Kirjoittaja Aihe: Mikä on kätevin tapa kopioida ohjelmat ja tiedostot uudelle koneelle? [RATKAISTU  (Luettu 1266 kertaa)

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 129
    • Profiili
Yritin taas koluta jo olemassa olevia ketjuja. En löytänyt mitään kysymykseeni varsinaisesti sopivaa.

Tilanne: Olen uusimassa yhtä vanhaa Ubuntu-konetta (10.04 LTS). Vanhalla koneella on muutamia perussetin lisäksi asennettuja ohjelmia, joilla on myös tehty töitä. Haluaisin siirtää nämä vanhan koneen ohjelmat sekä kaikki omat tiedostoni uudelle koneelle.

Mikä olisi a) kätevin ja b) helpoin tapa siirtää nämä ohjelmat ja tiedostot? (Mahtavatko kohdat a) ja b) olla yhtenevät?)
Toiseksi, jos nyt nakkaan Ubuntu 12.04 LTS:n uudelle koneelle, niin ovatko ohjelmat yhteensopivia uudemman jakelun kanssa (ohjelmat kuten Gramps, OpenShot, Tilitin)?
« Viimeksi muokattu: 02.03.15 - klo:18.23 kirjoittanut OJK »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Tuota suhtautuisin siihen ohjelmien suoraan siirtoon skeptisesti. Riippuvuudet eivät varmasti toteudu ja mikään ei toimi sen jälkeen täysin halutulla tavalla josko lainkaan.

Eli mitä pitää tehdä:
Asenna käyttis uudelle koneelle
Kopio tiedostosi vanhalta koneelta käyttäjien kotikansioista uudelle koneelle.
Asenna tarvitsemasi sovellukset, jos jostain erityisestä sovelluksesta ei ole toimivaa versiota, etsi jokin lähin vastaava.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 129
    • Profiili

Kopio tiedostosi vanhalta koneelta käyttäjien kotikansioista uudelle koneelle.
Asenna tarvitsemasi sovellukset, jos jostain erityisestä sovelluksesta ei ole toimivaa versiota, etsi jokin lähin vastaava.


Tämä selvä. Näin vähän ajattelinkin. Olen tässä juuri kopioimassa tiedostoja talteen, sitten taidan kokeilla käyttiksen asentamista.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Itse olen kopioinut tiedostot ihan cp -a kun olen esim. vaihtanut kovalevyä. Linuxin voi hyvin kopioida toiseen koneeseen. Kunhan rauta on edes jokseenkin samanlaista. Gentoo ja vastaavat ovat poikkeus, jos ohjelmat on optimoitu ja käännetty vain tietylle prosessorille.

-a optio kopioi päivämäärät, aikaleimat, alihakemistot, oikeudet ym. Eli koko hakemistopuu kopioituu. Täytyy muistaa myös mahdolliset liitetyt levyt ym. Jottei jotain jää pois tai tule mukaan.

Grub pitää tietysti asentaa uusiksi tai mahdollisesti kopioida mbr ja siirtää se uuteen systeemiin.
Käyttöjärjestelmä tietysti kannattaa kopioda liveCD ym. toisesta systeemistä käsin.

/etc/fstab tarvitsee yleensä pientä muokkausta kopionnin jälkeen.