Kirjoittaja Aihe: Lupuntu-koneella DVD-asema ei toimi  (Luettu 2278 kertaa)

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Lupuntu-koneella DVD-asema ei toimi
« : 23.02.13 - klo:12.50 »
DVD-asema temppuilee Lupuntu-koneella. Kun laitan levyn DVD-asemaan, niin kuuluu vain pientä puksutusta. Asema ei siis jostakin syystä toimi. Olen kuitenkin asentanut Lupuntun tähän koneelle, joten se on toiminut. Tosin tässä oli silloin muistaakseni Windows. Pitääkö asentaa Synapticista joku ohjelma, että DVD-aseman saa toimimaan?

Avasin myös sivulevyn tietokoneesta ja siellä on DVD-aseman takana kaksi paikkaa, josta toisesta lähtee monijohtoinen kaapeli. Toisesta lähtee punainen, litteä kaapeli, jonka toinen pää on irti. Se kuitenkin sopii emolevyssä neljään vastaliittimeen, joista kaksi on punaista ja kaksi mustaa. Pitäisiköhän tämä kaapeli olla jossakin noissa vastaliittimissä? Yritin laittaa tänne kaksi digikuvaa emolevystä allaolevasta linkistä, mutta ei onnistunut, kun pitäisii reksiteröityä. Yritin rekisteröintiä, mutta herjasi että minun sähköpostiosoite olisi jo käytössä. En ymmärrä, kun se on todella minun sähköpostiosoite, eikä muutakaan ole. Olen ennenkin lähettänyt kuvamateriaalia tänne tuolta sivulta ja ei silloin ole tarvinnut rekisteröityä.

http://imageshack.us/

Ennen nuo CD- ja DVD-asemat ovat olleet erilaisia takaosiltaan. Niissä on ollut leveä liitinpaikka, johon sopii IDE-kapelista vastaliitin. Tämä on erilainen, jota en ennen ole nähnyt. 
« Viimeksi muokattu: 23.02.13 - klo:12.53 kirjoittanut makel58 »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Lupuntu-koneella DVD-asema ei toimi
« Vastaus #1 : 23.02.13 - klo:13.13 »
Se tunnistamaton kaapeli lienee SATA: http://fi.wikipedia.org/wiki/SATA (katso kuvat)
Jos DVD-asema on tehty liitettäväksi SATA:lla, niin sen ja emolevyn välillä tulee olla kytkettynä SATA-johto. Lisäksi asemassa tulee olla virtajohto, joka on usein sekin SATA-tyyppinen.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Lupuntu-koneella DVD-asema ei toimi
« Vastaus #2 : 23.02.13 - klo:14.46 »
Se tunnistamaton kaapeli lienee SATA: http://fi.wikipedia.org/wiki/SATA (katso kuvat)
Jos DVD-asema on tehty liitettäväksi SATA:lla, niin sen ja emolevyn välillä tulee olla kytkettynä SATA-johto. Lisäksi asemassa tulee olla virtajohto, joka on usein sekin SATA-tyyppinen.

Juuri tuollainen se kaapeli on, ja punaiset vastaliittimet ovat myös samanlaiset http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SATA_ports.jpg.

Tämä siis kytketään toiseen punaiseen liitimeen? Onko väliä, mihin niistä? Eilen laitoin kyllä vuorotellen kaapelin noihin kaikkiin, mustiinkin vastaliittimiin, mutta DVD-asema ei kuitenkaan toiminut. Ihmetyttää, miten olen saanut kuitenkin asennettua Lupuntun tähän koneeseen, vaikka 100-johto oli irti. Olisiko lähtenyt itsestään, tai itse ottanut vahingossa sen pois. Olen välillä käyttänyt auki koneen koteloa, joten jälkimmäinen voisi olla mahdollinen.

Miten sen DVD-aseman ohjelman kanssa, pitääkö se asentaa Synapticista? En ole Lupuntun asennuksen jälkeen DVD-asemaa käyttänyt, eli en ole tarvinnut.

« Viimeksi muokattu: 23.02.13 - klo:14.49 kirjoittanut makel58 »

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Lupuntu-koneella DVD-asema ei toimi
« Vastaus #3 : 23.02.13 - klo:14.57 »
Wikipedian Sata-sivulla luki: "Useimmissa SATA-laitteissa ei ole ollenkaan jumppereita, vaan kaikki asetukset tehdään BIOS:in avulla. Tämä helpottaa laitteiden liittämistä ja vähentää mahdollisia yhteensopivuusongelmia."

