Kirjoittaja Aihe: Aloittaneille käyttäjille  (Luettu 2307 kertaa)

Jorgo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Aloittaneille käyttäjille
« : 19.09.12 - klo:20.21 »
Mahtaako Suomessa olla kokemattomille Ubuntu-käyttäjille tarkoitettua keskusteluareenaa, missä olisi vain asiallisia ja myönteisiä, yksinkertaisia neuvoja "tyhmille". Sarkastisuus tuntuu olevan varsin monen mielestä hyve täällä.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Aloittaneille käyttäjille
« Vastaus #1 : 19.09.12 - klo:20.32 »
Sarkastisuus? Kuten esimerkiksi? Täällä saa neuvoja suunnilleen samaan tapaan kuin niitä kysyy. Jos kysymys on tyyliin sovellus xyz ei toimi, eikä kerro mitään sen tarkemmin ja toteaa että onpa käyttis, ja jos ei ihan heti tule vastausta kysymykseen alkaa vielä meuhkaamaan asiasta, voi saada sangen ärtyneitä neuvoja.* Jos taas kysyy asiallisesti, kertoo mitä virheilmoitus sisältää, kertoo mitä tarkalleen teki, ja vielä boonuksena kertoo kokoonpanostaan, ja odottaa milloin jollakulla joka kenties tietää on aikaa vastata, voi saada hyvinkin asiallisia neuvoja.

Lisäksi mm. itse viljelen tiettyjä omasta mielestäni viisauksia, esim. älä sörki mitään mitä et ymmärrä, tai jos sörkitkin älä ainakaan missään sellaisessa systeemissä jonka on täysin välttämätöntä esim. töiden takia toimia kunnolla. Kaikenlaiseen kokeilemiseen esim. virtuaalikone on hyvä. Jos joku sitten pitää moista pahantahtoisena sarkasmina, niin se on sen jonkun muun ongelma. Itse pidän asiaa hyväntahtoisena neuvona joka säästää paljon aikaa ja vaivaa. Nimim. kokemusta on miten järjestelmiä sotketaan kaikenlaisilla "kokeiluilla", ihan omakohtaisesti.

*Tämä vain hypoteettisena esimerkkitapauksena, en väitä että kukaan olisi näin toiminut.


Siivottu -Storck
« Viimeksi muokattu: 19.09.12 - klo:21.09 kirjoittanut Storck »
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Vs: Aloittaneille käyttäjille
« Vastaus #2 : 19.09.12 - klo:20.36 »
Tämän foorumin ylevinä tavoitteina olisi juuri olla kyseisen lainen foorumi.

Mutta yleisesti täällä foorumissa käy monenmoisia käviöitä, joten tavoitteeseen ei varmaankaan aina päästä.

Kovin paljoa vaihtoehtoja ei varmaankaan ole.

Tätä voisi kokeilla, mutta luulen, ettei tämäkään ole sellainen, mitä haluat.
http://linux.fi/foorumi/index.php

Vähän luin lähettämiäsi viestejä, ja vaikuttaa, ettei ongelmasi ole kokemattomien ongelmia, vaan enempi tai vähempi pro-ihmisten ratkaistavissa.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Aloittaneille käyttäjille
« Vastaus #3 : 19.09.12 - klo:20.39 »
Kovin paljoa vaihtoehtoja ei varmaankaan ole.

Samaa mieltä, mutta tässä on muutamia vaihtoehtoja:

http://linux.fi/foorumi/
http://opensuse.fi/keskustelu/
http://mandriva-fi.org/foorumi/
http://debian-fi.viuhka.fi/foorumi/
http://forums.linuxmint.com/viewforum.php?f=71

Varmasti eri distrojen foorumilta saa apua toiseen distroon.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Aloittaneille käyttäjille
« Vastaus #4 : 19.09.12 - klo:20.47 »
Saa varmaan apua, mutta sanoisin että samassa suhteessa kuin Ubuntun foorumilla, kyllähän täältä neuvoja muihinkin jakeluihin löytyy, jopa Windows neuvoja, mutta pääpaino ja pääasiallinen osaaminen on monella Ubuntun puolella.

