Kirjoittaja Aihe: Miten saan suomalaisen näppäimistöasetuksen käyttöön kirjautumisruudussa  (Luettu 1377 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Miten saan suomalaisen näppäimistöasetuksen käyttöön kirjautumisruudussa, kun ikoni näyttää vain pisteen, ja Ubuntu ei hyväksy salasanaa. Tämä oli seurausta siitä, että yritin poistaa venäjänkielen (russian-phonetic), josta oli tullut vallitseva asetus päivityksen jälkeen. Lisäksi poistin libimobile tiedostot. Sen jälkeen jouduin käynnistämään koneen palautustoiminnon kautta ja ajoin pakettien korjauksen ja fsck:in. Nyt en pääse koneelleni enää sisään. Lisäksi olin jonkun matkan yhteydessä asentanut biosiin salasanan (Acer-Packard miniläppäri, vanha malli), joten en saanut asennettua Ubuntua uudelleen, kun irrotettava dvd asema ei käynnistynyt automaattisesti. Biosiin en päässyt.

Lähden huomenna matkalle ja otan minin mukaan. Jos joku keksii keinon päästä tästä pulasta, olen syvästi kiitollinen. Ubuntu kyllä varoitti purgesta, mutta en uskonut. Kun halusin minin kommunikoivan Ipadin kassa kuten pöytäläppärini. Netissä oli tällainen ohje, joka toimi loistavasti pöytäläppärissäni:

     1. Unplug your iPhone or any iOS5 device from your computer, then start the terminal and install first thelibimobiledevice-utils and ifuse packages:
    sudo apt-get install libimobiledevice-utils ifuse
    2. Connect now your device to your computer and run this command:
    idevicepair unpair && idevicepair pair
    3. If the operation is successful, you may get something like this as returned outputs:
    ~$ idevicepair unpair && idevicepair pairSUCCESS: Unpaired with device (...)SUCCESS: Paired with device (...)
    4. Disconnect and reconnect your iPhone 4 and it will be mounted automatically.

Minä käytin, kun se ei toiminut, ensin sudo apt-get removia ja kun sekään ei auttanut niin sudo apt-get purgea. Se oli ehkä lopullinen niitti ongelmalleni. Ehtisin vielä illalla korjata, jos vain tietäisin, miten?

PeeAaa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 233
    • Profiili
http://askubuntu.com/questions/110838/cannot-switch-keyboard-layout-on-login-screen
Tuosta tuo viimeinen vastaus.
Sudoa vaan eteen.
Koodia: [Valitse]
sudo gedit/etc/default/keyboard
T:PeeAaa


Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
http://askubuntu.com/questions/110838/cannot-switch-keyboard-layout-on-login-screen
Tuosta tuo viimeinen vastaus.
Sudoa vaan eteen.
Koodia: [Valitse]
sudo gedit/etc/default/keyboard
T:PeeAaa



Hei, en pääse x:ään, ja hakemistossa /etc/X11 on vain xorg.conf.failsafe joka ei suostu edes avautumaan. Type komennolla /etc/default väittää, että (fi) suomi on näppäimistön oletus, ja niinhän sen pitäisi olla, koska poistin vielä kaikki muut kielet, mutta ei vain ole. Pääkäyttäjän päätteessä voin kyllä kirjoittaa vaikka salasanani, mutta ongelma on X:ssä. En päässyt loggautumaan, vaikka kirjoitin login jotaarkka, ja kun kirjoitin salasanan, tuli ilmoitus failed to add entry for user jotaarkka, ja sitten tuli muutama rivi tekstiä. Ehkä olin read-only tilassa.