Pitäisiköhän Biosista asetukset tehdä muutokset? Se voi olla melko haasteellista, sillä olen aika vähän käyttänyt Biosia. Tosin, olen itse muuttanut DVD-asetukset, että se boottaa ekana kun levy laitetaan asemaan.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Lupuntu-koneella DVD-asema ei toimi
« Vastaus #4 : 23.02.13 - klo:16.31 »
SATA (Serial ATA) kirjoitetaan aina SATA (tai sata, Sata) mutta ei 100. :)

Johdon on täytynyt olla kiinni kun olet ko. asemaa käyttänyt, muuten se ei ole voinut toimia. DVD-asema ei tarvitse Linuxissa mitään pakettien asentamista toimiakseen, riittää että BIOS sen tunnistaa eli pistä johto kiinni ja tarkista mitä SATA-laitteita näkyy BIOSissa. Kokeile Linuxin puolella sitä vaikka laittamalla joku levy (CD tai DVD) sisään.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5679
    • Profiili
Vs: Lupuntu-koneella DVD-asema ei toimi
« Vastaus #5 : 23.02.13 - klo:18.06 »
Ei ole itsellä tullut vastaan, että sata-laitteita olisi pitänyt mitenkään biosista konfiguroida. Siis jos kyseessä optiset asemat, toki kiintolevyille voi joskus paikoillaan tehdä asetuksia suorituskyvyn mukaan tai käyttötavan esim. ahci tila, raid tms., mutta on kiintolevyt nekin kyllä aina toimineet ns. "plug and play" tyyliin sen suhteen, että ne on tunnistunut kuitenkin käyttöjärjestelmissä.

Optiset asemat on toiminut itsellä aina suoraan kaapeleiden laittamisen jälkeen.

Liitäppäs tänne päätekomennon cat /etc/fstab tuloste.

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Lupuntu-koneella DVD-asema ei toimi
« Vastaus #6 : 24.02.13 - klo:00.24 »
SATA (Serial ATA) kirjoitetaan aina SATA (tai sata, Sata) mutta ei 100. :)

Johdon on täytynyt olla kiinni kun olet ko. asemaa käyttänyt, muuten se ei ole voinut toimia. DVD-asema ei tarvitse Linuxissa mitään pakettien asentamista toimiakseen, riittää että BIOS sen tunnistaa eli pistä johto kiinni ja tarkista mitä SATA-laitteita näkyy BIOSissa. Kokeile Linuxin puolella sitä vaikka laittamalla joku levy (CD tai DVD) sisään.

Niin, tuo SATA tuli kirjoitettua numeroina, joten kiitos opetuksesta. Alokasmaista haparointia...

Nyt DVD-asema pelaa. Vika oli siinä, että laitoin SATA-johdon emolevyyn toiseen punaiseen liittimeen kiinni ja vielä BIOSissa muutin boottausjärjestyksen alkavaksi DVD-asemalta. Olin ilmeisesti muuttanut bootin takaisin Lupuntun asennuksen jälkeen. Mutta mitään "SATA-juttuja" en löytänyt BIOSista. Nyt siinä BIOS-bootissa lukee  ensimmäisenä (3M-LITE-ON DVDRVL).

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Lupuntu-koneella DVD-asema ei toimi
« Vastaus #7 : 24.02.13 - klo:13.14 »
Mutta mitään "SATA-juttuja" en löytänyt BIOSista. Nyt siinä BIOS-bootissa lukee  ensimmäisenä (3M-LITE-ON DVDRVL).
Ei sieltä yleensä löydykään sen kummempaa kuin lista noista löydetyistä laitteista ja mahdollisesti pari ohjaimen asetusta kuten ACHI- ja IDE-tilan välillä valinta. Emolevyn ohjekirja on yleensä paras apu, kun tarvitsee tutkia mitä asetuksia pitää (tai voisi) säätää.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

juyli

  • Vieras
Vs: Lupuntu-koneella DVD-asema ei toimi
« Vastaus #8 : 28.02.13 - klo:22.53 »
Nyt DVD-asema pelaa. Vika oli siinä, että ....

Kun ongelmasi kysymykseen on ratkennut, voisit liittää alkuperäiseen kysymyksesi otsikkoon vaikkapa [RATKAISTU]. Näin jälkeenpäin palstaa lukeville ei jäisi epäselväksi avoin ongelma.
Myös tuo [RATKAISTU] voisi olla viitteenä niille käyttäjille, joilla on samantyyppinen ongelma yhä ratkaistavanaan.