Kirjoittaja Aihe: Boot repairin jälkeen ongelmia  (Luettu 3264 kertaa)

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Boot repairin jälkeen ongelmia
« : 14.01.13 - klo:12.54 »
Poistettuani Ubuntun koneelta jouduin ajamaan Boot Repair -ohjelman saadakseni Windowsin käynnistymään.
https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

Kun yrittelin asentaa Ubuntua taas uudelleen tikulta, niin asennus tikulta ei lähde
toimimaan. Boot Repair kai teki jotain sellaista, että ainoastaan Windows käynnistyy.

WinXPPro kyseessä.

Olisko jollain neuvoja kuinka asian saa korjattua?

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3411
    • Profiili
Vs: Boot repairin jälkeen ongelmia
« Vastaus #1 : 14.01.13 - klo:14.40 »
Millä tavalla ei asennus lähde toimimaan? Mihin asti pääset?

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Boot repairin jälkeen ongelmia
« Vastaus #2 : 14.01.13 - klo:17.03 »
 Koneen käynnistyksen alkuvaiheessa missä on mustalla phjalla (ikäänkuin Dos) paljon tekstiä:
alimmalla rivillä lukee "levyvirhe, käynnistä painamalla Enter.

Mitä tahansa näppylää kun painaa kun painaa, niin Windows käynnistyy. Tikku on sisällä ja Biosin asetukset niin kuin pitääkin. Eli vaikka Biosin asetukset ohjaa USB-tikulla käynnistykseen, kone ei löydä sitä. Sata kertaa jo käynnistellyt ja asennellut Ubuntuja ja Lubuntuja sitä kautta, mutta nyt kun ajoin sen Boot Repairin, niin enää ei löydä USB-porttia ainakaan Ubuntun asennukseen.

Boot Repair on myös yhdellä tikulla ja se lähtee kyllä käyntiin.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3411
    • Profiili
Vs: Boot repairin jälkeen ongelmia
« Vastaus #3 : 14.01.13 - klo:17.17 »
Jospa se tikku on vikaantunut? Ei ehkä kauhean todennäköistä... Kokeile kuitenkin toisella tikulla.

Teetkö asennustikut UNetbootin:illa?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Boot repairin jälkeen ongelmia
« Vastaus #4 : 14.01.13 - klo:22.09 »
Käytännössä 100% varmaa, että boot-repair ei saa konetta sellaiseen kuntoon, että se ei enää boottaisi usb:ltä. Jossain muualla on siis vikaa.

Villi veikkaus että käytät eri unetbootin versiota kuin aiemmin tms. Unetbootinilla olen nimittäin itse ainakin useammankin kerran tehnyt toimimattomia livetikkuja ja yleensä "se vika" on ollut itse unetbootin versiossa. Joskus olen myös joutunut alustamaan tikun ennen kyseisen ohjelman käyttöä.

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Boot repairin jälkeen ongelmia
« Vastaus #5 : 14.01.13 - klo:23.56 »
Nyt alkoi kone jollain tavalla käynnistymään. Olin kuitenkin asentavinani Lubuntun mutta kone ilmoittaa ajavansa Ubuntua!

Sisäänkirjautumisessa tuli mustalla pohjalla käyttäjänimen jälkeen kaksoispiste, tilde tms aaltoviiva ja taalanmerkki.
Enterillä toistaa samaa. Aloittelijana en tiedä miten tästä eteenpäin??

Vai onko asennuksessa vielä vikaa??

