Kirjoittaja Aihe: Ubuntun päivitys koneeseen, missä on sekä Ubuntu että Vista [RATKAISTU]  (Luettu 12872 kertaa)

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Vaikuttaako tämä ilmoitus jotain tilanteeseen: "Input Signal Out of Range. Change Settings to 1440x900 60 Hz". Tuo ilmoitus tulee muutama sekunti ennen kuin Ubuntu käynnistyy.
Vaikuttaa, tuliko se myös ennen noita muutoksia? Pitää selvitellä tuota myöhemmin, tänään tuskin enää joudan. Joku muu voi toki yrittää.

Jos haluat vielä yrittää, kokeile perua tuo viimeisin muutos (se rivi jossa lukee console kommentoiduksi) ja vaihda GRUB_GFXMODE arvoon 1440x900 eli riviksi GRUB_GFXMODE=1440x900 ja sitten update-grubia perään.

Yritin tehdä ohjeen mukaan, mutta taaskaan ei mitään muutosta. Vai tuntuuko minusta vain, että nyt tuo Ubuntun käynnistyminen kestää pitempään kuin ennen kokeiluja. ??? Joka tapauksessa ei vilaustakaan Windows Vistasta käynnistyksen yhteydessä...

Voi olla, että tuo ilmoitus "Input Signal Out of Range. Change Settings to 1440x900 60 Hz" oli tullut jo aikaisemmin, ihan varma en ole...
« Viimeksi muokattu: 16.09.12 - klo:20.59 kirjoittanut jaripekka »

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Boot-Repair:iakin voisit kokeilla. Minä olen sillä muutamaan kertaan korjannut grub -ongelmat, joka kerralla homma on toiminut erittäin hyvin.

https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair Lataa levykuva (http://sourceforge.net/projects/boot-repair-cd/files/boot-repair-disk.iso/download), polta se levylle tai asenna tikulle. Käynnistä kone levyltä/tikulta, valitse valikosta joko 32-bit tai 64-bit -sessio ja enter perään. Ruudulle avautuu Boot-Repair live -istunto, samaan tapaan, kuin Ubuntu livelevy. Suorita tarjottu päivitys ja aja sen jälkeen "Recommended repair".

 

Latasin tuon levyn ja ajoin sillä korjausohjelman ohjeidesi mukaan, mutta edelleenkään ei Vistaa voi käynnistää. Lähetin myös Boot-Repair-levyn ohjeen mukaan tämän informaation heille sähköpostissa:

http://paste.ubuntu.com/1209468/

Mitä on tehtävissä? Menetinkö kokonaan Vistan? Vistan tiedostot kyllä näkyvät Ubuntun tiedostonhallinnan kautta, joten kyllä Vista koneella on, kunhan sen vain saisi jollain lailla valittua käyttöön.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Jaa-a, enpä kyllä osaa auttaa. Omat (ilmeisesti aika vaatimattomat sinuun verrattuna) grub -ongelmat on hoituneet Boot Repairilla joka kerta.

JarTak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Lainaus
Mitä on tehtävissä? Menetinkö kokonaan Vistan?

Ei se Vista minnekään ole hävinnyt. Kyllä se sieltä putkahtaa oikeilla ohjeilla esiin. Jos lähetit tuon pastebinin sähköpostissa, niin kait sieltä tulee vastausta kuinka toimia?

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili

Mitä on tehtävissä? Menetinkö kokonaan Vistan? Vistan tiedostot kyllä näkyvät Ubuntun tiedostonhallinnan kautta, joten kyllä Vista koneella on, kunhan sen vain saisi jollain lailla valittua käyttöön.

Entäs jos kokeilisit Grubin uudelleenasennusta tuon saman sivun ohjeiden mukaisesti? http://wiki.ubuntu-fi.org/Grub2-kaynnistyslataaja

ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque

Mitä on tehtävissä? Menetinkö kokonaan Vistan? Vistan tiedostot kyllä näkyvät Ubuntun tiedostonhallinnan kautta, joten kyllä Vista koneella on, kunhan sen vain saisi jollain lailla valittua käyttöön.

Entäs jos kokeilisit Grubin uudelleenasennusta tuon saman sivun ohjeiden mukaisesti? http://wiki.ubuntu-fi.org/Grub2-kaynnistyslataaja

ML

Kokeilin Grubin uudelleenasennusta ohjeen mukaan. Voi olla että tein jotain väärin, nimittäin nyt ei käynnistynyt mikään järjestelmä, ei edes Ubuntu. Onneksi olin tehnyt sen Grubin korjauslevyn, jolla sain taas Ubuntun käynnistymään. Mutta ei vieläkään havaintoa Vistan valintamahdollisuudesta.

