Kirjoittaja Aihe: Ajuri integroidulle verkkokortille (nvidia)...  (Luettu 2049 kertaa)

Paako

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Ajuri integroidulle verkkokortille (nvidia)...
« : 28.07.06 - klo:18.24 »
Tervehdys,

Nöyrä pahoittelu jos tämä viesti tulee väärään aihealueeseen.

Ensinnäkin olen vasta avioitumassa Ubuntun kanssa. Minulla on pienoinen onkelma emolle integroidun verkkokortin kanssa Dapperissa. Emo on Asrockin 939NF4G-Sata2, jossa on Nvidian GF6100 piirisarja. Dapperi asentuu hienosti ja toimiikin muilta osin, paitsi verkkokortin. Netti lähtee toimimaan harvoin kun konetta käynnistää. Olen yrittänyt käyttää hakua täällä ja etsiä jotain, millä sais verkkoo toimii, mutta ei ole osunut kohdalle sopivaa. Löysin Nvidian sivuilta ajuripaketin, mutta suoraan toi komento asennusohjeessa ei ottanut tuulta alleen, enkä saanut sitä asennettua. Ajuri löytyy osoitteesta: http://www.nvidia.com/object/linux_nforce_1.0-0310.html. Osaatteko te suuret Gurut antaa neuvoja tämän toimintaan saattamiseksi, vai onko käveltävä kauppaan ja ostettava erillinen verkkokortti. Mielellään ei, koska ei oo laajennuspaikkoja vapaana. Toinen kyssäri on, että eikö Ubuntu Dapperin asennuksessa pysty vaikuttamaan Grubin asennuspaikkaa ollenkaan. En halua sitä rikkomaan mbr:ää, jos joskus poistan linuxin, niin wintoosa ei enää käynnisty. ( muutaman kerran joutunut tekeen levylle 0-tason formatoinnin, että saa vindowsin asennettua )

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ajuri integroidulle verkkokortille (nvidia)...
« Vastaus #1 : 28.07.06 - klo:19.59 »
Ensinnäkin olen vasta avioitumassa Ubuntun kanssa. Minulla on pienoinen onkelma emolle integroidun verkkokortin kanssa Dapperissa. Emo on Asrockin 939NF4G-Sata2, jossa on Nvidian GF6100 piirisarja. Dapperi asentuu hienosti ja toimiikin muilta osin, paitsi verkkokortin.

ok.

Netti lähtee toimimaan harvoin kun konetta käynnistää. Olen yrittänyt käyttää hakua täällä ja etsiä jotain, millä sais verkkoo toimii, mutta ei ole osunut kohdalle sopivaa.

se siis kuitenkin toimii joskus?
onko kortilla kunnollista IP-osoitetta silloin kun netti ei toimi, vai eikö modulia ole ladattuna lainkaan?

Löysin Nvidian sivuilta ajuripaketin, mutta suoraan toi komento asennusohjeessa ei ottanut tuulta alleen, enkä saanut sitä asennettua. Ajuri löytyy osoitteesta: http://www.nvidia.com/object/linux_nforce_1.0-0310.html.

aikaisemmin oli ainakin aikoja kun kernelissä oleva forcedeth-ajuri toimi paremmin kuin nvidian toimittama. nykyistä tilannetta en tiedä enkä varsinaisesti tunne nvidian uusia piirisarjoja.

Toinen kyssäri on, että eikö Ubuntu Dapperin asennuksessa pysty vaikuttamaan Grubin asennuspaikkaa ollenkaan.

minusta siinä saa, jopa ihan tavallisessa asennuksessa, mutta sillä vanhalla installerilla pitäisi ainakin saada.

En halua sitä rikkomaan mbr:ää, jos joskus poistan linuxin, niin wintoosa ei enää käynnisty.

mbr ei mene rikki jos sinne asentaa grubin.

( muutaman kerran joutunut tekeen levylle 0-tason formatoinnin, että saa vindowsin asennettua )

tuo on ollut täysin oma valinta. mbr:n saa tyhjennettyä sekä linuxin, että windowsin omilla työkaluilla, oli koneella käyttistä tai ei. 0-tason formatointia ei suositella koskaan, ja tässä tapauksessa se on myös täysin turha.
Janne

Paako

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Re: Ajuri integroidulle verkkokortille (nvidia)...
« Vastaus #2 : 29.07.06 - klo:11.58 »
Joo kyllä, verkko toimii joskus harvoin. Konetta kun käynnistää muutaman kerran, niin joskus lähtee toimiin. Sillon ku ei toimi, nii ei oo minkäänlaista ip:tä näkyvillä ja kun koetan aktivoida verkkokorttia udelleen nii ei onnistu.

Grubista... hmm olen ilmeisesti täysin sokee, kun en löydä vaihtoehtoja sen asennuspaikkaan. Sen kyllä huomaan että se asentuu mbr:ään. Mikä on se oikea konsti saada grub pois ja normaali winkkarin ntloaderi takas. Lilon saan pois ihan ok, mutta grub ei oo onnistunu koskaan. Winkkarin asennuslevyllä fixmbr tai fixboot tekee joka kerta sen, että windowsin käynnistyksessä tulee ilmoitus että ntloader puuttuu eikä W käynnisty. Tavallinen windowsin uudelleenasennus ei auta asiaan vaan edelleen ntloader puuttu. Ainoastaam MaxBlast ohjelmalla tehty 0-tason formatointi on auttanu. Ilmeisesti jotain tapahtuu grubin poiston yhteydessä kun saan herjan että mahdollisesti levyn osiointitaulu rikkoontuu. En tiedä... :(