Kirjoittaja Aihe: Gentoo pohjaiset jakelut  (Luettu 4606 kertaa)

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Gentoo pohjaiset jakelut
« : 08.07.12 - klo:11.17 »
Mistä mahtaa johtua ettei gentoo pohjaiset jakelut boottaa live-tikulta? Sabayon on ainut joka suostuu käynnistymään ja sekin vain USB 2 portista ei USB 3:sta. Ongelma on nimenomaan gentoo pohjaisissa jakeluissa kaikki muut on toiminut arch,fedora,debian ja bsd pohjaiset toimii.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Gentoo pohjaiset jakelut
« Vastaus #1 : 16.07.12 - klo:13.13 »
Olen kokeillut cat,dd,unetbootin ja suse imagewriteriä ja mikään niistä ei toimi boottavan tikun tekoon. Olen koeillut myös kahdella eri koneella eli muutaman vuoden vanhalla lifebookilla ja uudella toshiba ultrabookilla. Molemmissa on intelin rautaa olisko se syynä? Kokeilin myös tälläistä http://www.toorox.de/toorox_downloads/toorox-iso2usb Ohjelman sain käyntiin mutta siinä vaiheessa kun kopiointi alkaa niin se ei ilmeisesti osaa hakea oikeaa iso tiedostoa joka on kotikansiossani. Onko muut saanut tehtyä toimivia gentoo live-tikkuja? Alkaa ideat loppumaan.

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Gentoo pohjaiset jakelut
« Vastaus #2 : 16.07.12 - klo:20.27 »
Onko tästä ohjeesta mitään apua? Systemrescue pohjautuu Gentoohon.
edit. linkki unohtui, tässä: http://www.sysresccd.org/Sysresccd-manual-en_How_to_install_SystemRescueCd_on_an_USB-stick
« Viimeksi muokattu: 16.07.12 - klo:20.40 kirjoittanut Vika/fiba »

tetrao

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 177
    • Profiili
Vs: Gentoo pohjaiset jakelut
« Vastaus #3 : 17.07.12 - klo:01.04 »
http://en.gentoo-wiki.com/wiki/Gentoo_minimal_CD_on_USB_stick

Noilla ohjeilla olen joskus Gentoo -tikun tehnyt. Muistaakseni option1. Erona option2:een taisi olla vain tikun tiedostojärjetelmä, joka ensimmäisessä tapauksessa on ext2, kun taas jälkimmäisessä FAT16.

Tuossa vielä joku ohje, jota en ole testannut: http://www.gentoo.org/doc/en/liveusb.xml

Edit: Noita ohjeita ei muuten voi suoraan esim. Ubuntulla käyttää, koska vaaditaan emerge. Joutunet siis asentelemaan nuo syslinuxit ynnä muut, jotakin muuta kautta. Eli ohjeita joutuu hieman soveltamaan..
« Viimeksi muokattu: 17.07.12 - klo:01.12 kirjoittanut tetrao »
Arch Linux - A simple, lightweight distribution

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Gentoo pohjaiset jakelut
« Vastaus #4 : 22.07.12 - klo:18.54 »
Mihin tarvitaan Gentoo tikku? Itse olen asentanut Gentoon aina Ubuntun tai vastaavalla CD:llä. Gentoo on siitä kiva, että se ei tarvitse mitään asennuslevyä. Itse olen asentanut sen aina chrootin alla. Etänäkin toki voi. Toki Gentoon voi tikulle asentaa, mutta en oikein näe järkeä siinä. Voi stage3 purkaa myös tikulle ja tehdä chrootin alla loput... Tikku on vaan hidas, että siinä vierähtää helposti tunteja. Nopeutta tuo jos linkkaa /var/tmp/portage muistiin ram levylle.

Gentoo on hyvä systeemi, mutta vaatii linux osaamista ja paljon aikaa. Hyvänä huolena on helppo ja monipuolinen säädettävyys.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Gentoo pohjaiset jakelut
« Vastaus #5 : 22.07.12 - klo:20.48 »
Niin eihän varsinaisen gentoon asennukseen tarvita gentoo tikkua itsekin olen funtoon asentanut parted magic live tikulla. Mutta kiinnostaisi kokeilla esim. tooroxia mutta tikulta boottaminen ei tunnu onnistuvan. Parted magic asennus tikkuna siksi ettei Systemrescue bootannut tikulta ja aika harvassa muussa live-tikussa taitaa olla gdisk ohjelmaa jota käytin GPT osiotaulun luomiseen.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Gentoo pohjaiset jakelut
« Vastaus #6 : 23.07.12 - klo:01.01 »
Pitääkö toorax olla tikulla? Eikös grub2 osaa jo käynnistää levykuvasta kovalevyltä.
Itsekin olen saanut käynistyviä tikkuja aikaiseksi vaihtelevalla menestyksellä.
Joku Ubuntu 9.? 32bit toimi kohtuullisesti. Nykyjakelut alkavat olla
tikulla liian hitaita.  Jo muutaman paketin asennus/päivitys kestää kauan.
USB 3 toki auttaa, mutta ei vielä täällä käytössä.

