Kirjoittaja Aihe: Videon konvertointi androidille [ratkaistu]  (Luettu 8040 kertaa)

Kinnari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 407
    • Profiili
Videon konvertointi androidille [ratkaistu]
« : 19.06.13 - klo:10.38 »
Hei, kesälomamatka lähestymässä ja yritän saada matkalle mukaan hivenen videoita.
Minulla on Nexus 10 Android 4.2 käyttiksellä. Yritän konvertoida siihen sopivaa videota Openshot-ohjelmalla. En löydä sopivaa yhdistelmää jolla kuva+ääni molemmat toimisivat, uskoisin että jollain kombinaatiolla onnistuu?
« Viimeksi muokattu: 19.06.13 - klo:19.30 kirjoittanut Kinnari »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Videon konvertointi androidille
« Vastaus #1 : 19.06.13 - klo:12.01 »
Mikä on tiedostojesi lähdeformaatti? Esimerkiksi MX Player toistaa useimmat tiedostomuodot suoraan.

Jos muuntaminen on tarpeen tiedostokoon pienentämiseksi, eikä videoiden sisältöä ei tarvitse leikata tai muuten editoida, suosittelisin operaatioon HandBrakea. Valitse säiliömudoksi MP4, videoformaatiksi H.264 ja ääniformaatiksi AAC.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Videon konvertointi androidille
« Vastaus #2 : 19.06.13 - klo:13.49 »
Jep. HandBrake on kätevä ohjelma, ja tuossa tulikin oikeat eväät formaattiin. Tuo mp4-H.264-AAC tuntuu olevan yleinen yhdistelmä, ja pelittää varmasti nykylaitteissa. AAC-äänestä Linuxin puolella on ollut joskus juttua, ettei se olisi kovin laadukas vaihtoehto. En tiedä onko tilanne enää noin?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Videon konvertointi androidille
« Vastaus #3 : 19.06.13 - klo:14.48 »
AAC-äänestä Linuxin puolella on ollut joskus juttua, ettei se olisi kovin laadukas vaihtoehto. En tiedä onko tilanne enää noin?

Juu, Lamella pakattu MP3 on samalla bitratella laadukkaampaa kuin FAAC:llä pakattu AAC, mutta jotkut mobiililaitteet eivät pidä MP3-ääniraidoista MP4-tiedostoissa. Androidissa MP3 varmaankin toimisi ihan hyvin.

Laadukkaampaa AAC-ääntä saa pakattua ffmpegin kautta Fraunhoferin FDK-AAC:llä. Sen koodi on julkaistu Android 4.1:n mukana. Valmiita binäärejä ei taida vielä olla saatavilla, mutta ffmpegin voi kääntää itse libfdk-aac-tuella varustettuna: https://ffmpeg.org/trac/ffmpeg/wiki/UbuntuCompilationGuide

Ohjeita AAC-enkoodaukseen ffmpegillä: http://ffmpeg.org/trac/ffmpeg/wiki/AACEncodingGuide
« Viimeksi muokattu: 19.06.13 - klo:15.01 kirjoittanut nm »

Kinnari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 407
    • Profiili
Vs: Videon konvertointi androidille
« Vastaus #4 : 19.06.13 - klo:19.30 »
Ei se isosta ollut kiinni, onnistui Openshotin kanssa myös eli tallennusmuoto mp4(h264) ja lisäasetuksista ääneksi aac  :)

Kiitos taas avusta!

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Videon konvertointi androidille [ratkaistu]
« Vastaus #5 : 20.06.13 - klo:11.26 »
Onnistuuko tuolla Openshotilla dvb-ts:n muuntaminen (ilman suuria opintoja)? Digiboksin ts-tallenteet ovat hieman vieraita näyttimille (paitsi tietokoneet).

