Kirjoittaja Aihe: nVidia ajurin asennus ei onnistu  (Luettu 7243 kertaa)

Sapetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
nVidia ajurin asennus ei onnistu
« : 01.10.05 - klo:13.00 »
Olen nyt koittanut tätä useampaan otteeseen mutta ei vaan onnistu. Eli haluaisin asentaa nVidian omat ajurit GeForce FX 5700 Ultraani mutta asennus tyssää aina. Syytä tähän en oikein tajua. Olen koittanut mennä tuon ohjeen mukaan: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=57368.
Seurauksena on kuitenkin joka kerta seuraava ilmoitus:

Koodia: [Valitse]
ERROR: Unable to load the kernel module 'nvidia.ko'.  This is most likely
       because the kernel module was built using the wrong kernel source files.
       Please make sure you have installed the kernel source files for your
       kernel; on Red Hat Linux systems, for example, be sure you have the
       'kernel-source' rpm installed.  If you know the correct kernel source
       files are installed, you may specify the kernel source path with the
       '--kernel-source-path' commandline option.
Tuossa katkelma nvidia-installer.log tiedostosta. Jos tarvii niin postaan koko pätkän mutta se on melko pitkä. Ajuri paketti on siis NVIDIA-Linux-x86-1.0-7667-pkg1.run.

Vaikuttaisi että valitus on kernel headerien puuttumisesta. Kernel headerit ja sourcet on kyllä asennettu ja ovat oikeassa paikassa (tai itse en ole niihin koskenut)

Koodia: [Valitse]
> ls -l /usr/src/
yhteensä 36616
drwxr-xr-x  17 root root     4096 2005-09-27 15:33 linux-headers-2.6.10-5
drwxr-xr-x   3 root root     4096 2005-09-27 15:33 linux-headers-2.6.10-5-k7
drwxr-xr-x   3 root root     4096 2005-09-12 17:40 linux-patches
drwxr-xr-x  18 root root     4096 2005-09-23 17:34 linux-source-2.6.10
-rw-r--r--   1 root root 37432196 2005-09-23 17:35 linux-source-2.6.10.tar.bz2
drwxr-xr-x   7 root root     4096 2005-09-12 15:47 rpm
Käytössä on siis 2.6.10-5-k7 kernel, haettu ihan synapticilla.

nVidia installer sanoo myös että katso ilmoitus dmesg ja siellä on yksi pätkä joka laittaa minut vähän ihmettelemään ja arvaan että sillä on jotain tekemistä tämän ongelman kanssa

Koodia: [Valitse]
> dmesg | grep -i agp
Linux agpgart interface v0.100 (c) Dave Jones
agpgart: Detected NVIDIA nForce2 chipset
agpgart: Maximum main memory to use for agp memory: 941M
agpgart: AGP aperture is 128M @ 0xe0000000
NVRM: not using NVAGP, an AGPGART backend is loaded!
NVRM: not using NVAGP, an AGPGART backend is loaded!
NVRM: not using NVAGP, an AGPGART backend is loaded!
NVRM: not using NVAGP, an AGPGART backend is loaded!
NVRM: not using NVAGP, an AGPGART backend is loaded!
Eli nuo "NVRM: not using NVAGP, an AGPGART backend is loaded!" ilmoitukset ihmetyttää...

Tällä hetkellä asennettuna on apt-getillä haettu nvidia-glx ajuri. Olen kyllä poistanut ne joka kerta kun olen nvidian ajureita koittanut asentaa.


Tässä nyt alustavat tiedot jotka tulee mieleen antaa. Jos joku osaisi avittaa että miten nuo viralliset ajurit saa asennettua, olisin hyvin hyvin kiitollinen :)
New is now and will never be the same again...

moonstone

  • Vieras
Re: nVidia ajurin asennus ei onnistu
« Vastaus #1 : 02.10.05 - klo:16.10 »
Älä käytä noita "virallisia" ajureita, koska aina kun kerneliin tulee joku päivitys joudut asentamaan ne ajurit uudelleen. Ubuntun nvidia-glx paketilla ei tule sellaista ongelmaa.

Mutta jos välttämättä haluat niin etsi
#locate nvidia

ja poista kaikki mitä löytyy.

Sitten kokeile uudelleen asennusta.

JPK1990

  • Vieras
Re: nVidia ajurin asennus ei onnistu
« Vastaus #2 : 13.12.05 - klo:21.51 »
Älä käytä noita "virallisia" ajureita, koska aina kun kerneliin tulee joku päivitys joudut asentamaan ne ajurit uudelleen. Ubuntun nvidia-glx paketilla ei tule sellaista ongelmaa.

Mutta jos välttämättä haluat niin etsi
#locate nvidia

ja poista kaikki mitä löytyy.

Sitten kokeile uudelleen asennusta.
ahaa!! mutta onko tämä se virallinen ja paras keino ettei lähde mitään ylimääräisiä hommeleita?

onko näytönohjaimen ajurilla mitään tekemistä kernelin kanssa onko se joku moduuli tai semmonen??

niin ja jos asennan tämän itse käännetyllä kernelillä varustettuun koneeseen niin pitääkö minun huomioda muuta kun tuo poistamis juttu? esim. kääntämisessä jne?
« Viimeksi muokattu: 13.12.05 - klo:21.56 kirjoittanut JPK1990 »

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: nVidia ajurin asennus ei onnistu
« Vastaus #3 : 13.12.05 - klo:22.09 »
onko näytönohjaimen ajurilla mitään tekemistä kernelin kanssa onko se joku moduuli tai semmonen??
Näytönohjaimen ajuri asentuu kernelin moduliksi.


