Kirjoittaja Aihe: 12.04 asennuksen karsinta [RATKAISTU]  (Luettu 10606 kertaa)

juyli

  • Vieras
Vs: 12.04 asennuksen karsinta
« Vastaus #20 : 04.06.13 - klo:22.54 »
sda1/ext 4, 26.3Gb, käytössä 3.9Gb
sda2/extended, 3.5Gb, käytössä: -

Hmmm... /dev/sda2:lla on jatkettu osio, jolle voidaan luoda loogisia osioita, jotka alkavat laitetiedostosta /dev/sda5 osiosta lähtien.
Mielestäni fdisk on havainnollisempi kuin useimmat muut osiointityökalut:
Koodia: [Valitse]
sudo fdisk -l tai tarvittaessa parametrina haluttu osio /dev/sda
Graafinen kilke olisi aina gparted:
Koodia: [Valitse]
sudo gparted   ihmettelemään koneen osiointeja.
Myös komento:
Koodia: [Valitse]
sudo blkid kertoo yhtä sun toista levyiltä löytyvistä tiedostojärjestelmistä.

jimbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 355
    • Profiili
Vs: 12.04 asennuksen karsinta
« Vastaus #21 : 04.06.13 - klo:23.56 »
on tietty useampi eri tapa, onko luonut ok vaikka oli tuo huomautus sda5:sta ? kun katsoo gparted

Koodia: [Valitse]
sudo fdisk -l

sanoo lopussa:

Levy /dev/mapper/cryptswap1 ei sisällä kelvollista osiotaulua


avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: 12.04 asennuksen karsinta
« Vastaus #22 : 04.06.13 - klo:23.57 »
Lisäys: poistan aina vanhan kernel-version, kun uusi on osoittautunut toimivaksi. Jos jokin ongelma kohdataan uuden kernelin kanssa, on aina _asennettavissa myös vanhempi versio kernelistä_, jos sellainen on epähuomiossa poistettu.


Niin minäkin aina katson kernelin päivityksen jälkeen, että kaikki pelaa. En heti lähde poistamaan vanhaa kerneliä ym.

ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: 12.04 asennuksen karsinta
« Vastaus #23 : 10.06.13 - klo:11.48 »

joo kiitos vinkeistä, pitääpä perehtyä, Ubuntu Tweak ja Bleachbit ajan kanssa, jos olis paljon säätöä tai monimutkasta niin voi jäädä käyttö vähemmälle

12.04 asennus default asetuksella, käytä koko levyä teki:

sda1/ext 4, 26.3Gb, käytössä 3.9Gb
sda2/extended, 3.5Gb, käytössä: -

sitten teki myös:

sda5, koko 3.5Gb, käytössä: -
jota ei voida tunnistaa:
vahingoittunut: tuskin!
gparted ei tunnista: ?
ei ole alustettu: antaa valita alustuksen halutessa
tai laitepiste puuttuu

hiukka ihme tommonen osio...




Meni sitten säätämiseksi kuitenkin. ;D
Joskus uuden USB-tikun kanssa olen huomannut, että siihen on tehty "tehtaalla" jonkinlainen osiointi moneen osaan. Juolahti mieleen, olisiko tuossa SSD muistissa joku sama juttu.

Ei ole tiedossa nitä nuo osiot ovat. Se näkyisi hyvin komennolla:
Koodia: [Valitse]
df -hSiitä näkyy / osion koko joka taitaa olla aika pieni. Saisi olla (32 GB:n SSD:llä) n. 6..8 GB. Mutta tuolla komennolla ne osiot näkyvät tarkalleen. Käyttämätön osio on myös tilan haaskausta.

Itse olisin tehnyt asennuksen niin, että olisin ajanut asennusmediaa "kokeile" vaihtoehdolla ja katsonut sen SSD:n tilanteen Gparted sovelluksella, joka sillä asentajalla on, ja tarvitessa tehnyt esiosioinnin. Siis olisin tehnyt uuden osiotaulun ja alustanut koko SSD:n ext4:lle yhdeksi /dev/sda:ksi ilman mitään numeroita. Asentaessa olisin käyttänyt "osioi itse" optiota ja tehnyt osiot / (ext4 6 GB), swap (sivutus 1 GB) ja loput /home ext4.

