Kirjoittaja Aihe: Grub menuu katosi jälleen kernelpäivityksen jälkeen  (Luettu 1430 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Grub menu ei toimi, vaikka olen kruksannut pois hidden timeoutit. Edes shift ei auttanut. Se tosin toimii välillä. Olen joutunut korjaamaan grubia jo monta kertaa. Olen tehnyt puhtaan järjestelmäasennuksen jo kauan sitten, vaikka ensin yritin päivitystä. Tämä alkaa todella kyllästyttää. Välillä Ubuntu ei sammuta konetta, vaan aamulla saattaa huomata koneen olevan edelleen käynnissä. Monia pikkuongelmia jatkuvasti.
Koko noin kymmenvuotisen Ubuntu kokemuksieni aikana ei yksikään versio ole aiheuttanut minulle näin paljon ongelmia. Vaihtaisin jo windowsiin, ja jos olisi rahaa ostaisin Macin, mutta nyt olen yrittänyt sinnitellä ongelmien kanssa. Olen kuitenkin järjestänyt gthumbin avulla tärkeitä tekstiä sisältäviä kuvia enkä viitsi tehdä koko hommaa enää udelleen.
Windows puolelle ajattelin kokeilla virtuaalista 32bittistä Ubuntua, jos se toimisi paremmin kuin 64 bittinen. En haluaisi kuitenkaan tehdä sinne yhtä suurta kotihakemistoa kuin nykyinen, joten tarvitsisin vain ne tiedostot, jotka ohjaavat ghtumbin käyttäytymistä Kaikki kuvat ovat windows-levyllä, mutta olen Ubuntussa liittänyt niihin kommentteja ja järjestänyt ne tageilla vuosittain, sillä kysymys on historialliseen tietoon liittyvästä arkistosta. Nautilus ei anna merkitä enää tiedostoja, mutta Thunar tekee sen. Osaisiko joku neuvoa, mitkä kaikki tiedostot minun pitäisi kopioida virtuaalilevyn kotihakemistoon, jotta Ghtumbiin ja Thunariin tekemäni merkinnät säilyisivät. En voi enää ottaa sitä riskiä, että varsinainen Ubuntuni kaatuu kokonaan. Vika voi tietysti olla minun koneessani tai tekemissäni virheissä, kun olen yrittänyt saada järjestelmää toimimaan kunnolla, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että aikaa menee aivan liian paljon virittelyihin. Totaalinen järjestelmän kaatuminen on tietysti pahinta. Uusi installointi voisi auttaa jonkin verran, mutta ongelmat voivat myös johtua jostain virityksistä kotihakemistossani. Sitä paitsi käytän aika paljon erilaisia ohjelmia ja joutuisin asentamaan ne jälleen uudestaan.
Joko minulla on ollut käsittämättömän huono onni 12.04 version kanssa, tai sitten versiossa itsessään on ongelmia. Siihen en osaa vastata, mutta harmittaa, koska olen niin tottunut käyttämään Ubuntua.
Toivottavasti joku osaisi neuvoa.

juyli

  • Vieras
Vs: Grub menuu katosi jälleen kernelpäivityksen jälkeen
« Vastaus #1 : 03.07.12 - klo:22.37 »
Grub menu ei toimi, vaikka olen kruksannut pois hidden timeoutit. Edes shift ei auttanut. Se tosin toimii välillä. Olen joutunut korjaamaan grubia jo monta kertaa. Olen tehnyt puhtaan järjestelmäasennuksen jo kauan sitten, vaikka ensin yritin päivitystä.

Kyllä grub/grub2 toimii ihan hienosti. Kerropa hieman tarkemmin laitteistostasi, ja sen konfiguroinneistasi.
Ubuntun grub:in saa varsin vaivattomasti asennettuksi MBR:ään, jos jotenkin käyttäjä on onnistunut määrittelemään vaikkapa levyt/levyosiot 'haluamallaan tavalla virheellisesti'.

Omat ensikokemukseni Ubuntu-jakeluista on versiosta Ubuntu 4.10. (Warty Warthog), joten en uskaltaudu väittämään käyttäneeni Ubuntu-jakelua noin 10-vuotta.