Kinnari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 407
    • Profiili
Vs: Videon konvertointi androidille [ratkaistu]
« Vastaus #6 : 20.06.13 - klo:13.51 »
Onnistuuko tuolla Openshotilla dvb-ts:n muuntaminen (ilman suuria opintoja)? Digiboksin ts-tallenteet ovat hieman vieraita näyttimille (paitsi tietokoneet).

Minulla oli juuri kyseisiä digiboksin tallenteita jotka oli nyt helppo muuntaa sopivaan muotoon. Samoin sain helposti leikattua mainokset pois, lyhentää alusta ja lopusta turhat osat pois. Kannattaa leikata, syntyvä mp4-tiedosto oli aika suuri, reilu 2Gt/tunnin video mutta niin kauan kun levyllä on tilaa niin eipä se haittaa :)

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Videon konvertointi androidille [ratkaistu]
« Vastaus #7 : 20.06.13 - klo:13.58 »
Onnistuuko tuolla Openshotilla dvb-ts:n muuntaminen (ilman suuria opintoja)? Digiboksin ts-tallenteet ovat hieman vieraita näyttimille (paitsi tietokoneet).

Onnistuu jotenkuten, mutta HandBrake on tuohonkin helpompi ratkaisu ellei videota tarvitse leikata. DVB-tekstitykset vaativat esikäsittelyn Project-X:llä (jolla voi myös leikata tallenteen).

Tällainen skriptikin on olemassa: https://code.google.com/p/ts2mkv/

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Videon konvertointi androidille [ratkaistu]
« Vastaus #8 : 20.06.13 - klo:14.11 »
Minulla oli juuri kyseisiä digiboksin tallenteita jotka oli nyt helppo muuntaa sopivaan muotoon. Samoin sain helposti leikattua mainokset pois, lyhentää alusta ja lopusta turhat osat pois. Kannattaa leikata, syntyvä mp4-tiedosto oli aika suuri, reilu 2Gt/tunnin video mutta niin kauan kun levyllä on tilaa niin eipä se haittaa :)

Tavallisen resoluution (720x576) DVB-tallenteille riittää H.264-uudelleenpakkauksessa bitrateksi 1000-1500 kbps, joka tekee äänen kanssa tiedoston lopulliseksi kooksi n. 700 Mt / tunti. Tähän kokoluokkaan pääsee x264:n parametreilla --tune film --preset slow --crf 21. Kohinainen video tarvitsee enemmän tilaa, ellei kohinaa suodata pois. Lomitetusta videosta pitää poistaa lomitus ennen muuta operointia. (Käyttäkää HandBraken decomb-suodinta, joka tunnistaa lomitetun videon automaattisesti ja suodattaa sen yadifilla.)

OpenShotilla on mahdotonta säätää oleellisia x264:n parametreja, eikä siinä ole kunnollisia esiprosessointisuotimia. Siksi suosittelisin HandBrakea lopullisen videon pakkaukseen ja Project-X:ää leikkaukseen parempien työkalujen puuttuessa. Käytän itse "digiboksina" VDR:ää ja leikkaan tallenteet sillä.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Videon konvertointi androidille [ratkaistu]
« Vastaus #9 : 23.06.13 - klo:01.53 »
Android-yhteensopivia YouTube-tallenteita on varsin hankala tehdä. Vaikka tallenne toistuisi tietokoneella, se ei välttämättä toistu Androidissa. Android-sovelluksista YouTube Downloader kykenee tekemään Android-yhteensopivia Youtube-tallenteita.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Videon konvertointi androidille [ratkaistu]
« Vastaus #10 : 26.06.13 - klo:08.13 »

Onnistuu jotenkuten, mutta HandBrake on tuohonkin helpompi ratkaisu ellei videota tarvitse leikata. DVB-tekstitykset vaativat esikäsittelyn Project-X:llä (jolla voi myös leikata tallenteen).

