Kirjoittaja Aihe: Lubuntuun usb-äänikortti-Onnistuuko?  (Luettu 1777 kertaa)

gary

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
    • Profiili
Lubuntuun usb-äänikortti-Onnistuuko?
« : 13.03.14 - klo:15.23 »
Hei!
Minulla on käytössä vanha XP-pöytäkone, johon asensin Lubuntun. Se toimii pojan käytössä nettikoneena oikein hyvin. Tarvitsisin itse sitä äänityskäyttöön. Minulla on Tascamin tekemä usb-äänikortti, joka aikoinaan toimi minulla hyvin Ubuntu-koneessa. Mistä tuossa Lubuntussa voi vaikuttaa noihin ääniasetuksiin, että voisin ottaa usb-purnukan käyttöön? Vai onko tuo Lububtu niin karvalakkimalli, että sellaiseen ei ole mahdollisuuksia.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Lubuntuun usb-äänikortti-Onnistuuko?
« Vastaus #1 : 13.03.14 - klo:16.21 »
Lubuntun vakioasennuksessa ei ole PulseAudiota, joten graafiset käyttöliittymät äänilaitteiden hallintaan ovat melko rajalliset. Pelkkää Alsaa käytettäessä äänilaitteen voi valita joidenkin ohjelmien omissa asetuksissa ja oletuslaitteet voi määritellä .asoundrc-asetustiedoston avulla.

Esimerkiksi Audacityssä äänityslaitteen voi valita asetusikkunassa Muokkaa->Asetukset->Laitteet->Äänitys

Tarvittavat mikserisäädöt voi tehdä päätteessä alsamixer-ohjelmalla. Äänikortti valitaan näppäimellä F6.


Jos haluat USB-äänikortin oletuslaitteeksi, etkä tarvitse tietokoneen integroitua äänipiiriä lainkaan, kytke integroitu ääni pois käytöstä koneen bios-asetuksissa. Vakavampaan äänityskäyttöön tai musiikintekoon kannattaisi harkita myös Jackia, joka tarjoaa omat asetuksensa äänilaitteiden valintaan ja monimutkaisempiin kytkentöihin.

gary

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
    • Profiili
Vs: Lubuntuun usb-äänikortti-Onnistuuko?
« Vastaus #2 : 14.03.14 - klo:22.24 »
Kiitos ohjeesta! Äänittäminen onnistui Tascamin kautta valitsemalla Audacityn asetuksista usb-vaihtoehdon.