Kirjoittaja Aihe: Hugin - nopea, mutta tarkka työnkulku hukassa  (Luettu 3807 kertaa)

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Hugin - nopea, mutta tarkka työnkulku hukassa
« : 12.12.13 - klo:19.36 »
Oliskohan tällä foorumilla Huginin käyttäjiä? Kaipaisin neuvoja ihan rautalankatyyliin.
Olen yrittänyt opiskella Huginin käyttöä ja vaikeuksia riittää. Siksi kokeneempien neuvot olisivat arvokkaita.
Tarkoitukseni on tehdä pallopanoraamoja 35 kuvasta (24mm,täyskenno), tai oikeastaan 105 kuvasta, koska olen haarukoinut kolme valotusta. Siis Huginissa suorakulmaistettu projektio (equirqctangular), 360x180 astetta. Nadiria en ole kuvannut ja zeniitistä voi jättää kolme kuvaa pois, joten oikeastaan pitäisi yhdistää 32 kuvaa(x3). Kuinka tehdä työ nopeasti, mutta ilman pykimistä kuvien välillä?
Omassa työnkulussa olen nyt päässyt Huginissa n.1,5-2 tunnin työaikaan/panoraama; hirveästi hiiren naputtelua vaatii. Lisähommia ennen ja jälkeen panoraaman yhdistämisen on aika paljon. Tuloksena n.12000x6000px suorakulmaistettu.
Olen viime aikoina käyttänyt uusinta 2013.0.0-versiota, opettelemista on asioiden uudessa järjestelyssäkin. https://launchpad.net/~hugin/+archive/next
Lisäksi kiinnostaisivat kapeampikulmaiset gigapikselikuvat jättiprinttejä varten.

edit. otsikkoa tarkensin

« Viimeksi muokattu: 12.12.13 - klo:19.43 kirjoittanut Vika/fiba »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Hugin - nopea, mutta tarkka työnkulku hukassa
« Vastaus #1 : 08.01.14 - klo:23.09 »
Pallopanoraamoissa projektioksi valitaan Equirectangular. Katselu sitten jollain sopivalla softalla. En ole kokeillut kun en omista kalansilmä obiskaa. Hyvää lopputulokseen ei taida olla oikotietä. Sitä varten se eräajo on. Voi kasailla useampia projeteja ja jättää koneen yksi raksuttamaan. Hieno työkalu. Ihan käsivaralta räpsityistä kuvista osaa yhdistää panoraaman. Parempi kysellä jostain valokuvausfoorumista.

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Hugin - nopea, mutta tarkka työnkulku hukassa
« Vastaus #2 : 12.01.14 - klo:09.59 »
Lainaus
Parempi kysellä jostain valokuvausfoorumista.
Ajattelin, että täältäkin saattaisi löytyä pallopanoraamaharrastusta, mutta ilmeisesti ei. Vastauksia ongelmiini olen löytänyt esim. https://groups.google.com/forum/#!forum/hugin-ptx foorumilta.
Pallopanoraamoissa projektioksi valitaan Equirectangular. Katselu sitten jollain sopivalla softalla. En ole kokeillut kun en omista kalansilmä obiskaa.
Suomenkielisessä Huginissa Equirectangular=Suorakulmaistettu. Sopiva avoimen koodin katseluohjelma on Saladoplayer ( http://openpano.org/ ), ikävä kyllä käyttää flashia. Pallopanoraamoihin ei välttämättä tarvitse kalansilmää, mutta tavallisella laajakulmalla tai normaalilla joutuu ottamaan enemmän kuvia, liian vaativaa käsivaralta, jalustalta onnistuu.
Hyvää lopputulokseen ei taida olla oikotietä. Hieno työkalu.
Hieno on! Mutta käyttäminen vaatii opiskelua.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Hugin - nopea, mutta tarkka työnkulku hukassa
« Vastaus #3 : 12.01.14 - klo:10.30 »
Oma Hugin käyttöni on rajoittunut muutaman kuvan yhdistelyihin. Jostain kirkosta saa kuvan kun pinoaa 3 kpl otoksia päällekkäin kun muuten ei mahdu kuvaan järkevästi. Oletuksilla olen mennyt kun en noista termeistä ja projektioista paljoa ymmärrä. Hugin tekee aika isoja tiff-kuvia. Nopeutta saa ehkä lisää jos aloittaa pienennetyillä kuvilla. Jos nyt pallopanoraaman haluan olohuoneestani ja käytän 35 mm obiskaa niin varmaan täytyy melko monta kuvaa ottaa..

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Hugin - nopea, mutta tarkka työnkulku hukassa
« Vastaus #4 : 12.01.14 - klo:13.04 »
Noin 70 kuvaa, 50-millisellä n. 140.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Hugin - nopea, mutta tarkka työnkulku hukassa
« Vastaus #5 : 13.01.14 - klo:08.27 »
Noin 70 kuvaa, 50-millisellä n. 140.

Mmm, millä kennolla? Kinokoon 35 millinen on noin 50 mm aps-c kennolla ja 50mm vastaavasti on noin 75mm.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Hugin - nopea, mutta tarkka työnkulku hukassa
« Vastaus #6 : 13.01.14 - klo:20.45 »
Noin 70 kuvaa, 50-millisellä n. 140.

Mmm, millä kennolla? Kinokoon 35 millinen on noin 50 mm aps-c kennolla ja 50mm vastaavasti on noin 75mm.

35 mm obiskan kuvakulma on 54 täyskennolla (50 mm kuvakulma 40). Helppo tuosta laskea kuinka monta kuvaa tarvitaa 360 panoraraamaan. Mutta kuinka monta palloon nin en osaa äkkiseltään laskea. Itselläni zoomin lajin pää on 18 mm, mutta kittilasin vääristymä sitä luokaa että ei sillä tiiliseiniä kuvata.

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Hugin - nopea, mutta tarkka työnkulku hukassa
« Vastaus #7 : 16.01.14 - klo:17.27 »
Noin 70 kuvaa, 50-millisellä n. 140.

Mmm, millä kennolla? Kinokoon 35 millinen on noin 50 mm aps-c kennolla ja 50mm vastaavasti on noin 75mm.
Täyskennosta oli kyse. Noissa minun luvuissa on reilusti päällekkäisyyttä, mikä helpottaa kokoamista.
Pallopanoraamablogin Janne on selvinnyt 35 millisellä 40 kuvalla. Ei kyllä käsivaralta onnistu.
http://pallopanoraama.blogspot.fi/2013/04/optimaalinen-kuvauskaava-samyangin-35.html