelma. Mutta liekkö suomenkielinen?


Lubuntussa on kyllä vakiona ihan oma poltto-ohjelma Xfburn joka löytyy menusta Sound & Video kohdasta.

edit: monesti se poltto-ohjelma aukeaa ihan siten että tuplakliksuttaa sitä ladattua levykuvaa..

Kiitos raimolle poltto-ohjelman tiedosta.

Kun kirjoitin DVD-levystä, sekoittui jotenkin päässäni, että CD-levy olisi sellainen. Jotenkin meni ristiin tuo, kun koneella on DVD-asema ja siihen tulee DVD-levy.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Digikuvalatausongelma Lubuntulla
« Vastaus #16 : 17.07.13 - klo:13.59 »
Itse siirrän tai katson kuvat muistikortinlukijalla. Ihan tiedostonhallinnalla. Miksi se kamera pitää koneeseen iskeä? Paljon monimutkaisempaa sählätä piuhojen kanssa. Kamerat vielä kalliita - parempi pitää se omassa laukussaan.

Eikös asennuslevyn polttaminen aika vanhanaikaista. Levykuvan voi kirjoittaa tikulle tai vastaavalle vaikka dd:llä. K3B on hyvä poltto-ohjelma. Parempi kuin moni Windows-softa

Synaptic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: Digikuvalatausongelma Lubuntulla
« Vastaus #17 : 23.07.13 - klo:16.33 »
Olen Xubuntu 12.04:ään siirtänyt kuvia Canonin digikamerasta kahdella tavalla.

1. Laittaa muistikortin Canonin pritteri-skanneriin, joka toimii muistinkortinlukijana, ja kaikki menee helposti. Näin yleensä.

2. Jos haluaa mukaan grafiikkaa, niin kytkee kameran koneeseen ja avaa sen Shotwellilla. Siitä saa valittua haluamansa kuvat ja sitten valikosta siirrettyä ne kovalevylle. Shotwellin esikatselu ei valitettavasti aina näytä kaikkia kuvia (niiden tilalla on musta ruutu) ja se tekee niille oletusarvoisesti kuvanottopäiviin perustuvan hakemistopuun, jonka voi tosin kustomoida haluamansa laiseksi.