Lainaus
niin ja jos asennan tämän itse käännetyllä kernelillä varustettuun koneeseen niin pitääkö minun huomioda muuta kun tuo poistamis juttu? esim. kääntämisessä jne?
Et voi asentaa repositiosta löytyvää nvidian ajuria itse käännettyyn kerneliin. Tosin tässä on poikkeuksena se keino minkä neuvoin sinulle tuolla muthtv ketjussa. Miten se muuten edistyy?

juyli

  • Vieras
Re: nVidia ajurin asennus ei onnistu
« Vastaus #4 : 13.12.05 - klo:23.47 »
Älä käytä noita "virallisia" ajureita, koska aina kun kerneliin tulee joku päivitys joudut asentamaan ne ajurit uudelleen.

Ei tuo ole ongelma, kun asian on "tiedostanut". Eli kun kernel-versio muuttuu (eli päivitetään) ajetaan ajurit uudelleen. Ei tuo ole iso vaiva.
 
Lainaus
Ubuntun nvidia-glx paketilla ei tule sellaista ongelmaa.

Ei toki olekaan, mutta tietyt ominaisuudet jäävät hyödyntämättä.  Vapaat ajurit ovat ihan ok., mutta luulenpa, että nuo laitevalmistajan näyttökortinajurit ovat lähes välttämättömiä pelien pelaamiseen. Muuhun niitä tuskin kukaan tarvitsee.


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: nVidia ajurin asennus ei onnistu
« Vastaus #5 : 14.12.05 - klo:00.23 »
Ei tuo ole ongelma, kun asian on "tiedostanut". Eli kun kernel-versio muuttuu (eli päivitetään) ajetaan ajurit uudelleen. Ei tuo ole iso vaiva.

vaiva kuitenkin.
 
Lainaus
Ubuntun nvidia-glx paketilla ei tule sellaista ongelmaa.

Ei toki olekaan, mutta tietyt ominaisuudet jäävät hyödyntämättä.  Vapaat ajurit ovat ihan ok., mutta luulenpa, että nuo laitevalmistajan näyttökortinajurit ovat lähes välttämättömiä pelien pelaamiseen. Muuhun niitä tuskin kukaan tarvitsee.

nvidia-glx ei ole vapaa ajuri vaan nvidian binääriajuri paketoituna ubuntulle. X:n mukana tuleva nv-ajuri on vapaa toteutus, ja ihan eri asia kuin tuo kyseinen paketti. nvidia-glx:llä ei jää mistään paitsi (paitsi sen aikaa kun odottaa, että uusin versio valuu ubuntu paketiksi ja distron repoihin. esim. tällä hetkellä sli-tuki puuttuu.).
Janne

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: nVidia ajurin asennus ei onnistu
« Vastaus #6 : 14.12.05 - klo:06.05 »
Olen nyt koittanut tätä useampaan otteeseen mutta ei vaan onnistu. Eli haluaisin asentaa nVidian omat ajurit GeForce FX 5700 Ultraani mutta asennus tyssää aina. Syytä tähän en oikein tajua. Olen koittanut mennä tuon ohjeen mukaan: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=57368.

Tuo ohje on päivitetty http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=75074

JPK1990

  • Vieras
Re: nVidia ajurin asennus ei onnistu
« Vastaus #7 : 14.12.05 - klo:17.46 »
uutta tietoa!! (peukku) en ole ennen arvannut että nvidia-glx ja nvidia sivuilta saatava ajuri on sama!! xD

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: nVidia ajurin asennus ei onnistu
« Vastaus #8 : 14.12.05 - klo:17.51 »
uutta tietoa!! (peukku) en ole ennen arvannut että nvidia-glx ja nvidia sivuilta saatava ajuri on sama!! xD
Niin se vain on.

Ja xorg-driver-fglrx on sama ajuri, kuin ATI:n sivuilta saatava.

JPK1990

  • Vieras
Re: nVidia ajurin asennus ei onnistu
« Vastaus #9 : 25.12.05 - klo:22.52 »
no miksi sitten repolan glx:n kaa käytään dri ja GLcore mutta jos käyttää virallista niin ne pitää kommentoida veks?

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: nVidia ajurin asennus ei onnistu
« Vastaus #10 : 26.12.05 - klo:13.58 »
Lainaus
no miksi sitten repolan glx:n kaa käytään dri ja GLcore mutta jos käyttää virallista niin ne pitää kommentoida veks?

Noh dri ei joka tapauksessa toimi nvidian kanssa koska nvidialla omat patentit kyseilelle asialle.
Dri

GLcoren kanssa sama homma Nvidia käyttää omaa opengl -rajapinta librarya ja xorg.confiin onkin lisättävä option "glx"
Eli repolan paketteja lienee konfattu niin että xserveri ei välitä noista moduleista ja ihan turhia ne siellä ovatkin.


Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: nVidia ajurin asennus ei onnistu
« Vastaus #11 : 26.12.05 - klo:14.04 »
GLcoren kanssa sama homma Nvidia käyttää omaa opengl -rajapinta librarya ja xorg.confiin onkin lisättävä option "glx"
Eli repolan paketteja lienee konfattu niin että xserveri ei välitä noista moduleista ja ihan turhia ne siellä ovatkin.

minä jouduin kyllä ubuntua asentaessani (nvidian kortilla varustettuun koneeseen) kommentoimaan käsin konffista GLcore:n ja dri:n jotta X suostui edes käynnistymään. tilanne voi toki olla nyt toinen tai saatoin myös asentaa ubuntun huonoon aikaan.
Janne

JPK1990

  • Vieras
Re: nVidia ajurin asennus ei onnistu
« Vastaus #12 : 26.12.05 - klo:16.30 »
okra pokra  :) nyt tiedän senkin