Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 12.04 käyttöönotto  (Luettu 1817 kertaa)

suppo84

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Ubuntu 12.04 käyttöönotto
« : 22.07.12 - klo:13.58 »
Hienoa kun Ubuntusta on jälleen julkaistu yksi pitkäaikaistuettu jakelu (12.04 LTS). Muutoksia aikaisempaan LTS versioon on huimasti, koko työpöytäympäristö on muuttunut täysin. Olen lueskellut paljon juttuja netistä että Unity työpöytä on surkee, tilalle kannattaa asentaa Cinnamon ym. Kyllähän nuo jälkimmäisetkin varmaan ihan hienoja on käyttää mutta en itse ole henk. kohtaisesti kokeillut.

Muutama juttu tässä uusimmassa Ubuntussa kuitenkin on jäänyt harmittamaan. Nyt kun tätä siis tuetaan 5 vuotta eteenpäin, se Unity työpöytä on vähän raakile, se ilmeisesti tarvitsee suht. tehokkaan näyttiksen ja tuossa seuraavassa pikkujakelussa 12.10 Unity toimii paljon paremmin.

Tämä on siis yksi minkä takia minua harmittaa tämän uusimman LTS Ubuntun takia, ei sitä oikein viitsi ottaa vielä käyttöön tai jos ottaa niin hampaat irvessä..

Toinen asia mikä on jäänyt kalvamaan on uusimman Gimp 2.8 puuttuminen, sen toki voi asentaa kolmannen osapuolen asennuslähteestä mutta sisältää ilmeisesti jotain vakavia bugeja pakettiyhteensopivuuden vuoksi...

Tuota 2.8 versioo on kuitenkin kehitetty niin kauan ja se sisältää paljon parannuksia ja uusia juttuja mitä tottakai varmaan jokainen Gimp kuvankäsittelijä haluaa.

Jotenkin tuntuu että olisiko tuosta 12.10 versiosta kannattanut vasta julkaista se LTS versio, viisi vuotta on kuitenkin pitkä aika. Suuremmissa yrityksissä on aika hankala lähtee tuohon LTS ulkopuoliseen päivityskiereeseen, se tietää mielettömästi työtä ja aikaa.

Unity on kuitenkin omasta mielestäni loistava työpöytä nyt kun lempityöpöytäympäristöni KDE 3.5.10 jäi historiaan. Unity on omasta mielestäni paras vaihtoehto noille uusimille KDE ja Gnome 3 työpöydille. Unityllä on myös laaja käyttäjäkunta joten Unityä myös kehitetään ja parannellaan kovaa vauhtia. Olisi vaan saanut tuo Unity Gimp saanut päivittyä tuohon 12.04...

Ajattelin nyt jakaa vähän omia ajatuksia ja mietteitä.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Ubuntu 12.04 käyttöönotto
« Vastaus #1 : 22.07.12 - klo:17.24 »
Minä otin Gimp 2.8:n käyttöön heti, kun se oli saatavilla, ei mitään ongelmia. Eikun lisäät vaan sen ohjelmalähteen ja asennat.

Koodia: [Valitse]
sudo add-apt-repository ppa:otto-kesselgulasch/gimp
sudo apt-get update && sudo apt-get install gimp

Jos on vanha versio asennettuna, niin silloin:
Koodia: [Valitse]
sudo add-apt-repository ppa:otto-kesselgulasch/gimp
sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade
« Viimeksi muokattu: 22.07.12 - klo:17.45 kirjoittanut Eesaurus »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu 12.04 käyttöönotto
« Vastaus #2 : 22.07.12 - klo:22.48 »
...
Muutama juttu tässä uusimmassa Ubuntussa kuitenkin on jäänyt harmittamaan. Nyt kun tätä siis tuetaan 5 vuotta eteenpäin, se Unity työpöytä on vähän raakile, se ilmeisesti tarvitsee suht. tehokkaan näyttiksen ja tuossa seuraavassa pikkujakelussa 12.10 Unity toimii paljon paremmin.

Tämä on siis yksi minkä takia minua harmittaa tämän uusimman LTS Ubuntun takia, ei sitä oikein viitsi ottaa vielä käyttöön tai jos ottaa niin hampaat irvessä..
...
Ajattelin nyt jakaa vähän omia ajatuksia ja mietteitä.

Kuten olen monissa Unity säikeissä kommentoinut, niin itse en ole ollenkaan samaa mieltä Unitystä.

Unityssä ei ole oikeasti mitään vikaa, ei yhtään enempää kuin Gnome 2:ssa, mutta onhan se erittäin hyvä moderniksi työpöydäksi. Tämä ei ole vertailu "kaikkeen muuhun", koska en tunne kaikkea muuta, mutta verrattuna Ubuntun vanhoihin perusversioihin, editys on todella suurta ja hakkaa kaikki nykyiset Windowsit mennentullen.

Unity ei vaadi tehokasta näytönohjainta. Käytin juuri, paremman koneen puutteessa, Unityä, 12.04 32-bit, Asuksen eeePC 901, 1 GB, koneella live-boottina ja suorituskyvyssä ei ole mitään vikaa. Sen sijaan sopimattomia näytönohjaimia tai huonoja ajureita kyllä voi olla olemassa.

Kannattaa suhtautua teknologian edistykseen avoimin mielin ja itse tutkia miten asiat todella ovat. Olen joitakin näitä väitteitä purkanut auki ja osoittanut, että Unityn tehokkuudessa ja helppoudessa ei ole yhtään mitään vikaa - aivan yksinkertaisesti tutkimalla sitä, mitä sen käyttäminen vaatii normaaleissa tilanteissa.

Täysin erilainen Unity on, eikä siitä tarvitse kenenkään pitää - se on aivan eri asia.

Olet täysin oikeassa siinä, että Unity on Canonicalin päälinja monella rintamalla, ei ainoastaan PC-laitteissa. Canonicalin tuotteista ei myöskään tarvitse kenenkään pitää - valinnan varaa on Linuxissa yllinkyllin ja harrastelemalla saa aikaiseksi vaikka minkälaisen distron, joka todennäköisesti sopii johonkin specifiseen tarpeeseen paremmin kuin mikään muu ... ainakin jos sen osaa tehdä.

Ubuntun käyttökokemuksia löytyy mm. näistä säikeistä:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=42999.msg330782#msg330782

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=41434.msg318986#msg318986

Nämä pohjautuvat todellisiin käyttökokemuksiin todellisilla koneilla ja todellisissa tilanteissa. Niissä on joidenkin muidenkin kokemuksia siitä miten ovat homman saaneet toimimaan. Nämä eivät siis ole tyypillisiä vastustusposteja tyyliin "Unity on maailman huonoin koska minä en siitä pidä". Joku katsoi silti asiakseen sanoa että nämä ovat "fanitusta" vaikka näissä nimenomaan on analysoitu todellisia tilanteita oikeilla koneilla. Kuten edellä viittasin, erikoisia tarpeita voi olla ja silloin joku muu voi olla parempi. Itse katselen asiaa lähinnä "peruskäytön" ja virtualisoinnin (kevyen ja hyvin järeän) näkökulmasta - kovin kummallisia tarpeita ei minulla ole.
« Viimeksi muokattu: 22.07.12 - klo:23.35 kirjoittanut Ganymedes »