Jos täällä on jonkin mielestä asenneongelmia aloittelijoihin nähden, niin ehkä kyse on myös siitä että samat kysymykset toistuvat monesti. Ainakin kokeneen käyttäjän mielestä. Ihmisten pitäisi kyetä noudattamaan ohjeita, esim. hakea vanhemmista viesteistä, lukea käyttiksen omaa dokumentaatiota yms., ennenkuin kysytään jotain mikä on kerrottu useampaan kertaan, tai joka lukee esim käyttiksen omassa manuaalissa.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Jorgo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Aloittaneille käyttäjille
« Vastaus #5 : 19.09.12 - klo:20.49 »
Kiitos asiallisista vastauksista. Ensimmäisessä näkyi se v-homma eli sarkastisuus. Luulenpa siirtyväni vaikka noille englanninkielisille sivuille. Tuntuu siellä olevan asiallista. Kiitos vielä.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Aloittaneille käyttäjille
« Vastaus #6 : 19.09.12 - klo:21.09 »
Kiitos asiallisista vastauksista. Ensimmäisessä näkyi se v-homma eli sarkastisuus. Luulenpa siirtyväni vaikka noille englanninkielisille sivuille. Tuntuu siellä olevan asiallista. Kiitos vielä.

Pysy täällä vaan. Aina autetaan, jos vain osataan. Siis itsehän en osaa missään kovin visaisessa jeesata, mutta jotain on kuitenkin tarttunut puseroon reilussa neljässä Linux -vuodessa, ja olen sitten koittanut kantaa omaa korttani kekoon neuvomalla siellä, missä pystyn. Eipähän tarvitse varsinaisten konkarien olla aina vastaamassa samoihin kysymyksiin. :)

Liian herkkänahkainen ei keskustelufoorumeilla pidä olla. Vaikka tämä onkin hyvä ja asiallinen palsta, niin ihmisiä täälläkin kaikki on, eikä aina ole hyvä päivä, ja se saattaa joskus näkyä kommenteissa. Vähästä ei kuitenkaan kannata provosoitua.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Aloittaneille käyttäjille
« Vastaus #7 : 19.09.12 - klo:22.01 »
Kiitos asiallisista vastauksista. Ensimmäisessä näkyi se v-homma eli sarkastisuus. Luulenpa siirtyväni vaikka noille englanninkielisille sivuille. Tuntuu siellä olevan asiallista. Kiitos vielä.

Pysy täällä vaan. Aina autetaan, jos vain osataan. Siis itsehän en osaa missään kovin visaisessa jeesata, mutta jotain on kuitenkin tarttunut puseroon reilussa neljässä Linux -vuodessa, ja olen sitten koittanut kantaa omaa korttani kekoon neuvomalla siellä, missä pystyn. Eipähän tarvitse varsinaisten konkarien olla aina vastaamassa samoihin kysymyksiin. :)

Liian herkkänahkainen ei keskustelufoorumeilla pidä olla. Vaikka tämä onkin hyvä ja asiallinen palsta, niin ihmisiä täälläkin kaikki on, eikä aina ole hyvä päivä, ja se saattaa joskus näkyä kommenteissa. Vähästä ei kuitenkaan kannata provosoitua.

Olen vuodesta 2000 sekoillut kaikenlaisten Linux-distrojen kanssa mutta vasta Ubuntu foorumilla olen aina saanut asiallisia vastauksia jopa tyhmiinkin kysymyksiin.

Wintoosa oli vuoteen 2004 saakka pääasiallinen leivän tuoja mutta jouduttuani eläkkeelle on ollut aikaa paneutua Linuxeihin, enkä ole katunut.

Suuret kiitokset foorumille, lukenut olen huomattavasti enemmän kuin kommentoinut.
73's de Kari OH2BNE

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Aloittaneille käyttäjille
« Vastaus #8 : 19.09.12 - klo:22.18 »
Lainaus
Olen kuullut väitettävän, että ilmaiset neuvot ovat hintansa väärttejä. Miten mahtaa olla käyttöjärjestelmien kanssa?

Tuollaisen aloituksen jälkeen on turha odottaa saavansa asiallisia vastauksia. Ei ainakaan pitäisi alkaa valittamaan tällaisen jälkeen.

... ihme kyllä sait neuvoja tuonkin jälkeen ...

