Kirjoittaja Aihe: Epson Stylus DX4850 tulostus + scannaus  (Luettu 6079 kertaa)

Krister

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 243
  • "Search" is your friend
    • Profiili
Epson Stylus DX4850 tulostus + scannaus
« : 05.02.07 - klo:00.39 »
Ubuntu löytää kyseisen tulostimen lennosta ja käyttää Gutenprint ajuria tulostukseen, toimii mielestäni loistavasti.

Scannaus minulla ei ainakaan toiminut xsane ohjelmalla, mutta KDE:n (minulla on Gnomen ja KDE ohjelmat sekaisin ihan tarkoituksella) kooka niminen ohjelma hoitaa kuvien scannauksen tyylillä ja virheettä.

Tulostimen jakaminen verkkoon on myös onnistunut hyvin ja itseasiassa, kun hommasin tulostimen, se asentui itsestään aiemmin verkossa olleen HP:n tilalle lennosta enkä joutunut vaihtamaan yhtään asetusta  :o

Eli ainakin itse voin suositella tätä (mustekin on halvempaa, kuin esim. HP:llä).

 ;D

UPDATE
Feisty Fawnissa tulostin ei toimi oikein gutenprint ajurilla ja jouduin siirtymään maksulliseen Turboprint tulostinajuriin, jolla tulostin toimii mukavasti.
Ongelmana on 1-2 senttiä liian alhaalta alkava tuloste.

UPDATE2
Nyt ollaan siinä tilanteessa, että Feisty Fawniin on olemassa jo release candidate paketit tämän korjaukseen, jotka äsken testasin ja ne fiksasivat tämän ongelman.
Näyttää siltä, että korjaus on tulossa mukaan Feistyyn kovaa vauhtia  ;D

UPDATE3!!!
Nyt toimii tulostin täydellisesti myös Feisty Fawnissa.
Voin myös vahvistaa, että tulostimessa oleva scanneri toimii Gnomessa Xsanella ja KDE:ssä kookalla.
« Viimeksi muokattu: 07.03.07 - klo:22.59 kirjoittanut Krister »

Krister

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 243
  • "Search" is your friend
    • Profiili
Vs: Epson Stylus DX4850 tulostus + scannaus
« Vastaus #1 : 26.02.07 - klo:00.55 »
Nyt ratkotaan tätä ongelmaa todenteolla:
https://launchpad.net/ubuntu/+source/cupsys/+bug/82186

 ;D

Ollaan käännelty gutenprint ajuri CVS sorsista ja bugi korjaantui jo hieman parempaan suuntaan  :)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

UPDATE!!! FIKSATTU  ;D
Toivon, että tämä korjaus tulee sisältymään Feisty Fawnin lopulliseen versioon PAKETTINA.

Jos ei, niin:
1. Etsi Synapticista kaikki paketit gutenprint hakusanalla  ja poista ne.

2. tee vaikka temp niminen kansio ja mene sinne, käske siellä:
Koodia: [Valitse]
sudo cvs -d:pserver:anonymous@gimp-print.cvs.sourceforge.net:/cvsroot/gimp-print login kysyy salasanaa, kuittaa enterillä.

3.
Koodia: [Valitse]
cvs -z3 -d:pserver:anonymous@gimp-print.cvs.sourceforge.net:/cvsroot/gimp-print co -P print
4. mene print kansioon, eli cd print

5. sudo gedit Makefile.am

6. Etsi avautuneesta tiedostosta tämä kohta (doc = dokumentointi poistettu, koska ainakaan minä en onnistunut kääntämään sitä)
SUBDIRS =

ja korvaa se tällä:
SUBDIRS = include src samples test po man scripts

7. komenna
Koodia: [Valitse]
sudo ./autogen.sh
8. komenna (print kansiossa):
Koodia: [Valitse]
sudo make
9. TÄMÄ on vaikein kohta, eli nyt ilmeää, että sinulta puuttuu jumalaton määrä paketteja, katsoa tulevasta siansaksasta kaikki kohdat, jossa kerrotaan, että  mising joku paketti, etsi synapticista kyseinen paketti ja asenna se (näitä on paljon ja tämä osuus on hiton vaikea, laita infoa minulle, jos et löydä jotain, koska jotain puuttuvia kääntäjiä/sen osuuksia joutuu korvaamaan toisilla kääntäjillä, jotka osaavat hoitaa ubuntusta puuttuvan kääntäjän osan  >:( ).

10. Jos selvisit äskeisen yli, niin komenna:
Koodia: [Valitse]
sudo make install
11. Nyt voit mennä tulostinasetuksiin (printing) ja valita ajuriksi "High Quality Image (Gutenprint) (expert)"

12. Toivottavasti lähti toimimaan, jos ei, niin voit komentaa print kansiossa:
Koodia: [Valitse]
sudo make uninstall
« Viimeksi muokattu: 27.02.07 - klo:20.00 kirjoittanut Krister »