Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 12.10 -> 13.04 päivitys vai kokonaan uusiksi?  (Luettu 1855 kertaa)

LK

  • Vieras
Sanokaapa kumpiko kannattaa tehdä tässä kunhan 13.04 tulee pihalle. Olen käyttänyt noita LTS versioita ennen tätä, enkä tuota juoksevaa versiota.

Kannattaako päivittää vai vetästä puhtaaksi ja asentaa uudelleen?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu 12.10 -> 13.04 päivitys vai kokonaan uusiksi?
« Vastaus #1 : 10.04.13 - klo:20.46 »
Menisin ihan sen mukaan, mikä itsestä tuntuu parhaalta. Itse olen lähes poikkeuksetta päivittänyt ja se on mennyt aina ilman suurempia ongelmia. Varsinkin, jos ohjelmien uudelleen asentaminen tuntuu turhan isolta vaivalta, kannatan päivitystä ellei käytössä ole joku kovin hidas mobiiliyhteys (vaikkapa alle 1 Mb/s keskimäärin). Itselläni päivitysajat ovat olleet vähintään kuusi tuntia hitaan ADSL-yhteyden takia, mutta viimeisimmän päivityksen latausosuus meni kymmeneen minuuttiin nopean valokuituyhteyden ansiosta. Paketteja se sitten asenteli varmaan tunnin (en ollut lähelläkään konetta suurimman osan ajasta).

Jos kuitenkin päädyt asentamaan uusiksi, oletko miettinyt miten säilytät omat tiedostosi ja asetuksesi? Tyypillisin tapa lienee erillinen /home-osio ja hyvänä kakkosena taitaa tulla varmuuskopioista palauttaminen. Myös kahden levyn systeemejä on nähty. Tällöin uusi järjestelmä asennetaan eri levylle tai ainakin osiolle, jolloin vanha järjestelmä jää edelleen käyttöön. Uudestaan asentamisesta on sekin hyöty, ettei järjestelmään jää mitään vanhoja asetuksia, jotka voivat aiheuttaa joskus jotain pientä kivaa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Ubuntu 12.10 -> 13.04 päivitys vai kokonaan uusiksi?
« Vastaus #2 : 10.04.13 - klo:21.15 »
Jos olet tehnyt päätöksen muutoksesta, ongelma on aika pieni. Joka tapauksessa tärkeät tiedot talteen. Sitten päivityskokeilu. Jos se kelpaa, jää siihen. Jos joku tökkii tai kaipaat (mahdollisesti) parempaa toimintaa, tee puhdas asennus.

Siinähän ongelma on, toimiiko 13.04 koneessasi ja luotat uuden version tuovan jotain hyötyä. Kokeile ainakin ensin livenä asennuslevyllä tai usb-tikulla.

Päivitys tai uudelleenasennus ei nyt kuitenkaan vie koneen vuotuisesta käyttöajasta niin paljoa ettet voisi kokeilla molempia vaihtoehtoja.

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntu 12.10 -> 13.04 päivitys vai kokonaan uusiksi?
« Vastaus #3 : 11.04.13 - klo:00.27 »
Kannattaako päivittää vai vetästä puhtaaksi ja asentaa uudelleen?

Ubuntu 13.04 ei ole vielä virallisesti julkaistu, joten tuo on yhä kehitysversio, josta keskustelua käydään foorumin muilla palstoilla.
Ja, mikä olikaan ongelma? Ennen jokaista järjestelmäoperaatiota tallennetaan kaikki data varmuuskopioksi. Jos päivitys ei mielestäsi onnistunut, asenna järjestelmä.
Tyhmiä kyselet.
Päivitykset jakelusta toiseen on Ubuntu-jakeluissa pääsääntöisesti toiminut ihan hienosti. Asentaminen on tosin nopeampaa kuin päivitys, mutta mihinkäs tässä on kiire valmiiden käyttöjärjestelmien kanssa valmiissa maailmassa (ja järjestelmäpäivityksetkin vain puolenvuoden välein ;) ).
Ainoa varoituksen sananen: jos olet asennellut, tai kääntänyt sovellutuksia vähän sieltä ja täältä - asennellut tukun epävirallisia repoja, on päivitys mahdollisesti ongelmallinen. Ko. tilanteessa puhdas asennus voisi olla fiksumpi vaihtoehto.

Lisäys: jos olet käyttänyt vain LTS-versioita, ei oletuksena 12.04 ole suoraa päivitettävissä 13.04 -versioon.
Lähtökohtaisesti LTS-versiot voi päivittää seuraavaan LTS-versioon (6.06 -> 8.04, 8.04-> 10.04, 10.04->12.04 ja mahdollisesti 12.04 -> 14.04). Muut versiot päivitetään versio versiolta: 12.04 -> 12.10 (kaikki tarvittavat päivitykset!)-> 13.04 jne.
Jos haluat päivittää 12.04 LTS-versiosi, voisi ehkä tuossa tapauksessa olla asennus lutvikkaampaa.
Itse olen päivittänyt 12.04 -> 12.10 jo viime vuoden lokakuussa.
Versioon 13.04 päivitän kaikki Ubuntu/Xubuntu/Lubuntu/UbuntuStudio 12.10 -versiot tällä kertaa vasta, kun virallisesti 13.04 Raring on julkaistu.
Jos päivitys tuntuu tuolloin ongelmalliselta, pitää kaikki asentaa uudelleen. Mutta yhä olen luottavainen, että päivitys tulee onnistumaan kummemmitta ongelmitta.
« Viimeksi muokattu: 11.04.13 - klo:00.39 kirjoittanut juyli »

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Ubuntu 12.10 -> 13.04 päivitys vai kokonaan uusiksi?
« Vastaus #4 : 11.04.13 - klo:01.56 »
Tere

Minulla päivitys onnistui hienosti, 12.10 -> 13.04, kaiken lisäksi
koneessa on vielä Windows 8, ainoa asia mikä piti tehdä oli
Boot-Repair tuon UEFI:n takia, sekin meni vanhoilla ohjeilla putkeen.

Nyt en ole hetkeen aikaan muuta käyttänytkään kuin 13.04 / Unity
työpöydällä, aikaisemmin päänvaivaa tuottaneet YLE-areena / Katsomo
tallennuksetkin toimii hienosti.

Joten hyvältä näyttää ;-)
« Viimeksi muokattu: 11.04.13 - klo:02.00 kirjoittanut oh2bne »
73's de Kari OH2BNE

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Ubuntu 12.10 -> 13.04 päivitys vai kokonaan uusiksi?
« Vastaus #5 : 11.04.13 - klo:16.26 »
Kun tekee vanhasta varmuuskopion voi kokeilla kumpaa vaan. Jos ulkopuolisista lähteistä asennettu ohjelmia pitää varmistaa, että sieltäkin löytyy uudet versiot.