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Boot repairin jälkeen ongelmia
« Vastaus #6 : 15.01.13 - klo:06.22 »
Vaikuttaa siltä, että graafinen työpöytä ei käynnistynyt vaan olet tekstitilassa. Kokeile antaa käyttäjänimi. Paina enter. Anna salasana. Paina enter. Seuraavaksi kirjoita
Koodia: [Valitse]
startxKäynnistyikö työpöytä nyt? terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Boot repairin jälkeen ongelmia
« Vastaus #7 : 15.01.13 - klo:09.46 »
Lainaus
Kun yrittelin asentaa Ubuntua taas uudelleen tikulta, niin asennus tikulta ei lähde
toimimaan.
Olen joskus nähnyt tuon ongelman "ei käynnistykään enää tikulta vaikka tikku laitettu käynnistyjärjestyksessä ensimmäiseksi".   En tarkkaan tiedä syvintä syytä, oletan pariaatteessa vanhan bios: in ongelmaksi mutta itse muistan saaneeni sen koneen silti käyntiin F9 käynnistysmenun kautta.  Tuo F9 voi olla jokin muu eri koneessa/BIOS: lla ja BIOS: in käynnistysmenu pitää olla asetettu BIOS setup: ssa päälle että se tulee näkyviin käynnistyksessä.  Huonommassa tapauksessa tuokaan ei onnistu.   Hyväkuntoinen CD on varmin väline vanhempien koneiden kanssa.
« Viimeksi muokattu: 15.01.13 - klo:09.55 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Boot repairin jälkeen ongelmia
« Vastaus #8 : 15.01.13 - klo:10.43 »
Vaikuttaa siltä, että graafinen työpöytä ei käynnistynyt vaan olet tekstitilassa. Kokeile antaa käyttäjänimi. Paina enter. Anna salasana. Paina enter. Seuraavaksi kirjoita
Koodia: [Valitse]
startxKäynnistyikö työpöytä nyt? terveisin Timo

Rupesi tapahtumaan ja paljon tekstiä vieri mutta ei näy mitään työpöytää vielä.

Viimeiset rivit seuraavat:
Processing triggers for libc-bin...
ldconfig deferred processing now taking place
käyttäjä: aaltoviiva taalanmerkki

Jotain komentoa odottanee?

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Boot repairin jälkeen ongelmia
« Vastaus #9 : 15.01.13 - klo:14.39 »
sudo dpkg --configure -a

vois korjata sen
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Boot repairin jälkeen ongelmia
« Vastaus #10 : 15.01.13 - klo:16.41 »
Jouduin tässä välillä poistumaan ja yritin sulkea konetta shutdown, poweroff, -P ja kaikenlaisilla muilla vaihtoehdoilla
mutta ainoastaan virtakatkaisin auttoi asiaa.

Mikä on oikea komento koneen sammuttamiseksi?

Yritin jatkaa startx:llä mutta ei enää onnistunut, näytölle ilmestey vajaan neljänneksen näytön koosta oleva valkoinen neliö ja siinä samojen taalanmerrkien jälkeen vain kapea pystysuora suorakaide aavistuksen verran korkeampi kuin taalanmerkki.
Ei reagoi mihinkään näppäimiin. >>> virtanappi. (Muistelen, että aikaisemmissakin Lubuntun asennusyrituksissä asennus jämähti samanlaiseen neliöön vasemmassa yläkulmassa, erona vain se, että neliö oli sininen.)

Konee aukeaa alkuuun, missä odottaa komentoa.

sudo dpkg --configure -a komento antoi pitkän litanian vaihtoehtoja mutta mikään ei näyttänyt työpöydän siltä,
että työpöytä jollain komennolla syntyisi.

Mitähän komentoja seuraavaksi vai olisiko jo parempi alkaa asentelemaan Ubuntua?

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Boot repairin jälkeen ongelmia
« Vastaus #11 : 15.01.13 - klo:19.28 »
Ubuntu muistaakseni sammuu kun käsket sudo shutdown -P now (jos muistan käskyn väärin niin saatte syyttää FreeBSD:tä se kun sammuu pääkäyttäjän oikeuksin käskyllä shutdown -p now)
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Boot repairin jälkeen ongelmia
« Vastaus #12 : 15.01.13 - klo:22.22 »
En ole katsonut mitä vipusia shutdown komento sisältää tarkalleen, mutta itse olen käyttänyt komentoa sudo shutdown -h now