Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 12.10 64bit asentaminen, ASUS ZENBOOK UX32VD boottaamaan usb-tikulta(Ratk  (Luettu 3702 kertaa)

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Hei ja tervehdys lämmin

Eli olen asentamassa Ubuntua ASUS ZENBOOK UX32VD kannettavalle W8 rinnalle.

Koneessa ei ole dvd-asemaa joten asennus usb-tikulta on se vaihtoehto. Olen tehnyt asennustikun unetbootilla vielä kun järjestän ubuntulle tilaa windowsin omalla ohjelmalla niin asennus on vain yhtä asiaa vailla.

Eli kone pitäisi saada boottaamaan tikulta. Mutta kuinka?

Biosissa "Boot- välilehdellä" on Boot Option Priorities ja sen alla Boot Option #1 [Windows Boot Manager (PO: Hitachi HTS54050A7E380) elikä koneen kiintolevy.

Lisäksi sieltä löytyy Add New Boot Option ja kun painaa "Enter" niin pääsee sivulle josta löytyy:  Add boot option johon kirjoitetaan ilmeisesti nimi esim Usb?

Alta löytyy Select Filesystem (siinä on tällä hetkellä: PCI(1F |2)\Devicepath(TYpe 3, SubType !2)HD(Part 1, Sig6866a3f-38d7-4fb5-8f2d-8fa2b9bb7209)). Muita ei löydy.

Sitten on Path for boot option johon pitäisi kirjoittaa polku muodossa fsx:\path\filename.efi. Eli siis USB-portin osoiteko.?

Sitten on Create jolla tuo uusi Boot Option luodaan.

Vaan tähän loppuvat minun taitoni. Kuinka tuo käytännössä tehdään? :o

Osaako joku antaa selkeät ohjeet sillä olisi oikein mukava saada tälle koneelle Ubuntu. ;D

valoisin pakkasterveisin junnuh
« Viimeksi muokattu: 30.11.12 - klo:21.53 kirjoittanut junnuh »
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Nämä uudet koneet ovat kai kehittyneet kovasti tämän minun päiväkoti-ikäisen eee:n ajoista, mutta voisikohan asia olla niinkin yksinkertainen, että sen USB-laitteen on oltava kiinni koneessa käynnistettäessä, jotta se näkyisi boottijärjestyksen vaihtoehdoissa? Niin se ainakin on näillä vanhemmilla koneilla.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Hei ja tervehdys lämmin näin talvipakkasella

Käväisi tuo sama ajatus mielessäni hetki sitten. Muistitikku ei ole nyt mukana joten testaanpa myöhemmin kotona. :D

junnuh
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Hei ja tervehdys lämmin

Turha tavoitella taivaalle ennen kuin jalat on maassa.

Kysymykseni olikin luokkaa:

Näyttöni on pimeä eikä reagoi mihinkään?

Vastaus: Oletko tarkistanut että virtajohto on pistorasiassa kiinni. ;D

Kiitos lämmin viisaasta vastauksesta.

Ubuntu on nyt koneella asennettuna W8:n rinnalle pienten seikkailujen jälkeen. Grub tarvitsi todellakin sen korjauksen Boot-Repair ohjelmalla, kuten jossain lukemassani ketjusssa kerrottiin. :D

valoisin talviterveisin junnuh
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Sitten, jos ja kun siellä grubin buuttivalikossa näkyy turha
System Reserved partition (sda1/100 MB) rivi:

Sen saa pois Grub Customizer-ohjelmalla seuraavaan tapaan:





Sitten vaan tiedostovalikosta Talleta ja kirjoita MBR.

Ainakin minulla siltä sda1:ltä vahingossa käynnistetty W8 sotkeentui;  käynnistys meni tosi hitaasti johonkin omituiseen tilaan ja vaati uudelleen aktivoinnin. Sama homma koskee tietysti esiasennettua W7:ääkin, käsittääkseni.

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Hei

Mulle grubiin ilmestyi:

Ubuntu
Ubuntu - lisävalinnat
Windows UEFI loader
Windows Boot UEFI bootx64.efi.bkp                                                    tältä käynnistyy W8
Windows Recovery Enviroment (loader) (kohteela /dev/sda2)
Windows 8 (loader) (kohteella  /dev/sda4)                                          ei tapahdu mitään
System setup


Noista ainakin ilmeisesti toiseksi viimeisen voi siivota pois. :D

junnuh                                         
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com