Lisäys niille, jotka eivät ymmärrä Ubuntu-jakelujen versionumerointia:
Warty Warthog julkaistiin lokakuussa 2004.
« Viimeksi muokattu: 03.07.12 - klo:23.22 kirjoittanut juyli »

JarTak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Vs: Grub menuu katosi jälleen kernelpäivityksen jälkeen
« Vastaus #3 : 04.07.12 - klo:22.31 »
Juyli, olet varmasti oikeassa. Minä aloitin vasta Ubuntu 6:sta. Ostin tosin ensimmäisen linuxun Amerikasta jo ennen vuotta 2000. Se oli Suse, en tiennyt vielä silloin, että sen olisi voinut ladata ilmaiseksi verkosta, mutta toisaalta nopeudet olivat silloin melko hitaita. Sen jälkeen kokeilin Red Hatia ja tapasin Maddog Hallin ja Richard Stallmanin Helsingissä. Kuvasimme ja haastattelimme heitä, kun meille oli tarjottu mahdollisuus tehdä dokumentti linuxista, Hanke kuivui valitettavasti kokoon rahoitustahon luovuttua aikeesta.. Sitten kokeilin Mandrakea ja taisin vielä hetken kokeilla Mandrivaa ennen kuin siirryin Ubuntuun. Oikeastaan vasta Ubuntun aikana luovuin suurimmalta osalta Windowsista, ja nykyään en oikeastaan tarvitse muuta softaa siltä puolelta  kuin suomea lukevan ocr-ohjelman. Tosin editoinnissa Avid on vielä parempi kuin linux-softat, mutta useimmiten käytän nykyään Kdnliveä. Siis kokemusta minullakin on jonkun verran linuxista ja Ubuntusta.

En missään nimessä tarkoita, että Ubuntu 12.04 olisi huono. Vika voi olla laitteessani, joka on Acer 5950G laptop ja 16 gigaa muistia, tai sitten tekemissäni virheissä asentaessani ohjelmia. Mutta ostaessaan konetta sitä katsoo sen yleisiä ominaisuuksia, ja tähän asti laitteeni ovat aika hyvin sopineet Ubuntun kanssa. Mitään ihmeellisiä virityksiä en ole tehnyt, mutta kun yllättäen jotkut ohjelmat eivät enää toimineetkaan kuten ennen asensin uusia. Olen tarvittaessa rohkeasti kopioinut koodia, vaikka en ole kaikkea ymmärtänyt. Useimmiten syynä on videotiedostojen toisto. Esimerkiksi ennen Vlc toisti Kansalaisboksin ts-tiedostoja samoin kuin Kaffeine. Enää ei, mutta winff teki sen, tosin ei yhtä käytännöllisesti, koska sen kelausominaisuudet ovat heikot. Ohjelmahan on tarkoitettu videoiden muuntamiseen toiseen formaattiin. T-lasku ohjelmasta on vain Lucid versio, joka toimi kyllä edellisessä ja tässäkin, mutta ei anna päivittää itseään. Ja kun en ole saanut jotain toimimaan, olen asentanut vastaavia softia, jos synaptic ei ole varoittanut ristiriidoista.

Mutta joitakin ongelmia on selvästi ollut itse jakelussakin. Abiword oli beta eikä toiminut kunnolla mm. hiiren vieritys. Piti hankkia edellinen versio, joka oli vakaa. Glipper eikä Klipper kumpikaan toimineet. Klipit tuli apuun, vaikka ei olekaan yhtä hyvä kuin edelliset. Alusta alkaen ilmestyi useita kertoja ikkuna, joka kertoi, että Ubuntu oli kohdannut sisäisen virheen. Grub-menu on kadonnut monta kertaa, vaikka olen saanut sen aikani kokeiltua ja selaamalla keskustelupalstaa palautettua. Nytkin se on kadoksissa eikä avaudu edes shiftiä painamalla. Joudun siis vakavasti miettimään, että jahka saan Windowsin uudelleen näkyviin grub-menussa, minun ehkä pitää editoida sitä, niin että Windowsista tulee oletus.

Ongelma on luultavasti osittain multimediassa, koska sen toimimiseen kunnolla joutuu hakemaan netistä apua. Sinänsä taistelu tietokoneen kanssa on mielenkiintoista, ja luultavasti siksi en ole koskaan viitsinyt pelata. Mutta töiden kannalta se on rasittavaa, jos aina uuden jakelun jälkeen joutuu hakemaan netistä neuvoja ja pähkäilemään, miten ne soveltuvat omaan koneeseen. Siinä on mielestäni Ubuntun Akhilleen kantapää. Toinen syy saattaa olla kiire saada aina uusi jakelujulkaisu valmiiksi. En minä haluaisi luopua Ubuntusta, mutta pakostakin tulee väliin kateelliseksi Macin käyttäjille. Olen suositellut jo monta vuotta Ubuntua tuttavilleni, mutta uskallanko tehdä edelleen niin ihmisille, joille tietokone on vain väline työntekoon. Amigasta jouduin aikanani luopumaan, vaikka se oli monessa suhteessa edellä muita henkilökohtaisia tietokoneita.

Siksi tarvitsisin nyt neuvoja, miten voin siirtää gthumbin merkinnät ja Thunarin merkinnät virtuaaliubuntuun varmuuden vuoksi, jos joudun vaihtamaan sille puolelle. Silti toivon ettei tarvitsisi.