Kirjoittaja Aihe: Tabletin osto  (Luettu 4761 kertaa)

Jyrki L

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 501
    • Profiili
Tabletin osto
« : 16.07.13 - klo:18.38 »
Mikä olisi paras tabletti? Kännykässä mulla ei ole multimediaominaisuuksia enkä niitä kännykkään haluakaan, joten tabletissa pitäisi toimia karttasovellus ja paikannus jollakin systeemillä. myös matkalippujen avaus PDF tiedostoina pitäisi onnistua ym. tiedonhaku netistä matkoilla ollessa. Sopiva näytön koko voisi olla noin 8 tuumaa.

Varmaan sillä tulisi myös pelattua kuten kaikilla muillakin laitteilla ja järjestelmillä.

Mikä olisi paras tabletti valmistaja ja malli?
Saako Ubuntu-tablettiin kaikki tarpeelliset ohjelmat? Ovatko ne ilmaisia ja kannattaako Ubuntun asennus tablettiin ylipäätään? Mikä Ubuntu versio tablettiin pitäisi asentaa?
Onko ubuntun asentaminen tablettiin vaikeaa, ja varsinkin kaiken toimintakuntoon saattaminen?

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2952
    • Profiili
Vs: Tabletin osto
« Vastaus #1 : 16.07.13 - klo:19.12 »
Ei taida arm-pohjaisiin tabletteihin saada Ubuntua asennetuksi.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Tabletin osto
« Vastaus #2 : 16.07.13 - klo:19.13 »
Mikä olisi paras tabletti? Kännykässä mulla ei ole multimediaominaisuuksia enkä niitä kännykkään haluakaan, joten tabletissa pitäisi toimia karttasovellus ja paikannus jollakin systeemillä. myös matkalippujen avaus PDF tiedostoina pitäisi onnistua ym. tiedonhaku netistä matkoilla ollessa. Sopiva näytön koko voisi olla noin 8 tuumaa.
Noilla kriteereillä suosittelisin ehdottomasti Nexus 7-mallia. Siitä taitaa olla tullut/tulossa juuri vielä päivitetty versio, vaikka vanhakaan ei minusta ole lainkaan huono laite.

Lainaus
Ovatko ne ilmaisia ja kannattaako Ubuntun asennus tablettiin ylipäätään? Mikä Ubuntu versio tablettiin pitäisi asentaa?
Miksi ihmeessä Ubuntu pitää saada tablettiin? Andoid pelaa mielestäni varsin hyvin.

Lainaus
Onko ubuntun asentaminen tablettiin vaikeaa, ja varsinkin kaiken toimintakuntoon saattaminen?
Riippuu täysin tabletista. Jos Ubuntu pitää saada vängättyä tablettiin, niin ruutia pitää olla paljon, että esim. flashvideoiden katselussa on mitään toivoakaan. Eli käytännössä katsoen kyseessä on sitten ns. pc-pohjainen rauta ja hinta nousee merkittävästi korkeammaksi.

Voin vain kuvitella kuinka kankeaa on käyttää pienehköllä kosketusnäytöllä normaaleja Ubuntu sovelluksia. Jos tarkoitat Ubuntu Phone versiota, niin unohda. Se ei taida toimia kunnolla vielä käytännössä katsoen millään laitteella. Ja jos haluat pitää tablettia oikeasti reissussa mukana, niin haluatko todellakin ottaa riskin, että kohtaat softaongelmia??

Lainaus
Ei taida arm-pohjaisiin tabletteihin saada Ubuntua asennetuksi.
Kyllä se mahdollista on. Olen mielenkiinnosta välilä vilkuillut esim. omaan Asus Transformer Infinityyn sopivan Ubuntun kehitystä, mutta olen todennut, että vielä ollaan aika kaukana oikein kunnolla toimivasta järjestelmästä.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Tabletin osto
« Vastaus #3 : 16.07.13 - klo:19.33 »
Lainaus
Onko ubuntun asentaminen tablettiin vaikeaa, ja varsinkin kaiken toimintakuntoon saattaminen?
Riippuu täysin tabletista. Jos Ubuntu pitää saada vängättyä tablettiin, niin ruutia pitää olla paljon, että esim. flashvideoiden katselussa on mitään toivoakaan.

Eipä mahda olla Flashistä toivoa muutenkaan, kun Adobehan lopetti sen tuen mobiililaitteille joku aika sitten.

Nexus 7 on kyllä aika mainio tabletti, jos 7-tuuman näyttö miellyttää. Hintakaan ei ole paha (toki edullisempiakin löytyy) ja sitä saa myös 3G:llä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

I Svärd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 297
    • Profiili
Vs: Tabletin osto
« Vastaus #4 : 16.07.13 - klo:21.24 »
Minulla on Asus Nexus 7 32 GB 3G, flashinkin saa kyllä toimimaan kunhan vähän googlettaa.

Jyrki L

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 501
    • Profiili
Vs: Tabletin osto
« Vastaus #5 : 17.07.13 - klo:01.52 »
Jaa en minä tiedä. Ihmettelen vaan mitä ne 5 eri versiota oikein kun valitsee tuolta lataa ja asenna ubuntu ja mobiililaite niin löytyy 5 eri vaihtoehtoa. jokaisesta vaihtoehdosta tulee sitten valittavaksi arm laite.
Joten sillä perusteella ubuntun saa toimimaan viidessä erilaisessa arm laitteessa. Mä en vaan ymmärrä mitä nuo sitten ovat.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Tabletin osto
« Vastaus #6 : 17.07.13 - klo:06.55 »
Nexus on parhaiten tuettu ja sille optimoitu versio löytyy tuostakin listasta. Nexus onkin ainoa virallisesti tuettu laite mutta aika monta muutakin laitetta löytyy joissa toimii ainakin jotenkin. Täältä löytyy eri laitteile optimoituja versioita https://wiki.ubuntu.com/Touch/Devices esim. Notessa pitäis toimia hyvin mutta en ole vielä kokeillut. Dualboot ei valitettavasti ole mahdollinen ja siksi kokeilu onkin siirtynyt. Notea voin kyllä suositella mahtava laite mutta on hintakin tablettien yläpäästä.

Jyrki L

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 501
    • Profiili
Vs: Tabletin osto
« Vastaus #7 : 18.07.13 - klo:16.51 »
Taidanpa sitten ostaa tuon Nexus7.