Ehkä sen voisi vieläkin asennusmediaa ja sen Gpartedia käyttäen korjailla ilman uutta asennusta. Alustaa sen pimeän osion ja laajentaa muita (/home) osioita sen tilaan. Juuri / osionkin saisi laajentaa suuremmaksi, jotta tulevaisuudessa päivitykset mahtuisivat kääntämään kylkeään. Swap-osiokin saisi olla , vaikka kuinka pienikin, minulla on 20 GB:n SSD:llä 200 MB swap ja hyvin riittää.

Vielä tuosta SSD muistista. Jotkut sanovat, että pitäisi käyttää ext2 tiedostojärjestelmää, jotta tapahtumakirjanpitoa ei olisi, koska se kuulema kuluttaa SSD:tä. Itse olen tehnyt niin ja muitakin toimenpiteitä mm. asettanut selaimen tilapäistiedostot menemään RAM:ille, koska tämä SSD on jo vanhanaikainen. Kuitenkin uudet SSD:t ovat kuulema niin kestäviä, että asialla ei ole merkitystä. Tulipa sanotuksi kuitenkin.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

jimbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 355
    • Profiili
Vs: 12.04 asennuksen karsinta
« Vastaus #24 : 10.06.13 - klo:17.28 »

Koodia: [Valitse]
df -h


Tiedostojärjestelmä          Koko   Käyt   Vapaa  Käy%  Liitospiste
/dev/sda1                           26G    4,1G    21G     17% /
udev                                   1,7G   4,0K   1,7G      1% /dev
tmpfs                                 686M   908K  685M    1% /run
none                                   5,0M     0       5,0M     0% /run/lock
none                                   1,7G   156K   1,7G      1% /run/shm
/home/käyttäjä /.Private    26G    4,1G    21G     17% /home/käyttäjä


levy on Sandisk ready cache eikä kovin vanha varmaan edes tyyppinä, jos muutoksia itse osiointi ei ole ihan helpoin mutta eiköhän onnistu, toinen tapa vielä vaikeempi, joten ei varmaan sitä, joten levy sileeksi
tarvittaessa...

levyn koko ei nyt sinänsä pulma, kuten taisin laittaa niin on 16Gb hitaalla IDE levylläkin ajanut kohtuullisesti tilapäisenä ratkaisuna eikä nyt tarkoitus koittaa puristaa ihan kaikkea mahd. pois tilaa viemästä, riittäis suurimmat syöpöt/ihan turhat, mitä pystyy kohtuu helposti itse säätämään


Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: 12.04 asennuksen karsinta
« Vastaus #25 : 10.06.13 - klo:18.12 »
Vielä tuosta SSD muistista. Jotkut sanovat, että pitäisi käyttää ext2 tiedostojärjestelmää, jotta tapahtumakirjanpitoa ei olisi, koska se kuulema kuluttaa SSD:tä. Itse olen tehnyt niin ja muitakin toimenpiteitä mm. asettanut selaimen tilapäistiedostot menemään RAM:ille, koska tämä SSD on jo vanhanaikainen. Kuitenkin uudet SSD:t ovat kuulema niin kestäviä, että asialla ei ole merkitystä. Tulipa sanotuksi kuitenkin.

En ainakaan itse ees ajatellut noita, kun sain uuden Samsungin SSD:n. En usko sen kuluvan kovin nopeasti, vaikka journalointi onkin käytössä. Jos se on kuitenkin ainut syy käyttää ext2:sta ext4:n sijaan, niin on mahdollista myös käyttää ext4:ää ilman journalointia. http://superuser.com/questions/516784/disable-journaling-on-ext4-filesystem-partition

Ajonaikaisen trimin saa päälle lisäämällä liitosoption discard tai sitten sen voi tehdä käsin halutessaan fstrim-komennolla.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: 12.04 asennuksen karsinta
« Vastaus #26 : 11.06.13 - klo:11.33 »

