Löysinpä omasta kirjakaapistosta kirjan "Unix for Dummies", ostanut joskus 90-luvulla. Hauska ja helppo kirja oppia. No sieltähän otin tuon chmod komennon sopivin optioin, ja VMA:n hakemisto sisältöineen lähti.
Sitten vaan asensin uudestaan ja oikeaan paikkaan. (Kera usean kuva- ja tekstuurimoduulin, niinkuin halusin.)
Nyt kuitenkin töpeksin siinä, että olin vielä root-tunnuksilla sisällä, sillä seurauksella että minun on nyt käynnistettäessä annettava päätteessä ensin sudo -s komennolla root-oikeuksia, sitten /usr/local/bin/atlun -komennolla käynnistää ohjelma. Mutta niinhän tähänkin mennessä ohjelmien asentamisessa on annettava sama salasana tunnistukseksi. Nytkö ei sitten oliskaan tarvinnut..! Olis kait pitänyt lukea .sh -tiedosto vieläkin tarkemmin ajatuksella; eihän siellä mainita mitään, että pitää ottaa root-oikeuksia..
Ei tuo sinänsä haittaa, Tomboyn keltaiseen "lappuun" kirjoitin nuo pari komentoa josta ne on helppo kopioida päätteeseen. Enkä tule tekemään mitään hölmöyksiä päätteessä root-tunnuksella! Sitäpaitsi päätteeseen tulostuu myös tietoja! Periaatteessa tuo ohjelma pitäisi tietysti saada käynnistymään normaalisti tavan käyttäjänä, eli kirjoitus- ja lukuoikeudet kaikille. (Heh kaikille minulle.)
Mutta sitten menin aivan pyörälle päästäni. En enää päässyt tänne, enkä minnekään muualle Ubuntun sivuille, enkä launchy.nettiinkään, ennenkuin annoin taas root-oikeudet itselleni! Ihmettelin tätä asiaa eräällä toisella keskustelualueella, eräs kysyi onko minulla Sonera tämä ISP, ja onhan se! Mutta nyt paljon myöhemmin pääsinhän tänne aivan normaalisti. Siis aivan pyörällä päästäni.
Niin, ei minulla ole Kubuntu, olin vaan jo 10.04:n aikaan tykästynyt Krusaderiin. Hieno ohjelma, Midnight Commanderin tai Total Commanderin kaltainen tuplaikkunalla.
ML