Tässä ei ole mitään sarkastisuutta - pelkkää mustaa huumoriahan tällainen asettelu on.
« Viimeksi muokattu: 19.09.12 - klo:22.24 kirjoittanut Ganymedes »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Aloittaneille käyttäjille
« Vastaus #9 : 19.09.12 - klo:22.39 »
Lainaus
Olen kuullut väitettävän, että ilmaiset neuvot ovat hintansa väärttejä. Miten mahtaa olla käyttöjärjestelmien kanssa?

Tuollaisen aloituksen jälkeen on turha odottaa saavansa asiallisia vastauksia. Ei ainakaan pitäisi alkaa valittamaan tällaisen jälkeen.

... ihme kyllä sait neuvoja tuonkin jälkeen ...

Tässä ei ole mitään sarkastisuutta - pelkkää mustaa huumoriahan tällainen asettelu on.

Tämä  foorumi tarvitsisi facebookin "tykkää" nappulan tapaisen toiminnon, ajattelin aivan samaa.  :D Mutta joo, yleisesti tosiaan pitkälti siihen sävyyn saa neuvoja miten itse kysyy, hyväntahtoisimmatkin ihmiset kun pakkaavat vastaamaan töykeyteen joskus töykeästi, vaikkei moinen kauhean hyvätapaista olekaan. Ainakin itsellä on sitä vikaa.  Eli jos miettii miksi saa vaikkapa sitä sarkastista palautetta kannattaa miettiä onko omassa ulosannissa joskus ongelmaa. Ja kaikki sarkasmi ei ole pahantahtoista, vaan saattaa olla ihan ns. hyvää neuvoa, kuten itse olen tässäkin ketjussa tähdentänyt.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Aloittaneille käyttäjille
« Vastaus #10 : 20.09.12 - klo:15.54 »
Täytyypä hiukan pistää avautumista tähän ketjuun, kertoen millaista käytöstä ei ainakaan kannata aloittelevan käyttäjän harjoittaa, jos haluaa neuvoja ihmisiltä saada. Olipa tässä eilen toisella foorumilla, PC-BSD:n englanninkielisellä tukifoorumilla.

Aloitteleva käyttäjä haluaa tietää miten asentaa asennusmedia usb-tikulle. No annetaan ystävällisesti linkki käyttiksen wikiin missä asia on kerrottu juurta jaksain. Kysyjä postaa lisää. Kertoo ettei usb-tikku suostu boottaamaan. Mitä hän sitten teki? Kopioi Windowsin tiedostonhallinnalla pakatun .img.bz2 tiedoston suoraan tikulle. Kerrotaan että se on pakattu, ja se täytyy "polttaa" tikulle wikissä kuvatulla menetelmällä. Seuraavaksi kysyjä purkaa tiedoston, mutta edelleenkin kopioi sen suoraan tikulle. Ei toimi edelleenkään. Taas kerrotaan "polta" se tiedosto tikulle win32-image-writer ohjelmalla, jonka latauslinkki on siinä wikissä. Kysyjä kertoo nyt miten purki img tiedoston tikulle suoraan winzipillä. Yllätys. Ei toimi edelleenkään. Nyt sitten kerrotaan että etkö VOISI lukea siinä linkissä annettua ohjetta, ja vielä kerrotaan itse viestissä miten toimia....itselle alkoi tulla sellainen olo, että trollaako se, vai eikö se oikeasti aio lukea niitä ohjeita. Todella epäkiitollista neuvoa tuollaista kaveria.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Aloittaneille käyttäjille
« Vastaus #11 : 20.09.12 - klo:17.21 »
Täytyypä hiukan pistää avautumista tähän ketjuun, kertoen millaista käytöstä ei ainakaan kannata aloittelevan käyttäjän harjoittaa, jos haluaa neuvoja ihmisiltä saada.

Esimerkkejähän piisaa... Itse olen yhdellä ohjelmointifoorumilla ihmetellyt, miksi moneen kertaan toistettunakaan pyyntö kooditägien käytöstä ei mene perille, ei vaikka kuvien ja videopätkien kanssa neuvottaisiin, mistä tarvittava namiskuukkeli löytyy. Python-koodin virheitä on aika mahdotonta metsästää, jos foorumisofta syö koodista sisennykset!

Vikaa kai silti niin sysissä kuin sepissä; kun jollain foorumilla roikkuu kovin pitkään, vasta paikalle saapuneet rupeavat ärsyttämään yhä enemmän – ne kun toistavat vuodesta toiseen samoja kysymyksiä ;D
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11