Kirjoittaja Aihe: Apuja (debug ym.) Java-skripteissä  (Luettu 2208 kertaa)

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Apuja (debug ym.) Java-skripteissä
« : 20.09.13 - klo:18.50 »
Nuorempana räpelsin assemblerillla ja basicilla, myös muistaakseni hiukan cobolia. Myöhemmin Visual Basic oli työkalu. Nyt näköjään olisi tarvetta tehdä javaskripteillä toiminnallisuutta karttapohjaisiin veppisovelluksiin. Aika lailla pallo hukassa olen vielä ko. kielen kanssa, mutta jotain ymmärrän, ja olen jopa saanut aikaankin.

Mutta asiaan liittyen, tietääkö joku minkään sortin graafista ohjelmaa tai ohjelmistoa, jolla voisi saada apua koodinsa debuggaukseen niin, että ainakin yksinkertaisimmat virheet tulisivat esille? Samoin erilaiset graafisten toimintojen (esim. veppilomake) aikaansaaminen vaikkapa automaattisesti/puoliautomaattisesti olisi suurikin apu. Muutenkin kaikki vinkit tervetulleita.

Hommassa on pääasia koettaa saada aikaan erilaisia tapahtumankäsittelyrutiineita, ei monimutkaisia, mutta kumminkin. Erilaisilla vapaan koodin rutiineilla, ja niitä yhdistelemällä olen koettanut pärjäillä, mutta enemmän pitäisi oppia. Tuhatsivuiset manuaalit eivät ole se oikea tapa, vaan esimerkeillä oppiminen on itselleni paras tie. Työuraakaan ei ole enää montaa vuotta, mutta hommat erittäin mielenkiintoisia.


kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Vs: Apuja (debug ym.) Java-skripteissä
« Vastaus #1 : 20.09.13 - klo:19.03 »
Kannattaa tutustua JQueryyn, ja FireBug:iin.

JQueryllä saa normaalia JavaSriptiä helpommin toiminnallisuutta.

Tuo FireBug helpottaa ongelmien metsästyksessä ja on laajennus Cromeen (luultavasti) ja Firefoxiin.

Väliarvoja voi myös kiikuttaa näyttöön JavaScript-käskyn alert:n avulla.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Apuja (debug ym.) Java-skripteissä
« Vastaus #2 : 20.09.13 - klo:19.07 »
Tuo FireBug helpottaa ongelmien metsästyksessä ja on laajennus Cromeen (luultavasti) ja Firefoxiin.

Väliarvoja voi myös kiikuttaa näyttöön JavaScript-käskyn alert:n avulla.

Itse suosin console.log-metodia.
Koodia: [Valitse]
console.log("tämä tulostuu selaimen konsoliin")
Chromessa/Chromiumissa on ihan hyvät kehitystyökalut valmiina, Firefoxiin kannattaa tosiaan asentaa Firebug ja Operassa voi käyttää DragonFly:ta.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Apuja (debug ym.) Java-skripteissä
« Vastaus #3 : 20.09.13 - klo:20.04 »
Kiitos paljon tähän saakka! Tuosta Jquerystä en ole edes kuullutkaan. Firebugin nimen muistan jostakin.

Toivottavasti tuo Jquery ei ole kovin raskas? Joudun käyttämään jo kolmea kirjastoa pohjalla ennestään. Oletteko te vastanneet ammattilaisia java-alalla muuten? Tuli mieleen, että jos joskus joutuisi privaatisti kysymään pikku apua johonkin ongelmaan koodin pätkässä. Tietenkin on selvää, että en halua vaivata ketään ilman lupaa.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Apuja (debug ym.) Java-skripteissä
« Vastaus #4 : 20.09.13 - klo:20.12 »
Puhutaanhan nyt JavaScriptistä eikä Javasta? Ne ovat eri asioita. JavaScript on se, jota suoritetaan selaimessa ja jota voi lisätä nettisivuille sellaisenaan, mutta Java suoritetaan Java-virtuaalikoneessa ja jos sitä haluaa lisätä nettisivuille, niin se vaatii selaimelta erillisen lisäosan. Ymmärsin, että tarkoitit JavaScriptiä. Siihen nuo ovat oikeita työkaluja, Java vaatii vähän toiset työkalut ja sillä tehdään eri asioita.

En kutsuisi itseäni ammattilaiseksi (vielä), mutta molemmista on kokemusta monen vuoden ajalta. Enemmän olen JavaScriptiä tarvinnut, kun ohjelmia voi tehdä niin monella kielellä ja Java ei kuulu suosikkeihini, vaikka sitä opinnoissani tarvitsenkin. Yleensä tapanani ei ole antaa mitään henkilökohtaista neuvontaa, mutta yleisiin viesteihin vastaan mielelläni kun osaan.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Apuja (debug ym.) Java-skripteissä
« Vastaus #5 : 20.09.13 - klo:21.19 »
Puhutaanhan nyt JavaScriptistä eikä Javasta?

Kyllä, javaskriptistä nimen omaan on puhe, ja näin olin ymmärtänyt noiden annettujen työkalujen sopivuuden. Täytyypä katsella niitä, ja kun taas duuniin maanantaina.