Tämä kahden järjestelmän rinnakkainelo ei näytä hyvältä Uuden Ubuntun kanssa. Aikaisemmin minulla on toiminut tämä tässä koneessa (Ubuntu 10.04/Windows Vista). Samoin entisessä pöytäkoneessa dualbootti toimi ilman ongelmia (Ubuntu 9.04/ Windows XP).

Voisin kyllä luopua taas kokonaan Windowsista, jos kaikki muu toimisi Ubuntussa, mutta joudun käyttämään Windowsia joihinkin asioihin. En nyt jaksa luetella niitä enempää, mutta päällimmäisenä on pankkiasiat Sampo Pankissa, sitten on joitakin pelejä, jotka eivät Ubuntussa toimi jne....

En arvannut, että tämä on tällä kertaa näin vaikeaa. Kiitokset kaikille, jotka olette antaneet minulle neuvoja. Valitettavasti ne eivät vielä ole johtaneet toivottuun lopputulokseen.

Niin, äskeisen grubinpelastamisharjoituksen jäljiltä on tämä dokumentti: http://paste.ubuntu.com/1209858

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Kyllä tuon grub.cfg:n mukaan sinulla on Vistasi tallella ja sen pitäisi näkyä grub-valikossa. Grub-valikonkin pitäisi olla näkyvissä 10 sekuntia.

T:Jallu59
Dual-boot läppärillä, jossa Xubuntu 12.04 ja Vista, jota en kyllä käytä.
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Kyllä tuon grub.cfg:n mukaan sinulla on Vistasi tallella ja sen pitäisi näkyä grub-valikossa. Grub-valikonkin pitäisi olla näkyvissä 10 sekuntia.

T:Jallu59
Dual-boot läppärillä, jossa Xubuntu 12.04 ja Vista, jota en kyllä käytä.

Vista on todellakin tallella ja sen voi käynnistää. Kun illalla olin monien yritysten jälkeen mennyt nukkumaan, juuri ennen nukahtamista keksin, miten saan Vistan käyntiin. Ja nyt aamulla kokeilin sitä, ja se toimi. Tätä viestiä  kirjoitan nyt Vista-puolella.

Käynnistin Vistan näin:

- laitoin koneeseen virran päälle

- kun käynnistyksessä tuli vaihe, milloin tulee tämä virheilmoitus "Input Signal Out of Range. Change Settings to 1440x900 60 Hz", painoin rauhallisesti viisi kertaa nuolinäppäintä alaspäin ja sitten "Enter"

- hetken kuluttua Vista pyysi käyttäjätunnuksen salasanaa ja sitten käynnistyi

Koska Grub on todellisuudessa olemassa, päättelin, että se toimii kuten ennenkin muuten, mutta se ei jostain syystä näy, ja muistelin, että valikossa on ylimpänä Ubuntu, sitten Ubuntu jossain vikatilassa... jne, ja alimpana on Vista, joten sen kohdalla kun painaa Enteriä niin pakkohan sen on käynnistyä. Ja niin tapahtui.

Vika on siis jossain muualla, siis se vika, että grub ei näy.

Sain muuten sen Grubin korjausraporttin perusteella aamulla sähköpostia. Se oli tällainen:

Hello Jari-Pekka,

does Ubuntu boot normaly from the GRUB menu?
if yes, please:
1) Create a Launchpad account if you haven't yet
2) login to your account
3) open a terminal (Ctrl+Alt+T) and type:
ubuntu-bug update-manager
This will gather information.
4) Complete the title: "Vista does not start after upgrading 10.04->12.04"
5) Description: describe the problem.
6) validate the bug report
7) tell me the URL of the bug report, so that I can followup.


(when you have time, please could you suggest translations in your language: https://translations.launchpad.net/boot-repair )

Regards
Yann

En tiedä mitä vastaisin tuonne, ja onko siitä jotain hyötyä. Ehdotuksia?