Tällainen skriptikin on olemassa: https://code.google.com/p/ts2mkv/

Oletko käyttänyt ko skriptiä? Viimeksi kun yritin YLE:n lähetyksiä pistää matroskaan en saanut kunnollisia tekstejä. Silloin Project-X ei osannut Ylen uusia fontteja, mutta harmi lienee korjattu kun yrityksestäni on yli vuosi. Pitääkö tuo Project-X käännellä itse ja asentaa Java (Oracle JDK)

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Videon konvertointi androidille [ratkaistu]
« Vastaus #11 : 26.06.13 - klo:23.38 »
Oletko käyttänyt ko skriptiä? Viimeksi kun yritin YLE:n lähetyksiä pistää matroskaan en saanut kunnollisia tekstejä. Silloin Project-X ei osannut Ylen uusia fontteja, mutta harmi lienee korjattu kun yrityksestäni on yli vuosi.

Kokeilin ts2mkv-skriptiä nyt ja sen mukana tuleva Project-X näyttää kärsivän samasta ongelmasta, vaikka dokumentaatiossa lupailtiin tukea nimenomaan Ylen teksteille. Väärä värikartta sotkee tekstitykset aika pahasti.

Lisäksi ts2mkv:n käyttämät pakkausasetukset eivät ole ihan ajan tasalla ja skripti käyttää videon pakkauksessa turhaan MEncoderia ffmpegin/avconvin sijaan. Laadukkaammalla esiasetuksella kaikki videot pakataan 1000 kbps keskimääräisellä bitratella, mikä on usein liian vähän hyvään lopputulokseen. Lisäksi lomituksenpoisto on aina päällä ja se tehdään yksinkertaisella lavcdeint-suotimella. HandBraken decomb on huomattavasti parempi ratkaisu.

Ääni- ja tekstitysraitojen kielitunnusten kanssa on myös ongelmia. Skripti lukee ne suoraan Project-X:n lokista ilman muunnoksia, jolloin mkvmerge kieltäytyy yhteistyöstä ainakin ruotsinkielisten raitojen tapauksessa, koska "sve"-tunnusta ei ole sen listoissa (oikea olisi swe tai sv). Tällöin koko muunnos keskeytyy viime metreillä ja tuotetut tiedostot pyyhitään pois.

Pitääkö tuo Project-X käännellä itse ja asentaa Java (Oracle JDK)

Tekstitysongelman korjaaminen vaatii muistaakseni värikarttatiedoston muokkaamista, jolloin JAR-paketti pitää tehdä uudelleen. Käytännössä helpointa on kääntää koko roska. En tiedä, onko kukaan vieläkään lähettänyt korjattua värikarttaa Project-X:n kehittäjille. Ylen kanavilla on myös tekstitv-tekstitykset, jotka saa Project-X:llä suoraan SRT-muotoon.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Videon konvertointi androidille [ratkaistu]
« Vastaus #12 : 27.06.13 - klo:01.15 »
Kiitoksia hyvästä vastauksesta. Itse en viitsinyt kokeilla koska ajattelin ei se kuitenkaan toimi. Itse leikkaan dbv-tallenteet vdr:llä kauko-ohjain kädessä. Arkistoa saisi pienemmäksi ja useammalla soittimella toistettavaksi jos tuo matroskaan muuntaminen olisi helpompaa. Teksti-TV teksteistä myös huonoja kokemuksia. Minulla ainakin on paljon tallenteita joista sitä ei löydy tai ajastus on pielessä.  Project-X:n värikartta saisi olla jo kunnossa. Siitä kun YLE muutti fonttejaan on jo aikaa.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Videon konvertointi androidille [ratkaistu]
« Vastaus #13 : 27.06.13 - klo:12.02 »
Kysehän oli digiboksin dvb-ts:n katselusta Androidilla? Mulla on vanha Maximumin 8000 ja sen tietokoneelle siirretyt tallenteet toistuvat hyvin 9" halpis-Denverin ja MX-Playerin kanssa, teksteineen (Ylenkin).

