Kirjoittaja Aihe: Miten arkistoin vanhat sähköpostit?(Ratkaistu)  (Luettu 2771 kertaa)

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Käytössä on Thunderbird sähköpostiohjelma. Voisitteko antaa vinkkiä mikä olisi pätevä keino arkistoida vanhoja emaileja, jotta eivät roikkuisi mukana vuositolkulla? Olen luonut alikansioita mm. radioharraste, metsästysseura jne mutta ne sijoittuvat Thunderbirdin kansion sisään. Miten kevennän Thunderbirdiä poistamatta "historiallisia maileja"? terveisin Timo
« Viimeksi muokattu: 27.01.13 - klo:22.02 kirjoittanut Timo Virtanen »
"Linux, made in Finland"

olle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Miten arkistoin vanhat sähköpostit?
« Vastaus #1 : 26.01.13 - klo:19.56 »
Ota talteen   .thunderbird/xxxxx.default (merkitse pvm vaikka filen nimeen).

Sitten voit vaikka deletoida kaikki kansiot ja postit Thunderbirdissä, ja aloittaa keräämisen alusta ....


jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Miten arkistoin vanhat sähköpostit?
« Vastaus #2 : 27.01.13 - klo:07.32 »
Käytössä on Thunderbird sähköpostiohjelma. Voisitteko antaa vinkkiä mikä olisi pätevä keino arkistoida vanhoja emaileja, jotta eivät roikkuisi mukana vuositolkulla? Olen luonut alikansioita mm. radioharraste, metsästysseura jne mutta ne sijoittuvat Thunderbirdin kansion sisään. Miten kevennän Thunderbirdiä poistamatta "historiallisia maileja"? terveisin Timo

Ovatko paikallisia vai palvelimella?
ls -l  .thunderbird/xxxxx.default/Mail/Local\ Folders/Inbox*


Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Miten arkistoin vanhat sähköpostit?
« Vastaus #3 : 27.01.13 - klo:16.56 »
Kiitos olle ja jekku vastauksistanne. Olen viettänyt iltapäivää deletoimalla turhia emaileja. Nyt olisi jäljellä ne aivan tärkeimmät, arkistoivat ovat jäljellä. Tuolta Thunderbirdistä löytyi mahdollisuus tallentaa emailit, vaikka muistikulle  :D. Mikä formaatti olisi kätevin, EML, HTML, Mbox tex, plain text, CSV. Mikä noista olisi helpoin thunderbirdiä käytettäessä? terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Miten arkistoin vanhat sähköpostit?
« Vastaus #4 : 27.01.13 - klo:18.34 »
Kiitos olle ja jekku vastauksistanne. Olen viettänyt iltapäivää deletoimalla turhia emaileja. Nyt olisi jäljellä ne aivan tärkeimmät, arkistoivat ovat jäljellä. Tuolta Thunderbirdistä löytyi mahdollisuus tallentaa emailit, vaikka muistikulle  :D. Mikä formaatti olisi kätevin, EML, HTML, Mbox tex, plain text, CSV. Mikä noista olisi helpoin thunderbirdiä käytettäessä? terveisin Timo

Minun suosikkini on mbox - sen pystyy lukemaan vaikka ei olisi thunderbirdiä :)

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Miten arkistoin vanhat sähköpostit?
« Vastaus #5 : 27.01.13 - klo:22.01 »
Lainaus
Minun suosikkini on mbox - sen pystyy lukemaan vaikka ei olisi thunderbirdiä Smiley
Tuo on iso plussa. Tallennan mbox ja eml muotoon. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

olle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Miten arkistoin vanhat sähköpostit?
« Vastaus #6 : 28.01.13 - klo:20.43 »
Tuolta Thunderbirdistä löytyi mahdollisuus tallentaa emailit, vaikka muistikulle  :D. Mikä formaatti olisi kätevin, EML, HTML, Mbox tex, plain text, CSV. Mikä noista olisi helpoin thunderbirdiä käytettäessä? terveisin Timo

En vaan löydä... onko se joku add-on plugin, jolla tuon saa tehtyä ?

olle

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Miten arkistoin vanhat sähköpostit?
« Vastaus #7 : 29.01.13 - klo:04.51 »
Tuolta Thunderbirdistä löytyi mahdollisuus tallentaa emailit, vaikka muistikulle  :D. Mikä formaatti olisi kätevin, EML, HTML, Mbox tex, plain text, CSV. Mikä noista olisi helpoin thunderbirdiä käytettäessä? terveisin Timo

En vaan löydä... onko se joku add-on plugin, jolla tuon saa tehtyä ?

olle

Kävisikö ihan komento cp, oletko jo tutkinut hakemiston joka vihjattiin aiemmin?


olle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Miten arkistoin vanhat sähköpostit?
« Vastaus #8 : 29.01.13 - klo:13.00 »
Tuolta Thunderbirdistä löytyi mahdollisuus tallentaa emailit, vaikka muistikulle  :D. Mikä formaatti olisi kätevin, EML, HTML, Mbox tex, plain text, CSV. Mikä noista olisi helpoin thunderbirdiä käytettäessä? terveisin Timo

En vaan löydä... onko se joku add-on plugin, jolla tuon saa tehtyä ?

olle

Kävisikö ihan komento cp, oletko jo tutkinut hakemiston joka vihjattiin aiemmin?



Tiedän kyllä tuon hakemiston, sitähän ehdotinkin  ;D

Kun olen Mint-käyttäjä on se ollut varsin tarpeellinen tieto: Mint ei tee distropäivityksiä niin, että esim. kotikansion sisältö säilyisi. (Eikä erillinen /home auta asiaa, koska eri ohjelmien uudet versiot eivät välttämättä osaa lukea vanhoja sisältöjä.)

Taltioimalla/nimeämällä tallenteen,  esim. "INBOX"in "INBOX.mbox"iksi pääsee sitä lukemaan esim gedit'illä ilman merkistökoodausherjaa.

olle