Koodia: [Valitse]
df -h


Tiedostojärjestelmä          Koko   Käyt   Vapaa  Käy%  Liitospiste
/dev/sda1                           26G    4,1G    21G     17% /
udev                                   1,7G   4,0K   1,7G      1% /dev
tmpfs                                 686M   908K  685M    1% /run
none                                   5,0M     0       5,0M     0% /run/lock
none                                   1,7G   156K   1,7G      1% /run/shm
/home/käyttäjä /.Private    26G    4,1G    21G     17% /home/käyttäjä


levy on Sandisk ready cache eikä kovin vanha varmaan edes tyyppinä, jos muutoksia itse osiointi ei ole ihan helpoin mutta eiköhän onnistu, toinen tapa vielä vaikeempi, joten ei varmaan sitä, joten levy sileeksi
tarvittaessa...

levyn koko ei nyt sinänsä pulma, kuten taisin laittaa niin on 16Gb hitaalla IDE levylläkin ajanut kohtuullisesti tilapäisenä ratkaisuna eikä nyt tarkoitus koittaa puristaa ihan kaikkea mahd. pois tilaa viemästä, riittäis suurimmat syöpöt/ihan turhat, mitä pystyy kohtuu helposti itse säätämään



Ihan hyvä tuo on noinkin ja pelaa kyllä. Siinähän ei ole erillistä käyttäjien /home osiota vaan kaikki on samassa sda1 osiossa. Noinhan se asentaja sen oletuksena tekee. Laskujeni mukaan tuosta puuttuu n. 8 GB joka on jossain piilossa, arvatenkin alustamattomana. Aika paljon tilan tuhlausta. Gparted kyllä sen liittäisi mukaan systeemiin. Käsittääkseni siinä ei mitään vaikeutta ole. Täytyy vaan käynnistää kone sille asennusmedialle vaihtoehdolla "kokeile asentamatta" jolloin asennettua systeemiä voi roplata. Gparted on vahva työkalu, joten sen kanssa on oltava varovainen. Siinä vaan klikataan aktiiviseksi se sda1 ja sitten hiirellä vedetään sitä suuremmaksi sen mustan vapaan tilan päälle niin paljon kuin menee. Lopuksi painetaan "toteuta" nappia. Ymmärtääkseni se menee ihan noin. Voi olla, että ensin täytyy klikata aktiiviseksi se musta alue ja alustaa samaan ext4 muotoon, jossa ext1 jo on. Älä tässä tapauksessa missään tapauksessa valitse vaihtoehtoa "tee uusi osiotaulu", siis ei sitä!

Jos jyräät asennuksen ja teet uuden niin sitten teet ensin Gparted työkalulla uuden osiotaulun kuten edellä neuvoin ja tarkistat, että alustettu "yksi osioinen" systeemi on kokoluokkaa 32 GB. Joten sen Gpartedin joudut kyllä harjoittelemaan. ;D

Lisäksi suosittelen, että teet asennuksen "osioi itse" vaihtoehdolla kolmella osiolla (/, swap, /home), vaikka se onkin vähän haasteellinen. Ja myöhempää helppokäyttöä ajatellen... olisikohan sittenkin parempi laittaa jakelu 13.04 koska se poistaa vanhat kernelit pelkällä siivouskomennolla (katso edellä)? Tosin... vastapainona saa sitten päivittää uutta systeemiä puolen vuoden välein, mutta sehän on vain päivitys.  ;)
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

jimbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 355
    • Profiili
Vs: 12.04 asennuksen karsinta
« Vastaus #27 : 17.06.13 - klo:22.06 »

Lainaus
Laskujeni mukaan tuosta puuttuu n. 8 GB joka on jossain piilossa

kuten laitoin aiemmin gparted näyttää:

sda1/ext 4, 26.3Gb, käytössä 4.75Gb (nyt, asensi uuden kernelin +pienempää sälää tässä välissä)
sda2/extended, 3.5Gb, käytössä: -
sda5, koko 3.5Gb, käytössä: -

tuskin on näiden lisäksi mitään piilossa jota gparted ei osaisi näyttää ? tiedossa on että on sellainen työkalu, että kun painaa toteuta ei sen jälkeen enää itkut auta  :o jos teki jotain väärin. nyt on LTS ja seuraava versio on myös LTS, sitä ennen ei ole päivittämässä

joten nyt ei liene suuria turhia tilasyöppöjä kun tehnyt default asennuksen...? jos ei uusia suuria ajatuksia kiitän näistä ja täytyy perehtyä pariin aiemmin mainittuun ohjelmaan jahka ehtii joskus