Tämän aamun tilanne on kuitenkin valoisampi kuin eilen vielä näytti. Ubuntu käynnnistyy taas ihan normaalisti ja Vistankin saa käyntiin "vippaskonstilla". Tällä systeemillä toistaiseksi pärjään, mutta olisihan se mukava saada tuo käynnistysvalikko näkyviin, niin vaimokin voisi helposti valita haluamansa järjestelmän...  ;D

JarTak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Hieno homma että toimii ja aika ovelasti keksit kyllä keinon tuohon käynnistymiseen. Mietin vaan sitä, että koska grub valikkoa ei näy, niin liittyisikö se jotenkin tuohon virheilmoitukseen "Input Signal Out of Range. Change Settings to 1440x900 60 Hz" Vois kuvitella, että sitä modaamalla saat valikon näkyviin. Veikkaan että seuraavan kerran kun tulee uus kerneli, joudut painamaan nappia kuusi kertaa alaspäin jne...

Yann taitta olla nimimerkki Yannubuntu, joka on kehittänyt kyseisen ohjelman. Ehdottomasti kannattaa vastata hänelle, koska siitä voi olla apua taas jollekin toiselle jos Yann ei entuudestaan tiedä tällaista näkymättömyys ongelmaa olevan. Kerrot vain että tulee Input Signal Out of Range. Change Settings to 1440x900 60 Hz ilmoitus eikä grub tule näkyviin. Jos kuitenkin painan nuolta alaspäin viisi kertaa jolloin vista pitäisi olla valittuna, niin käyntiin lähtee jne...

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Hieno homma että toimii ja aika ovelasti keksit kyllä keinon tuohon käynnistymiseen. Mietin vaan sitä, että koska grub valikkoa ei näy, niin liittyisikö se jotenkin tuohon virheilmoitukseen "Input Signal Out of Range. Change Settings to 1440x900 60 Hz" Vois kuvitella, että sitä modaamalla saat valikon näkyviin. Veikkaan että seuraavan kerran kun tulee uus kerneli, joudut painamaan nappia kuusi kertaa alaspäin jne...

Yann taitta olla nimimerkki Yannubuntu, joka on kehittänyt kyseisen ohjelman. Ehdottomasti kannattaa vastata hänelle, koska siitä voi olla apua taas jollekin toiselle jos Yann ei entuudestaan tiedä tällaista näkymättömyys ongelmaa olevan. Kerrot vain että tulee Input Signal Out of Range. Change Settings to 1440x900 60 Hz ilmoitus eikä grub tule näkyviin. Jos kuitenkin painan nuolta alaspäin viisi kertaa jolloin vista pitäisi olla valittuna, niin käyntiin lähtee jne...

Itsekin luulen, että grubin näkymättömyys liittyy tuohon "input signal out of range" -ilmoitukseen. En vain tiedä miten tuota voisi korjata. Nykyinen näyttöasetus on nimenomaan tuo 1440x900. Hertseista en tiedä, kun se ei näy missään (tai en ainakaan ole löytänyt). Näyttö on tavallinen 19 tuuman litteä HP LE190w, ostettu samaan aikaan kuin konekin HP. Tässä on suljetut Nvidian ajurit käytössä, ei se ainakaan ennen ole vaikuttanut asiaan.

Tuo kuusi kertaa nappia alaspäin painaminen seuraavan kernelin päivittymisen jälkeen on asia, minkä voi estää. Mulla on siihen tällainen ohje, mitä olen käyttänyt, jolloin käynnistysvalikkolista on pysynyt lyhyenä:

Grub-käynnistysvalikon muokkaus (turhien rivien poisto)

Avaa synaptic

Poista vanhat linux-headers tiedostot
Poista vanhat linux-image tiedostot

Avaa komentorivi

sudo update-grub

Tätä minä olen käyttänyt myös miniläppärissä, jossa on todella vähän levytilaa, varsinkin päivitysten jälkeen.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Toimisiko jos laittaisit tämmöisiksi nuo pari riviä:
Koodia: [Valitse]
#GRUB_GFXMODE=640x480
GRUB_TERMINAL=console
Siis noita vastaaville riveille kommenttimerkit, kuten neuvoin. Ylemmän tapauksessa arvolla ei ole väliä. Lopuksi pitää muistaa sudo update-grub:in ajo, kuten aiemminkin. Ainakin parissa englanninkielisessä keskustelussa tuo GRUB_TERMINAL=console oli auttanut. Tietääkseni silloin Grub käyttää samaa systeemiä kuin BIOS tuon valikkonsa näyttämiseen. Ei ehkä toimi UEFI koneilla.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Bulletproof1978

  • Vieras
Voi mennä hieman offtopic mutta erinnäisiä koneita olen herätellyt supergrub ohjelmalla.