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Videon konvertointi androidille [ratkaistu]
« Vastaus #14 : 27.06.13 - klo:12.17 »
Kysehän oli digiboksin dvb-ts:n katselusta Androidilla? Mulla on vanha Maximumin 8000 ja sen tietokoneelle siirretyt tallenteet toistuvat hyvin 9" halpis-Denverin ja MX-Playerin kanssa, teksteineen (Ylenkin).
Kyllähän noi tallenteet toistuvat jo monessa soittimessa. Toisissa taas ei. Ja monesti puhelimeen/tablettiin/tikulle mihin sitten ikinä haluaakin ei aina mahdu esim. jonkun sarjan tuotantokausi. Silloin olisi kiva jos ne YLE:n sarjatkin saisi helposti pienempään tilaan. Matroska aac äänillä toistuu monessa TV/DVD/Blu-ray vekottimessa vaikka sukulaisten luona.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Videon konvertointi androidille [ratkaistu]
« Vastaus #15 : 27.06.13 - klo:17.16 »
Kysehän oli digiboksin dvb-ts:n katselusta Androidilla? Mulla on vanha Maximumin 8000 ja sen tietokoneelle siirretyt tallenteet toistuvat hyvin 9" halpis-Denverin ja MX-Playerin kanssa, teksteineen (Ylenkin).
Kyllähän noi tallenteet toistuvat jo monessa soittimessa. Toisissa taas ei. Ja monesti puhelimeen/tablettiin/tikulle mihin sitten ikinä haluaakin ei aina mahdu esim. jonkun sarjan tuotantokausi. Silloin olisi kiva jos ne YLE:n sarjatkin saisi helposti pienempään tilaan. Matroska aac äänillä toistuu monessa TV/DVD/Blu-ray vekottimessa vaikka sukulaisten luona.
Näin on ja oma ongelmani on saada Finluxin telkkari ymmärtämään pyydykseen jääneitä katseltavia. Se lukee sujuvasti usb-taskulevyä, mutta osalle tallenteista se kertoo ettei ole oikeutta avata tiedostoa. Välillä puuttuu ääni tai tekstit... Liikaa muuttujia minulle.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Videon konvertointi androidille [ratkaistu]
« Vastaus #16 : 27.06.13 - klo:17.30 »

Näin on ja oma ongelmani on saada Finluxin telkkari ymmärtämään pyydykseen jääneitä katseltavia. Se lukee sujuvasti usb-taskulevyä, mutta osalle tallenteista se kertoo ettei ole oikeutta avata tiedostoa. Välillä puuttuu ääni tai tekstit... Liikaa muuttujia minulle.
Itse katselisin rasberry pi:llä mutta se ei jaksa pyörittää ts:ää lisenssisyistä, mutta matroska sujuu vaikka teräväpiirtona. Jos TV:ssä on HDMI niin tuolaisella lelulla katselee vaikka mitä jos se saa vielä verkkoon

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Videon konvertointi androidille [ratkaistu]
« Vastaus #17 : 27.06.13 - klo:19.32 »
Itse katselisin rasberry pi:llä mutta se ei jaksa pyörittää ts:ää lisenssisyistä

Eihän Raspin MPEG-2-lisenssi maksa kuin muutaman euron: http://www.raspberrypi.com/mpeg-2-license-key/

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Videon konvertointi androidille [ratkaistu]
« Vastaus #18 : 27.06.13 - klo:21.28 »
Itse katselisin rasberry pi:llä mutta se ei jaksa pyörittää ts:ää lisenssisyistä

Eihän Raspin MPEG-2-lisenssi maksa kuin muutaman euron: http://www.raspberrypi.com/mpeg-2-license-key/
On jo aiheen ulkopuolella. Minulla on myös EeeBox eli tuon Rasbin käyttö vähäistä ja en ole siksi lisenssiä vaivautunut ostamaan. Rasbin etu on, että toimii usein ihan TV:n kaukosäätimellä. EeeBoxissa en ole tuota kokeillut kun siihen on hankittu oma ohjaimensa & TV-viritin. Kiva kirjan kokoinen PC