Yritin saada Katsomon videot toimimaan Linux-wikin
ohjeiden mukaisesti (Launchy & Moonlight-version huijaaminen & Netflix-Desktop). Mikään niistä ei kuitenkaan (enää) toiminut. Jouduin pakon edessä kehittelemään omaa ratkaisua ja sain sen itse asiassa toimimaan.
Käytännössä tein skriptin, joka päättelee videon desktop-katseluosoitteesta videon mobiilikatseluosoitteen, lataa mobiilikatseluosoitteen uskotellen Katsomolle olevansa iPhone, kaivaa esille videon latauslinkin ja toistaa sen VLC:llä. Skripti on siis oikeastaan aika yksinkertainen ja se näyttää seuraavanlaiselta:
#!/bin/bash
wget -U=iPhone -O ~/.katsomo $(echo ${1} | sed "s/www/m/g")
vlc $(cat .katsomo |grep \"video\/mp4\" | sed "s/<.*src=\"//" | sed "s/\"\/>//")
HUOM! Vaikka olen kirjoittanut skriptin, jokainen sitä käyttävä on itse päättänyt käyttää sitä eli en ota sen mahdollisesti aiheuttamista harmeista vastuuta, vaikka sen ei sellaisia ole tarkoitus aiheuttaa. Skriptin sisältö on selkeästi jokaisen luettavissa.Skriptin voi asentaa itselleen komentamalla seuraavaa:
cd ~ && wget turkanen.tilaa.nl/static/katsomo && sudo mv katsomo /usr/local/bin/katsomo && sudo chmod a=rx /usr/local/bin/katsomo
Skriptiä siis voi käyttää siten, että surffaa haluamansa videon katseluosoitteeseen (osoiterivillä näkyy katsomo.com/progId=jotain) ja kopioi osoitteen. Sitten menee terminaaliemulaattoriin ja komentaa syntaksilla
katsomo videon_katseluosoite. Tosielämän esimerkki voisi siis olla:
katsomo http://www.katsomo.fi/?progId=165747
Kun skripti on asennettuna, kyseisen komennon pitäisi toimia sikäli kuin esimerkkivideo on katsottavissa Katsomossa.
Jatkokehitys selainpluginiksiLienee täysin selvää, ettei terminaalin kanssa räpeltäminen ole välttämättä kaikkein kätevin tapa katsoa videoita Katsomosta. Se ei myöskään ole kaikkein aloittelijaystävällisin vaihtoehto. Skriptille pitäisi mielestäni saada selainkäyttöliittymä eli käytännössä sen ympärille kannattaisi rakentaa selainlaajennus.
Oma visioni selainlaajennoksesta on seuraavanlainen:
- Jos osoiterivillä on merkkijono katsomo.fi/progId= niin työkaluriville ilmestyisi namiska, jota klikkaamalla voisi avata Katsomon videon VLC:ssä.
- Kun nappulaa klikkaisi, selain kutsuisi katsomo-skriptiä antaen senhetkisen osoitteen skriptille parametriksi ja video aukeaisi VLC:ssä.
Moisen laajennuksen tekeminen ei voi olla äärettömän vaikeaa: osoiteriviä kuunteleva nappula, joka kutsuu skriptiä klikattaessa. Minulla ei kuitenkaan ole tarvittavaa osaamista eikä muutamaan kuukauteen aikaa opiskella, miten moinen tehdään.
Pystyisikö siis joku rakentamaan tälle bäkendille frontendin? Veikkaan, että aika moni ilahtuisi.
Toivottavasti saadaan Katsomo vihdoin selätettyä.