HenkKoht. alan olla hieman skeptinen tämän grub2:sen toimivuudesta. Joitain koneita olen saanut toimimaan vaihtamalla Grub1(?):sen, mutta en kaikkia.

Itse sain ohjeen (itse gurulta) että toimivaa järjestelmää ei pitäisi päivittää(uudempaan versioon) varsinkaan jos on useampi käyttis.
« Viimeksi muokattu: 18.09.12 - klo:11.18 kirjoittanut Bulletproof1978 »

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Itse sain ohjeen (itse gurulta) että toimivaa järjestelmää ei pitäisi päivittää(uudempaan versioon) varsinkaan jos on useampi käyttis.

Ubuntu 10.04 LTS:n tuki loppuu noin puolen vuoden päästä. Silloin viimeistään olisi pakko päivittää. Tein sen nyt, koska järjestelmä oli jo niin "kypsä" ja valmis, että se ehdotti päivittämistä suoraan päivityksenhallinnan kautta yhtä nappia painamalla, ja kaikki Ubuntu-käyttäjät vakuuttivat yhteen ääneen, että se menee "heittämällä". Niinhän se menikin, lukuunottamatta tuota grub-juttua, mikä aivan ilmeisesti ei johdu itse grubista sittenkään vaan jostain grafiikkaominaisuudesta, koska se grub on koneessa oikein ja toimii, ja Vistan saa nyt käyntiin vippaskonstilla "sokkona", kun muistelee miten se ennen päivitystä käynnistettiin valikosta. - Viisi kertaa rauhallisesti nuolinäppäintä alaspäin ja sitten Enter. Näin se valitsee alimman vaihtoehdon, Windows Vistan. Tänäänkin vaimo oli aamulla onnistunut käynnistämään tämän Vista-puolelle, kun kerran olin opastanut. Helppoa kuin heinänteko, mutta olisihan se kiva valita järjestelmä ihan näköaistin avulla eikä käsikopelolla sokkona vanhasta muistista.  ;D

joonas60

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 255
  • Tietotekniikan kanssa puuhastelua yli 30 vuotta
    • Profiili
Auttaisikohan grub-customizer?:

http://ubuntuguide.net/monitor-signal-out-of-range-problem-in-ubuntu-12-04-precise-fresh-installation

Toinen keino joka saattaisi auttaa on vaihtaa open soure ajuri Nvidian näytöohjaimelle (nouveau) suljetun tilalle. Kolmas olisi paluu vanhaan grubiin, mutta sitä ei suositella nettitietojen mukaan.

Itse pysyttelen vielä niin kauan kuin mahdollista 10.04 ja vanhassa grubissa.
terv. joonas60
Asus X4909F, Windows 10, WSL2-Ubuntu

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Auttaisikohan grub-customizer?:

http://ubuntuguide.net/monitor-signal-out-of-range-problem-in-ubuntu-12-04-precise-fresh-installation

Toinen keino joka saattaisi auttaa on vaihtaa open soure ajuri Nvidian näytöohjaimelle (nouveau) suljetun tilalle. Kolmas olisi paluu vanhaan grubiin, mutta sitä ei suositella nettitietojen mukaan.

Itse pysyttelen vielä niin kauan kuin mahdollista 10.04 ja vanhassa grubissa.

Tuo grub-customizer ei auttanut. Tein kaiken, mitä ohjeessa sanottiin. Muutin ohjelman avulla grubin näytön asetukset 1440x900:ksi, mutta ei edelleenkään käynnistyksessä tapahtunut mitään mikä olisi antanut vaihtoehdoksi myös Windows Vistan. Sen sijaan, kun menin uudelleen tuohon grub-customizer-ohjelmaan, koko näyttö pimeni ja jouduin sammuttamaan koneen virtanappulasta. No, se heräsi toki henkiin, ja menin uudelleen Ubuntuun.

Sitten katsoin, mitä asetuksia oli Compizin asetusvalikoissa. Olisin halunnut sen ominaisuuden, mikä oli Ubuntu 10.04:ssäkin, että neljän työpöydän kuutio pyörähtää, jolloin liikkuminen työpöytien välillä olisi helpompaa. Tässähän on  menty monta askelta taaksepäin edelliseen versioon verrattuna, jossa näytön alareunassa näkyi työpöytäkuvakkeet koko ajan ja myös sitä kautta saattoi vaihtaa pöytää "lennossa". Tässä Unityssa on työpöydät enemmän tai vähemmän päällekkäin vasemman laidan palkissa, eikä niitä pääse yhtä helposti näpräämään.

