Kirjoittaja Aihe: (X)Ubuntun versioiden tuki  (Luettu 2156 kertaa)

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 835
    • Profiili
(X)Ubuntun versioiden tuki
« : 26.04.13 - klo:11.34 »
Version 12.04LTS tuki jatkunee mihinkä asti?
Uusi 13.04 on tuettu vain 9 kuukautta, joten ei liene mitään järkeä
käytettävyyden kannalta alkaa asentelemaan sitä ollenkaan vielä.

Aloittelijoille varsinkin suosittelen odottelua ja entisten vakaiden versioiden
hyödyntämistä.
« Viimeksi muokattu: 26.04.13 - klo:11.37 kirjoittanut Pendeli »

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: (X)Ubuntun versioiden tuki
« Vastaus #1 : 26.04.13 - klo:11.53 »

Tuki kestää 5 vuotta julkaisusta . .. eli vuoteen 2017. Eri asia kannattaa pitää 12.4 siihen asti, jotkut ohjelmat ovat silloin versioltaan antiikkisia.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: (X)Ubuntun versioiden tuki
« Vastaus #2 : 26.04.13 - klo:12.08 »
Eikö selainkaan päivity uusiin versioihin, tulee vain turvallisuupäivityksiä yms?

Olipa niin taikka näin, niin parin ylläpidossa olevan 12.04 -koneen kanssa olen ajatellut niin, että menkööt vanhoilla ohjelmaversioilla. Sitten jos on tarvis, niin päivitetään vaikka PPA:n tai suoran nettilatauksen avulla.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: (X)Ubuntun versioiden tuki
« Vastaus #3 : 26.04.13 - klo:16.27 »
Eikö selainkaan päivity uusiin versioihin, tulee vain turvallisuupäivityksiä yms?
Nykyään päivittyy. Varmaankin Firefoxin uusi päivityskäytäntö olisi muuten hankala.

Olipa niin taikka näin, niin parin ylläpidossa olevan 12.04 -koneen kanssa olen ajatellut niin, että menkööt vanhoilla ohjelmaversioilla.
Niihinkin pitäisi tulla tietoturvapaikkaukset, joten niitä voi aivan hyvin käyttää, mikäli uusissa versioissa ei ole mitään tarpeellisia ominaisuuksia. Itse käytän mielummin muiden koneissa* LTS:ä.

*siis ne koneet, joita ylläpidän, mutten jatkuvasti käytä. Poikkeuksena palvelin, jonka pidän LTS:ssä muutenkin
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: (X)Ubuntun versioiden tuki
« Vastaus #4 : 26.04.13 - klo:17.01 »
Eikö selainkaan päivity uusiin versioihin, tulee vain turvallisuupäivityksiä yms?
Nykyään päivittyy. Varmaankin Firefoxin uusi päivityskäytäntö olisi muuten hankala.

Näin oletin minäkin, ja huterasti muistelinkin nähneeni porukoiden 12.04 -koneessa Firefoxin viimeisimmän version.

juyli

  • Vieras
Vs: (X)Ubuntun versioiden tuki
« Vastaus #5 : 27.04.13 - klo:00.10 »
Uusi 13.04 on tuettu vain 9 kuukautta, joten ei liene mitään järkeä
käytettävyyden kannalta alkaa asentelemaan sitä ollenkaan vielä.

Ubuntu tarjoaa puolivuosittain uuden version asennettavaksi. Koska jakelu on päivitettävissä ongelmitta edellisestä jakelusta seuraavaan, ei päivittäminen ole erityinen ongelma.
Vapaan lähdekoodin ohjelmia kehitellään jatkuvasti, joten erityistä syytä käyttää vanhoja ohjelmaversioita ei ole. Uudet toimivat.
Esim. Ubuntu 12.04:n kernel-versio pitäytyy Linux-image-3.2 xxxx -versioon, Ubuntu 12.10 jää versioon Linux-image-3.5.xxx ja uusin Raring 13.04 käyttää kerneliä 3.8.0-xxxx.
[Lisäys] kernel.org:in tämän hetken vakaa kernel-versio on 3.8.10.
Version 3.6 on mallia 11, ja 3.2.44. Yhä vanhempiin jakeluihin on tarjolla vaikka 2.6 -kernel, jos tarvis... [/Lisäys]
Tuo siis vain malliksi, sillä monet muut sovellutukset päivittyvät jakelupäivityksien ohella uusimpiin versioihin, joissa vanhoja, todettuja bugeja on korjattu, sekä ohjelmiin kehitetty uusia ominaisuuksia.
Käyttötarkoitus toki ratkaisee sen, mikä jakeluversio sopii parhaiten tarkoituksiisi. Oma vaihtoehtoni on aina pitää koneeni ajantasalla - ja päivittää, kun _tuettuja_ päivityksiä on tarjolla.
« Viimeksi muokattu: 27.04.13 - klo:00.26 kirjoittanut juyli »

maarit.s

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: (X)Ubuntun versioiden tuki
« Vastaus #6 : 27.04.13 - klo:14.50 »
Jos nyt kuitenkin haluaa pitäytyä vanhassa tutussa pitkän tuen versiossa eli 12.04 LTS:ssä, niin kuinka sovelluksista saa kuitenkin uudemman tai jopa uusimman version? Oikeammin minua kiinnostaa Libre Officen uudemmat versiot.

Minulla on nyt asennuksen mukana tullut versio (3.5.7.2). Onko Ubuntun sovellusvalikoimassa ladattavissa oleva Libre Office aina sama versio vai päivittyykö ladattava Libre Office aika-ajoin uudempaan versioon? Jos näin tapahtuu, niin poistamalla sovellusvalikoimassa Libre Officen ja lataamalla sen uudelleen niin saanko käyttööni uudemman version ohjelmasta?

Jos nyt kuitenkin saadakseen uudemman version Libre Officesta (tai jostain muusta sovelluksesta) joutuu sen lataamaan jostakin muualta kuin sovellusvalikoimasta, niin kuinka mahdolliset päivitykset tapahtuvat? Olen käsittänyt, että lataamalla sovellukset Ubuntun sovellusvalikoimasta saa ne ensinnäkin turvallisesta lähteestä (ei pöpöjä) niin myös päivitykset hoituvat päivitysten hallinnan kautta.




Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: (X)Ubuntun versioiden tuki
« Vastaus #7 : 27.04.13 - klo:15.49 »
Minulla on nyt asennuksen mukana tullut versio (3.5.7.2). Onko Ubuntun sovellusvalikoimassa ladattavissa oleva Libre Office aina sama versio vai päivittyykö ladattava Libre Office aika-ajoin uudempaan versioon? Jos näin tapahtuu, niin poistamalla sovellusvalikoimassa Libre Officen ja lataamalla sen uudelleen niin saanko käyttööni uudemman version ohjelmasta?

Käsittääkseni LibreOffice ei normikonstein päivity uudempiin versioihin 12.04:ssä.
 
Lainaus
Jos nyt kuitenkin saadakseen uudemman version Libre Officesta (tai jostain muusta sovelluksesta) joutuu sen lataamaan jostakin muualta kuin sovellusvalikoimasta, niin kuinka mahdolliset päivitykset tapahtuvat? Olen käsittänyt, että lataamalla sovellukset Ubuntun sovellusvalikoimasta saa ne ensinnäkin turvallisesta lähteestä (ei pöpöjä) niin myös päivitykset hoituvat päivitysten hallinnan kautta.

Kun lisäät LibreOfficen ohjelmalähteen, PPA:n, niin saat uusimman version. Kun lisäät PPA:n, ohjelma myös päivittyy tavallisten päivitysten mukana aina uusimpaan versioon, kun sellainen on saatavilla.

PPA:n lisäys ja uusimpaan päivittäminen näillä komennoilla:
Koodia: [Valitse]
sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/ppaja
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade
LISÄYS: Tuo kyseinen PPA on varmasti turvallinen, ei tarvitse pelätä pöpöjä tms...

« Viimeksi muokattu: 27.04.13 - klo:15.52 kirjoittanut Eesaurus »

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: (X)Ubuntun versioiden tuki
« Vastaus #8 : 27.04.13 - klo:16.46 »
PPA:n sijaan tarjolla on myös deb-paketteja LibreOfficen sivuilla. Tällä tavoin asennettu LibreOffice ei päivity automaattisesti, vaan mahdolliset päivitykset tulee ladata ja asentaa itse.