Kirjoittaja Aihe: Kirjautuminen ei onnistu! [RATKAISTU]  (Luettu 1381 kertaa)

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Kirjautuminen ei onnistu! [RATKAISTU]
« : 08.01.13 - klo:09.49 »
Nyt iski paha vika. Tapahtui jotakin, jonka vuoksi en pääse kirjautumaan tunnukselleni ja työpöytään. Vieras-tunnuksella olen sisällä, se avautui. Pahinta kaikessa on, että asensin järjestelmän uudelleenkin, ja silti vika on päällä. Jostain syystä kuitenkin graafisessa kirjautumisruudussa kun painan Ctrl-Alt-F2, pääsen loggautumaan konsolilla. Ajoin sieltä päivityksetkin, mutta ei auttanut asiaa. Asensin järjestelmän kuten ennenkin, entisellä tunnuksella ja salasanalla, ja home osion jätin ennalleen. Siis 12.041 alla, eikä mitään eksoottisia ajureita. Salasanan antamisen jälkeen vilahtaa ruutu mustaksi, ja palaa takaisin kirjautumisruutuun.

Nyt tarvittaisiin todella rautalankaohjetta, mitä tehdä.
« Viimeksi muokattu: 08.01.13 - klo:12.53 kirjoittanut New_user »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Kirjautuminen ei onnistu,!
« Vastaus #1 : 08.01.13 - klo:10.31 »

Nyt iski paha vika. Tapahtui jotakin, jonka vuoksi en pääse kirjautumaan tunnukselleni ja työpöytään. Vieras-tunnuksella olen sisällä, se avautui. Pahinta kaikessa on, että asensin järjestelmän uudelleenkin, ja silti vika on päällä. Jostain syystä kuitenkin graafisessa kirjautumisruudussa kun painan Ctrl-Alt-F2, pääsen loggautumaan konsolilla. Ajoin sieltä päivityksetkin, mutta ei auttanut asiaa. Asensin järjestelmän kuten ennenkin, entisellä tunnuksella ja salasanalla, ja home osion jätin ennalleen. Siis 12.041 alla, eikä mitään eksoottisia ajureita. Salasanan antamisen jälkeen vilahtaa ruutu mustaksi, ja palaa takaisin kirjautumisruutuun.

Nyt tarvittaisiin todella rautalankaohjetta, mitä tehdä.

Joskus olen onnistunut sohlaamaan joidenkin tiedostojen oikeudet ja ilmeni kuvailemallasi tavalla.

Konsolilla komento
Koodia: [Valitse]
ls -lta | more
noin aluksi (ja välilyöntihän antaa seuraavan ruudullisen)
« Viimeksi muokattu: 08.01.13 - klo:10.54 kirjoittanut Storck »

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Kirjautuminen ei onnistu, apua!
« Vastaus #2 : 08.01.13 - klo:10.56 »

Tässä jossain välissä googletin, ja väittävät, että tällä olisi jotain tekemistä kotihakemistossa majailevan .Xauthority -tiedoston kanssa. En kuitenkaan uskalla sitäkään hävittää, jos ongelma vain pahenee?

Miten muuten tuollainen piilotiedosto konsolilta hävitetään tai uudelleen nimetään? Mulla nämä konsolijutut ovat jääneet 80-luvulle ja VAX/VMS -aikoihin  ;D

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Kirjautuminen ei onnistu
« Vastaus #3 : 08.01.13 - klo:12.50 »
Joskus olen onnistunut sohlaamaan joidenkin tiedostojen oikeudet ja ilmeni kuvailemallasi tavalla.

Konsolilla komento
Koodia: [Valitse]
ls -lta | more
noin aluksi (ja välilyöntihän antaa seuraavan ruudullisen)


Tiedostolla .Xauthority oli omistajina root root, kun olis pitänyt olla käyttäjän oikeudet. Komento chown auttoi tässä.