Kirjoittaja Aihe: Canon Canoscan 8800F:n käyttö Linuxin kanssa  (Luettu 1650 kertaa)

MakePa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Canon Canoscan 8800F:n käyttö Linuxin kanssa
« : 15.10.12 - klo:13.15 »
Menin jokunen vuosi sitten hölmöyksissäni ostamaan Canonin kuva ja negaskannerin enkä silloin varmistanut linux-untuvikkona linux-ajureiden saatavuutta. Olin vaan kiinnostunut resoluutiosta, negaskannausominaisuuksista ja siitä, että olisi led-pohjainen. Tämän ajattelemattomuuteni takia olen edelleenkin käyttänyt yhdessä koneessa XP:tä, mutta haluasin pikkuhiljaa päästä tuostakin eroon. Alkaahan tuolla XP:lläkin tuki kohta loppumaan.

Josta kysymykseen. Sanen sivuilla (http://www.sane-project.org/sane-mfgs.html#Z-CANON) omistamalleni Canoscan 8800F-laitteelle kyllä luvataan "complete" -tuki backendinä pixma ja frontendinä sane-pixma. On vaan hieman vierasta asiaa kokonaisuudessaan minulle, joten olisin tiedustellut, löytyykö täältä ketään muuta, jossa vastaava tilanne ja olisi saanut jo hommat toimimaan mallikkaasti. Olisi kiva kuulla, oliko ongelmia, mikä distro käytössä yms. Ja osaako joku kertoa, mikä on noiden pixman ja sanepixman suhde xsaneen, joka sane-haulla tuli ensimmäisenä ja minkä olen ymmärtänyt olevan se major-scannerisofta nykyään. Vai olenko pahasti pielessä ?

En vielä itsekään tiedä, mihin distroon itse yritän sen asentaa kun tällä hetkellä käytössä sekä MInt että juuri yhteen koneeseen testattavaksi laitettu Peppermint. Ubuntua olin alunperin ajatellut tähän nk. "pääkoneeseeni", mutta nyt en enään ole varma.

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Canon Canoscan 8800F:n käyttö Linuxin kanssa
« Vastaus #1 : 15.10.12 - klo:18.16 »
Oletkos kokeillut niin simppeliä konstia, että lykkäät scannerin kiinni koneeseen, laitat virran päälle, avaat skannausohjelman ja alat skannata? Tämän pitäisi onnistua sekä Ubuntun oletuskuvanlukuohjelmalla että xsanella. (en voi testata, koska minulla on epsonin skanneri, joka kyllä toimii)
Ajuri (pixma) on libsane-paketissa, joka ainakin tässä Mintissä on valmiina. Jos jostain syystä puuttuu, asenna päätteessä
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install libsaneJos haluat käyttää Xsanea, asenna sovellusvalikoimasta tai päätteellä.

MakePa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Canon Canoscan 8800F:n käyttö Linuxin kanssa
« Vastaus #2 : 15.10.12 - klo:21.07 »
Oletkos kokeillut niin simppeliä konstia, että lykkäät scannerin kiinni koneeseen, laitat virran päälle, avaat skannausohjelman ja alat skannata? Tämän pitäisi onnistua sekä Ubuntun oletuskuvanlukuohjelmalla että xsanella. (en voi testata, koska minulla on epsonin skanneri, joka kyllä toimii)
Ajuri (pixma) on libsane-paketissa, joka ainakin tässä Mintissä on valmiina. Jos jostain syystä puuttuu, asenna päätteessä
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install libsaneJos haluat käyttää Xsanea, asenna sovellusvalikoimasta tai päätteellä.

Eipä ole tuota tullut tehtyä. Täytynee buutata tuo nyt vielä xp:llä oleva kone ubuntu-usb:ltä ja kokeilla. Eipä tullut tuota ajateltua, kun joskus vuosi sitten asiaa forumeilta selvitellessäni tuntui, että tuki on niin vaikeaa, niin vaikeaa Canonin oheislaitteille eikä tuokaan malli ollut silloin tuettujen listalla. Mutta niinhän se on, että kaikki kehittyy. Toimiiko Ubuntun kuvanlukuohjelmassa myös nega-skannaus ? Se on minulle myös tarpeen. En kyllä ole täysin varma Xsanestakaan, mutta jotenkin sellaisen mielikuvan sain silloin aikoinaan asiaa selvittäessäni.

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Canon Canoscan 8800F:n käyttö Linuxin kanssa
« Vastaus #3 : 15.10.12 - klo:21.27 »
Luulisin, että "complete" kattaa negatkin.  Ehkä vaatii Xsanen asennuksen. Kokeile ja kerro.