No, sitten varmaan tein jotain väärin, koska yhtäkkiä hävisi koko vasemman laidan kuvakerivi samoin yläpalkki. Joten nyt on Ubuntussa näkyvissä vain taustakuva, ei muuta. Niinpä mitään ohjelmaa ei voi käynnistää eikä tilannettakaan korjata.

Nyt on siis vakava kriisi, onneksi saan tämän Vistan käynnistymään käsikopelolla sokkona. Teen tästä ongelmasta oman ketjun.

Tuo Nvidian näytönohjaimen suljettujen ajurien poisto ei ole hyvä idea, koska Unity oikeastaan vaatii sitä, ja menettäisin suuren osan 3D-ominaisuuksista, mm. Compizin (joka nyt tosin teki minulle ilkeän tempun hävittämällä kaiken tärkeän).

Vanhaan grubiin en aio palata. Jos joudun sopeutumaan Unityyn, niin kyllä minä tämän uuden grubin temppuilut kestän ja sen että se ei enää näy, kunhan toimii.

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
tadaaaa....

Onnistuin saamaan Ubuntu 12.04:ään työpöydän näkyviin. Löysin netistä ohjeen, minkä mukaan voi asentaa sen Gnomen vaihtoehdoksi. Tein juuri niin kuin ohjeissa sanotaan. Ja nyt kun käynnistin Ubuntun, valitsin Gnomen. Ja näkyviin tuli tutut ja turvalliset valikot yläpalkkiin: Sovellukset - Sijainnit. Järjestelmä (Asetukset ja Ylläpito) löytyy Sovellukset valikosta kohdasta järjestelmä, mutta mutta muuten näytti olevan vanhan kunnon Gnomen valikot. Ja alapalkki löytyy, missä työpöytien vaihto käy näppärästi.

Jos nyt sitten käytän uudessa 12.04:ssä vanhan mallista hyväksi koettua työpöytäratkaisua.  :D

Siitä huolimatta, jos joku keksi ongelmiini ratkaisun jossain vaiheessa, otan sen mielelläni vastaan.

Kiitokset kaikille jotka yrititte minua auttaa.

Tässä kuvakaappaus nykytilanteesta grubin suhteen, mikä ei vieläkään näy:

http://www.saunalahti.fi/~jaripepe/sekalaiset/grub_tiedot_jaripepe.png

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Tässä kuvakaappaus nykytilanteesta grubin suhteen, mikä ei vieläkään näy:
http://www.saunalahti.fi/~jaripepe/sekalaiset/grub_tiedot_jaripepe.png
Sekö ei toiminut, että ottaa pois ruksin GRUB_GFXMODE ja lisää ruksin GRUB_TERMINAL? Tosin tällöin ei mahda voida käyttää taustakuvaa, kuten olet tuolla asettanut.

Tuo Unityn häviäminen johtuu sitten siitä, että jostain syystä otit pois Unity pluginin sieltä Compizin asetuksista. Korjausohjetta en nyt muista, voin kyllä etsiä, jos vielä kaipaat.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Sain toisessa ketjussa yksinkertaisen ja toimivan neuvon. Se oli tällainen:

"Kokeile madaltaa sitä grubin käynnistys resoluutiota pienemmäksi. Ainakaan itsellä jo
U11.04 kohdalla valikkoa ei tullut näkyviin muutenkuin muuttamalla grubin resoa pienemmäksi.
T:PeeAaa"

Kun pienensin sen grubin näytön arvon valikosta löytyneeseen 800x600, grub tuli näkyviin seuraavan käynnistyksen yhteydessä ja vielä taustakuvalla varustettuna. Joten tämä asia on nyt ratkaistu.

Kiitokset kaikille, jotka yrittivät auttaa minua. Koskaan ei tiedä, mikä neuvo tepsii ja mikä ei. Tällä kertaa ratkaisu oli hyvin yksinkertainen.

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Tuo Unityn häviäminen johtuu sitten siitä, että jostain syystä otit pois Unity pluginin sieltä Compizin asetuksista. Korjausohjetta en nyt muista, voin kyllä etsiä, jos vielä kaipaat.

Sain sen takaisin monen vaiheen kautta. Siitä olen kertonut toisessa ketjussa.

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Tulipa mieleen, että vaikka vasemman laidan käynnistimet ja yläpalkki Unityssä katoaisivat, ohjelmia voi silti käynnistää! Ctrl+Alt+T käynnistää aina päätteen johon sitten kirjoittaa vaikka firefox (ja enteriä perään).

ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS