Kirjoittaja Aihe: Windowsin levyt ja lisenssit  (Luettu 3416 kertaa)

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Windowsin levyt ja lisenssit
« : 13.07.12 - klo:17.01 »
Tere

Kannattaisi varmaankin aloittaa sellainen juupas eipäs keskustelu näistä eri Linux variaatioista ja pitää se ihan omana keskusteluna.

Alkuperäiseen aiheeseen liittyen olen itse laittanut XP:n ja Ubuntun samalle kiintolevylle mutta omistamani XP:n asennus tyssäsi siihen että kun sitä yritin aktivoida niin tuli ilmoitus että ei ole asennuskertoja jäljellä joten ei voi aktivoida. No sitten tietysti yritin sitä poistaa mutta en oikein tiedä mitä tein väärin kun sen jälkeen ei sitten ei enää mikään toiminut, joten asensin ubuntun uudelleen ja nyt toimii kaikki niinkuin pitääkin.

Tämän jutun sanoma on se että ennen kuin laittaa noita samalle levylle niin perusasiat pitää olla kunnossa,
XP toimi hienosti samalla levyllä niin pitkään kun sitä ei ollut aktivoitu joten sen käyttö loppui siihen.
73's de Kari OH2BNE

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Windowsin levyt ja lisenssit
« Vastaus #1 : 13.07.12 - klo:17.07 »
Tämän jutun sanoma on se että ennen kuin laittaa noita samalle levylle niin perusasiat pitää olla kunnossa,
XP toimi hienosti samalla levyllä niin pitkään kun sitä ei ollut aktivoitu joten sen käyttö loppui siihen.
XP koneet tosiaan kannattaa yleensä aktivoida heti asennuksen yhteydessä, jolloin aktivointiongelmia on yleensä vähiten. Tosin jälkikäteenkin tuon ongelman voi hoitaa, mutta taitaa vaatia soiton MS:n tukipalveluun ja selityksen uudelleenasennus. Itse olen tehnyt lukuisia asennuksia noin ja ikään ei ole tarvinut alkaa itse soitteleen MS:lle.

Yleensäkin asennuksista melkein kannataisi ottaa image jonnekin jemmaan, niin säästyy huomattavalta määrältä odottelua jos joutuu uudelleen asennuksiin.

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Windowsin levyt ja lisenssit
« Vastaus #2 : 13.07.12 - klo:17.16 »
Itse olen tehnyt lukuisia asennuksia noin ja ikään ei ole tarvinut alkaa itse soitteleen MS:lle.
---------------------
Koneen mukana tullut esiasennettu XP täytyy yleensä aktivoida uudelleen, jos käytössä ei ole alkuperäistä valmistajan toimittamaa konesidonnaista asennusmediaa (tai palautusosiota). Koneen pohjassa tai kotelon kyljessä olevan tarran sarjanumero ei useinkaan toimi, koska sitä ei ole koskaan käytetty asennukseen tehtaalla. Tehtaalla Windowsit asennetaan jollakin esiaktivoidulla bulkkimedialla, jonka numeroa ei kerrota tai bulkkimediassa ei ole ensinkään ollut aktivointia mukana. Jos joutuu asentamaan XP:n uudelleen lainatulla tai kopioidulla asennusmedialla, joutuu suoraan puhelinaktivointiin.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Windowsin levyt ja lisenssit
« Vastaus #3 : 13.07.12 - klo:17.31 »
Lainaus
Jos joutuu asentamaan XP:n uudelleen lainatulla tai kopioidulla asennusmedialla, joutuu suoraan puhelinaktivointiin.
Tämä ei pidä paikkaansa.

Koneessa oleva avain toimii aina OEM-asennuslevyjen kanssa. Toki jos yrität Retail levyille sitä tarjota tai liian tuoretta avainta, vaikka liian vanhalle asennusmedialle, jossa ei ole SP3:sta, niin ei varmastikaan toimi.

Jotkut piraattiviritykset on sitten asia erikseen. Myönnettäköön että noiden eron OEM- ja Retail-levyjen tunnistaminen vaatii hitusen perehtymistä. Tietysti myös lisenssi on vielä myös kohdistettu esim. Home tai Professional versioihin. Liian vanhan SP:n sisältävän asennusmedian voi ja ehdottomasti kannattaa slipstreamata nLitellä SP3 suoraan uudelleen poltettavalle levylle ja säästää merkittävästi aikaa.

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Windowsin levyt ja lisenssit
« Vastaus #4 : 13.07.12 - klo:17.39 »
Koneessa oleva avain toimii aina OEM-asennuslevyjen kanssa.
---------------
Saatat olla oikeassa. Muistelen nyt joskus asentaneenikin Fujitsuun OEM-medialta XP:n ja vanha sarjanumero aktivoi koneen.

Ajatusharha johtuu siitä, etä Vistassa (Basic) näin ei ollut, kun asensin uudelleen Aceriin lainatulla medialla. Jouduin aina puhelinaktivointiin. Acerin palautusosio oli mennyttä, kun asensin Ubuntun käyttämään koko levyn, eivätkä tekemäni palautuslevyt toimineet ilman palautusosiota. Varsinaiset Recovery-levyt!

Se mitä sanoit varmuuskopiosta (tai imagesta) on hyvä neuvo. Sillä säästyy aktivoinnilta ja service packien uudelleenasennukselta. XP Homessa ei kai ollut mukana varmuuskopio-ohjelmaa? Prossa taitaa olla. Ainakaan Win 7 Starterissa ei voi edelleenkään kopioida asennusta, kuten paremmissa versioissa on mahdollista.

Storck

  • Vieras
Windowsin levyt ja lisenssit
« Vastaus #5 : 13.07.12 - klo:17.40 »
mikä on mielipiteenne seuraaviin asioihin:

1) laitan samalle levylle eri osoihin windowsin ja ubuntun. vieläkö kannattaa laittaa versio 10.04 vai onko uudesta lts-versiosta jo lapsentaudit niin vähissä, että kannattaa laittaa se?

2) ulkoinen kiintolevy palvelee molempia käyttiksiä (fat32-formaatissa). onko sen käyttöön otossa mitään ihmeellistä ubuntun puolella?

Sitten keskitytään yllä oleviin asioihin, nokittelu ja kukkoilu loppui NYT

qwertyy ja khaosaming ei kirjoita tähän ketjuun enää muusta kuin yllä olevista kysymyksistä.

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Windowsin levyt ja lisenssit
« Vastaus #6 : 13.07.12 - klo:17.52 »
Pyydän anteeksi, jos olen pahoittanut kenenkään mielen tänään tai aiemmin. Olen mielestäni toiminut asiallisesti ja silti saan moderaattorilta yllä olevan viestin kaltaista palautetta. Minusta se on niin väärin kuin voi olla. En voi hyväksyä Storckin tapaa leimata käyttäjiä punaisilla huomautuksilla, mutta koska en voi asialle mitään, on minun lopetettava. En voi ottaa sitä riskiä, että tahtomattani joudun vastaavan summittaisen moderoinnin kohteeksi.

Täällä oli pitkään kivaa, jo vuodesta 2007. Tämä oli viimeinen viestini tälle keskustelupalstalle.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Windowsin levyt ja lisenssit
« Vastaus #7 : 13.07.12 - klo:17.55 »
Se mitä sanoit varmuuskopiosta (tai imagesta) on hyvä neuvo. Sillä säästyy aktivoinnilta ja service packien uudelleenasennukselta. XP Homessa ei kai ollut mukana varmuuskopio-ohjelmaa? Prossa taitaa olla. Ainakaan Win 7 Starterissa ei voi edelleenkään kopioida asennusta, kuten paremmissa versioissa on mahdollista.
Ei taida tosiaan olla. Onneksi on jonkin verran ihan ilmaisiakin ohjelmia kuten Linuxeissa oleva dd tai vaikka ihan pätevä livecd Clonezilla
http://clonezilla.org/

Nuo on hyvä muistaa uusia asennuksia/päivityksiä tehtäessä. Tuuppaa tosin itselläkin "unohtumaan", vaikka sitä onkin hyvin tietoinen riskeistä.

