Kirjoittaja Aihe: Gramps-käyttäjiä ?  (Luettu 2191 kertaa)

manttila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Gramps-käyttäjiä ?
« : 25.11.12 - klo:14.53 »
Olen aloittanut sukututkimus-harrastuksen ja päätynyt käyttämään vapaata Gramps-ohjelmaa (käytössä Gramps v. 3.4 & Kubuntu 12.4 eli KDE 4).

Gramps vaikuttaa ihan mainiolta ja toimivalta ohjelmalta, mutta sillä on ilmeisesti vain vähän suomalaisia käyttäjiä. Meillä useat sukututkijat ovat päätyneet suomalaisiin ohjelmistoihin. jotka ovat ainakin paremmin tunnettuja ja toimivat monilla alustoila. Itse ajattelin kuitenkin käyttää Grampsia ainakin toistaiseksi.

Onko täällä käyttäjiä ja onko jossain käyttäjäyhteisöä, jossa vaihdetaan tietoa esimerkiksi aiheista, jotka vaikuttavat ohjelman käyttöön suomalaisissa olosuhteissa ?

Ohjelma on lokalisoitu suomeksi, mutta ilmeisesti viimeksi joitakin vuosia sitten. Nykyinen versio on lokalisoinnin osalta puutteellinen. Voisin ehkä kantaa korteani kekoon lokalisoimiseksi, mutta en ole tehnyt sellaista aikaisemmin ja otan mielläni vastaan neuvoja ja opastusta aiheesta. Onko tällä hetkellä muita, jotka ovat kiinnostuneet tämän ohjelman lokalisoimisesta ?

T. Mika





heimoli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Gramps-käyttäjiä ?
« Vastaus #1 : 28.11.12 - klo:09.35 »
Teen aika lailla sukututkimusta, ja rva vaimoni ammatikseen.
Käytämme PAF (Personal Ancestral File) ja Ancestral Quest ohjelmia Windowsin puolella.

Olen kokeillut molempia Ubuntu 12.04 Winen päällä, ja molemmat pelaavat kyllä.
AQ:n familysearch (www.familysearch.org) API ei vaan tunnu toimivan, vaikka joku
väitti saaneensa sen pelaamaan. Se on meille must, niin kokeilu on vielä kesken.
PAF on OK.  PAF on ohjelmana vanhentunut eikä siitä tule enään uusia versioita,
mutta tosi yksinkertaisena ja kevyenä on niin helppokäyttöinen, ja tekee sen
mitä me tarvitsemme.

Grampsia kokeilin ja mielestäni se on niin hankalakäyttöinen edellisiin verrattuna että päätin jättää väliin. Grampsin tulostuspuoli on kyllä monipuolisempi, mutta Familysearch yhteyden puute estää
meidän hyötykäytön.

Heimo



Olen aloittanut sukututkimus-harrastuksen ja päätynyt käyttämään vapaata Gramps-ohjelmaa (käytössä Gramps v. 3.4 & Kubuntu 12.4 eli KDE 4).

Gramps vaikuttaa ihan mainiolta ja toimivalta ohjelmalta, mutta sillä on ilmeisesti vain vähän suomalaisia käyttäjiä. Meillä useat sukututkijat ovat päätyneet suomalaisiin ohjelmistoihin. jotka ovat ainakin paremmin tunnettuja ja toimivat monilla alustoila. Itse ajattelin kuitenkin käyttää Grampsia ainakin toistaiseksi.

Onko täällä käyttäjiä ja onko jossain käyttäjäyhteisöä, jossa vaihdetaan tietoa esimerkiksi aiheista, jotka vaikuttavat ohjelman käyttöön suomalaisissa olosuhteissa ?

Ohjelma on lokalisoitu suomeksi, mutta ilmeisesti viimeksi joitakin vuosia sitten. Nykyinen versio on lokalisoinnin osalta puutteellinen. Voisin ehkä kantaa korteani kekoon lokalisoimiseksi, mutta en ole tehnyt sellaista aikaisemmin ja otan mielläni vastaan neuvoja ja opastusta aiheesta. Onko tällä hetkellä muita, jotka ovat kiinnostuneet tämän ohjelman lokalisoimisesta ?

T. Mika






Matzi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 249
  • Linux Mint 14 Nadia
    • Profiili
Vs: Gramps-käyttäjiä ?
« Vastaus #2 : 28.11.12 - klo:18.21 »
Itse käytin Gramps-ohjelmaa viimeksi noin kolmisen vuotta sitten, ja olin suhteellisen tyytyväinen siihen (osaksi kaiketi siksi, etten ollut kokeillut muita sukuohjelmia), mutta sitten alkoi tulla päivitysten jälkeen entistä enemmän ongelmia, varsinkin lokalisoinnissa.
Tulipahan sen johdosta kokeiltua sitten muitakin vastaavia ohjelmia, ja huomasin sellaisen ohjelman kuin MyHeritage.com (winukka puolella) soveltuvan paljon paremmin minun tarpeisiin kuin mitä Gramps.
Jotenkin minulle tuli sellainen kuva, että Gramps on jäänyt kehityksestä  jälkeen.... voi olla, että olen väärässä.
t.matti