Siinä on iso ero pistääkö kokonaisen DVD-levyn tikulle vai SSD levylle..

Parted osaa GPT  osiotaulun. Ei kyllä kokeiltu vielä kun en omista 2T levyä

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Gentoo pohjaiset jakelut
« Vastaus #7 : 23.07.12 - klo:01.09 »
Parted magic asennus tikkuna siksi ettei Systemrescue bootannut tikulta ja aika harvassa muussa live-tikussa taitaa olla gdisk ohjelmaa jota käytin GPT osiotaulun luomiseen.
Ubuntun livetikulle voi asentaa gdiskin.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Gentoo pohjaiset jakelut
« Vastaus #8 : 11.09.12 - klo:19.51 »
Mutta kiinnostaisi kokeilla esim. tooroxia mutta tikulta boottaminen ei tunnu onnistuvan.
Selasin tuota Tooroxia. Hieman tekisi mieli kokeilla. Eikö se asentuisi ihan dd if=image.iso of=/dev/tikku?
Tuossa tikku on USB-tikun laitenimi esim sdb. Kameran muistikorttikin kai kelpaa. Kenties nopeampikin.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Gentoo pohjaiset jakelut
« Vastaus #9 : 19.09.12 - klo:00.27 »
Mutta kiinnostaisi kokeilla esim. tooroxia mutta tikulta boottaminen ei tunnu onnistuvan.
Selasin tuota Tooroxia. Hieman tekisi mieli kokeilla. Eikö se asentuisi ihan dd if=image.iso of=/dev/tikku?
Tuossa tikku on USB-tikun laitenimi esim sdb. Kameran muistikorttikin kai kelpaa. Kenties nopeampikin.

Nyt sain tooroxin boottaamaan tikulta. Dd:llä tein tikun mutta sitä ennen piti levykuvalle ajaa komento
Koodia: [Valitse]
isohybrid Toorox.isoTämän jälkeen dd:llä tikulle ja homma toimi!

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Gentoo pohjaiset jakelut
« Vastaus #10 : 19.09.12 - klo:12.07 »
Lainaus
Nyt sain tooroxin boottaamaan tikulta. Dd:llä tein tikun mutta sitä ennen piti levykuvalle ajaa komento
Koodia:

isohybrid Toorox.iso

Tämän jälkeen dd:llä tikulle ja homma toimi!

Tein joskus "dd": n avulla tikkuja erilaisista ".iso" -imageista, osa toimi osa ei. En jäänyt silloin tutkimaan sitä tarkemmin. Tuossahan voikin olla hyvä selitys ja korjaus sille, pidänkin mielessä seuraavalla kerralla !
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Gentoo pohjaiset jakelut
« Vastaus #11 : 19.09.12 - klo:15.47 »
 Aluksi luulin että ongelma olisi vain gentoo-pohjaisissa jakeluissa mutta kun halusin kokeilla myös puppyä niin huomasin saman ongelman. Puppystä on kuitenkin sekä slackwareen että ubuntuun perustuvat versiot, joten päättelin ongelman olevan jokin muu. Ja niinhän se olikin, eli ihan sama tekeekö tikun dd, cat tai unetbootinilla se ei toimi jos ei ole oikeassa muodossa. Eli isohybrid käskyllä saa imagen oikeaan muotoon joka boottaa usb:ltä. Se ei kylläkään selvinnyt miksi Chakra ja pari muuta jakelua boottaa dd:llä tehdyllä tikulla mutta ei unetbootinilla.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Gentoo pohjaiset jakelut
« Vastaus #12 : 19.09.12 - klo:18.56 »
Noissa imageissa voi olla eri lataaja. syslinux paljon käytetty fat levyillä. mkisofs voi olla myös buginen. Muistaakseni siinä oli joku bugi tiedostoon koossa. Oliko se nyt 2G vai 4G. Nähtävästi käynnistyvä CD/DVD ei vielä ole aina siirrettävissä tikulle. isohybrid oli uusi komento minulle - aina sitä jotain uutta..