*edit*
Storck mitä nyt? Eikö sinusta varmuuskopioiden teko ole aiheellista ketjuun, jossa käsitellään dualboot järjestelmää?
« Viimeksi muokattu: 13.07.12 - klo:17.57 kirjoittanut qwertyy »

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Windowsin levyt ja lisenssit
« Vastaus #8 : 13.07.12 - klo:18.08 »
Tuo minun XP on kylläkin OEM-versio, ostin sen samalla kerralla kuin tämän koneen osat vuonna 2005,
olen kylläkin käyttänyt samaa romppua muissakin koneissa, lähinnä lasten ja vaimon koneissa joten homma on ollut minulla koko ajan.

Yritin tyttären vanhaan läppäriin laittaa toisen koneen mukana tulleista Vista rompuista käyttiksen mutta ei onnistunut, sitävastoin se kone johon ne romput oli tulleet mukana asentui kivuttomasti eikä kysellyt aktivointia eikä koodia, nyt kone on vaimon käytössä ja toimii ok. Molemmat läppärit Fujitsuja.

Oma näkemykseni olisi sellainen että jos tarvitsee syystä tai toisesta wintoosaa niin kannattaa laittaa se workkimaan virtuaalina silloin ei ole mahdollista että joutuisi uudelleenasennukseen Ubuntun kanssa.

Nyt on vain Linuxin eri versioita ja kaikki hyvin ;-)
73's de Kari OH2BNE

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Windowsin levyt ja lisenssit
« Vastaus #9 : 13.07.12 - klo:18.20 »
Kappas, itselle ei ole noin kyllä käynyt. Oliko kyseessä muuten Home vai Professional versio? Enemmän itsekin kyllä kieltämättä asennellut tuota Professionalia, joka ei kuulemma olekaan niin nirso aktivoinnista. Tosin hommailin jokin aika sitten vanhan Toshiban läppärin, jossa oli Home lisenssi pohjassa. Alkuperäiset levyt oli hävinneet jonnekin ja kokeilin asentaa oem-levyltä ja syöttää alkuperäisen koneen lisenssin ja hyvin se upposi kyllä koneeseen, vaikka olin jo varma, että nyt joudun ensimmäisen kerran soitteleen MS:lle. Hiukan samoin kyllä asentelin edelliseen läppäriini OEM-vistan (home premium) ja se meni samaan tyyliin, kun en halunnut käyttää HP:n töhkää täynnä olevia asennuslevyjä ja pyrkimys oli perusasennukseen. Näissä siis aina olen pitänyt koneen letkullä netissä asennuksen aikana kun aktivointia kysytään, enkä ole tehnyt sitä asennuksen jälkeen kun järjestelmä on aina aktivoitunut netin kautta.

Alkuperäiset asennuslevyt on kyllä monesti kuulemma naitettu suoraan tiettyyn lisenssiin ja monesti jopa jossain määrin rautatasolla. En muista mikä tapaus oli, mutta tosiaan itsekin kokeilin asentaa väärillä, mutta saman merkin asennuslevyillä Windowsia. Se ei kyllä mennyt edes aktivointikohtaan, vaan tyssäsi kylmään ilmoitukseen väärästä mediasta/raudasta. Taisi olla Acerit kyseessä? En sano kyllä varmaksi.

*Edit*
Virtualisointi on kyllä monesti ihan hyvä ratkaisu. Vanhoissa mopoissa ei vain tahdo oikein muisti riittää ja joskus pitää päästä syvemmälle rautaan käsiksi, mikä on kyllä varsin harvinaista (erikoisemmat diagnostiikat, haspit tms.)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Windowsin levyt ja lisenssit
« Vastaus #10 : 13.07.12 - klo:18.29 »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Windowsin levyt ja lisenssit
« Vastaus #11 : 13.07.12 - klo:18.32 »
^ Ihan jees kun juttua alkoi tuleen noin paljon.