Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 12.04 LTS ja HP 6735s näytön kirkkaus?  (Luettu 3672 kertaa)

SetäSamuli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Kaikkeni olen antanut ja ei tämä vaan toimi. Eli ohjain on ati radeon 3200 ja olikohan vielä joku HD. Olen kokeillut Linux mint:iä ja nyt tätä Ubuntua, mutta sama vika aina. Näyttö todella himmeä ja kirkastuu vaan, jos laturin piuhan irroittaa. Olen kokeillut xbacklight ohjelmaa ja muuta sekoilua noiden koodien sekä ajureiden kanssa. Olisin erittäin kiitollinen jos joku voisi kertoa seikkaperäiset ohjeet vian korjaamiseksi.Kuten jo kerronnasta selviää olen ekoja linuxeja käyttämässä, joten toivon ymmärrystä! Muuten mahtava käyttöjärjestelmä. Kiitos jo valmiiksi.
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash acpi_backlight=vendor" jne update grub jutut jo kokeiltu. Missä menee vikaan?
« Viimeksi muokattu: 28.02.13 - klo:21.49 kirjoittanut SetäSamuli »

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntu 12.04 LTS ja HP 6735s näytön kirkkaus?
« Vastaus #1 : 28.02.13 - klo:22.15 »
Näyttö todella himmeä ja kirkastuu vaan, jos laturin piuhan irroittaa.

Hmmmm... Onneksi useimmissa käyttämissäni kannettavissa on ihan oma näppäinyhdistelmä säätää näytön kirkkautta (entä laitteesi bios?).
Pistäpä kokeeksi kernel-parametri nomodeset. Tuota tuskin kannattaa erityisesti käyttää, mutta jos tuo antaisi vinkkiä, miksi näyttösi on liian tumma.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ubuntu 12.04 LTS ja HP 6735s näytön kirkkaus?
« Vastaus #2 : 01.03.13 - klo:07.15 »
Hmmmm... Onneksi useimmissa käyttämissäni kannettavissa on ihan oma näppäinyhdistelmä säätää näytön kirkkautta (entä laitteesi bios?).
Myös tuossa kannettavassa on mahdollista säätää näytön kirkkautta painamalla tiettyä näppäinyhdistelmää.

SetäSamuli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Ubuntu 12.04 LTS ja HP 6735s näytön kirkkaus?
« Vastaus #3 : 01.03.13 - klo:07.35 »
Niin kyllähän nuo nappulat koneessa on, mutta kun mitään ei tapahdu. Myös Järjestelmäasetuksista puuttuu palkit kirkkauden säätöön. Unohdin nämä mainita aloituksessa. Ja nyt kompastuin tuohon nomodeset hommaan eli miten?  :D Kylläpä sitä huomaa olevansa avuton... Lisää edittiä. Kokeilin tuota nomodeset juttua ja näyttö menee käynnistyessä mustaksi. lisänä näkyy muutama punainen raita... Olisko kellään tiedossa vanhempaa linuxia jossa toimis helpommin???
« Viimeksi muokattu: 01.03.13 - klo:18.47 kirjoittanut SetäSamuli »

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 829
    • Profiili
Vs: Ubuntu 12.04 LTS ja HP 6735s näytön kirkkaus?
« Vastaus #4 : 02.03.13 - klo:15.30 »
Minulla on sama kone ja aluksi sama ongelmakin. Näppäinyhdistelmä fn ja f8 kirkastaa ja vastaavasti f7
himmentää näyttöä. Tämä alkoi toimia vasta kun asensin windowsiin (joka on toisella puolen)
 HP Quick Launch Buttons-ajurin.

 http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?cc=us&lc=en&dlc=en&softwareitem=ob-62285-1

En tiedä löytyykö Linuxille suoraan vastaavaa, ehkä Googlella löytyy.

Unohtui mainita, että Xubuntua12.04 ajelen ja siis vaikka tuon ajurin lisäsin Windowsissa, niin se vaikutti heti myös Xubuntussa. Olisko jotain biosjuttuja.
« Viimeksi muokattu: 02.03.13 - klo:16.05 kirjoittanut Pendeli »

LK

  • Vieras
Vs: Ubuntu 12.04 LTS ja HP 6735s näytön kirkkaus?
« Vastaus #5 : 03.03.13 - klo:21.19 »
Kyse on ilmeisesti kernelissä(?) olevasta bugista, joka koskettaa hyvin laajaa osaa uusista kannettavista. Backlight tai brigthness bugin nimellä siitä löytää juttua.

Itse olen erilaisilla kokoonpanoilla ja linuxeilla onnistunut yleensä näillä tai jollakin niistä.

Grubbiin acpi_backlight=vendor tai/ja acpi_osi=linux tai/ja nomodeset. Jossain taas neuvotaan nomodeset=0 ja jossain vain nomodeset.

Nykyinen läppäri vaati acpi_backlight=vendor grubbiin kun boottasin usb tikulta asennusta varten, muuten kaatui lataukseen tai oli musta ruutu. Mutta asennuksen valmistuttua hommat oli taas päin peetä (ubuntu 12.10) ja esim kirkkautta ei saanut säädettyä lainkaan. Uusien päivityksien ajaminen korjasi ongelmat ja nyt toimii myös fn näppäimistä kirkkauden säätö.

Järjestelmä ei tosin koskaan muista edellistä asetusta, mutta ei sillä niin väliä.

En tiedä sitten mikä tässä on tarkalleen ongelmana, en muista tälläistä olleen ubuntu 10.XX tai aiemmissa. Jospa se kernelin mennessä kohti nelosta korjautuisi kokonaan, kuten muutkin ongelmat.

lauritx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 270
    • Profiili
Vs: Ubuntu 12.04 LTS ja HP 6735s näytön kirkkaus?
« Vastaus #6 : 08.03.13 - klo:21.55 »
Kokeile säätää sillä näppäinyhdistelmällä kun grub tulee näkyviin. Eli ennen käyttiksen latausta. Tossa koneessa on toi sama ongelma jopa windowssilla. Biossin päivitys voi auttaa. Tai sit ei. Grub vaiheessa yleensä saa säädettyä.

Tuolla kerrotaan mikä bios versio pitäis flashata itse en oo kokeillu https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=120288
« Viimeksi muokattu: 08.03.13 - klo:22.46 kirjoittanut lauritx »