Kirjoittaja Aihe: Uuden käyttäjän murheet (skype, mikki & Unity)  (Luettu 4065 kertaa)

Tatuta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Tuli sitten asennettua Ubuntu 12.04 LTS 64-bit Windows 7:n rinnalle onnistuneesti. Käyttöönottokin oli Windowsia helpompi: pari rastia oikeisiin ruutuihin ja kaikki oleellinen toimii Flash Playeria myöten.

Kaikki tarpeelliset ohjelmat löytyivät helposti sovellusvalikoimista paitsi Skype, virallisilta sivuilta löysin vanhempaan Ubuntuun tehdyn version jonka myös asensin. Sehän pelittää heikosti mutta menee paremman puutteessa. Skypeä käyttäessä huomasin itselle ja vastapuolelle ison ongelman, mikrofoni toimii mutta myös järjestelmän äänet tulee puheen sekaan. Eli puhelussa vastapuoli kuulee itsensä ja äänet joita koneeni pihalle suoltaa esim. YouTube ja järjestelmän merkkiäänet.

Näin alkuun on herännyt muutamia kysymyksiä ja aion tässä ne esittää, en siis ymmärrä Ubuntusta/Linuxista paljoakaan mutta muuten tietotekniikka on hallussa.

Ilmeisesti Skypen osalta menee niin että se on suljettu ohjelma ja parempaa virallista julkaisua on turha odottaa, vaan on pakko tyytyä siihen mitä on pihalle suollettu.
1) Onko Skypen viralliselle versiolle vaihtoehtoa? (Puhelut Skypeen)
Ongelmia mm. Skypen valikot lakkaa toimimasta ja kun ohjelman sammuttaa jää se silti taustalle pyörimään.
2) Onko Skypen ongelmat korjattavissa pienillä säädöillä?

Skypen kautta huomasin ongelmia mikrofonissa, eli vastapuoli kuuli puheeni lisäksi kaiken äänen mitä järjestelmäkin toistaa eli myös oman puheensa. Ongelma taitaa olla ajureista tai muussa hienosäädössä. Olen jo koittanut vaimentaa linjatulon "Mikrofoni -asetuksista", tällä ei ollut vaikutusta mihinkään.
Äänikortti on Sound Blaster X-Fi Titanium.
3) Miten saan vain mikrofonin kuulumaan äänitallennuksissa?

Windowsin orjana olen tottunut työpöydällä oleviin ohjelmien pikakuvakkeisiin.
4) Miten saan Unityn (ilmeisesti tästä on kyse) työpöydälle ohjelmien pikakuvakkeita?

Lisäksi tuo vasemmassa oleva palkki vaihtaa väriä työpöydän taustakuvan mukaan.
5) Miten saan kyseisen palkin värin määriteltyä itse?

Olen tottunut siivoamaan järjestelmän jättämiä jälkiä mm. ohjelmien rekisterisotkuja, temppejä ja turhan isoksi paisuneita lokeja.
6) Miten Ubuntusta "pidetään huolta"? (palomuurin olen jo onnistunut asentamaan ja ottamaan käyttöön)

Anteeksi jos on sekava viesti, tuli vaan säädettyä ja pohdittua tätä uutta systeemiä iltamyöhään pienestä väsymyksestä huolimatta. Yritin etsiä apua haun avulla mutta ei juurikaan löytynyt mitään. Palailen asiaan taas maanantai-iltana.

leal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 246
    • Profiili
Vs: Uuden käyttäjän murheet (skype, mikki & Unity)
« Vastaus #1 : 30.04.12 - klo:10.26 »
Skypestä on tämän mukaan tulossa uusi versio, joka korjaa varmaankin näitä ongelmia.
http://community.skype.com/t5/Linux/Please-tell-the-truth/m-p/689231#M1355

4) Miten saan Unityn (ilmeisesti tästä on kyse) työpöydälle ohjelmien pikakuvakkeita?

Mene Unity-valikkoon -> etsi ohjelma -> vedä kuvake työpöydälle

5) Miten saan kyseisen palkin värin määriteltyä itse?

Kun kokeilin tätä niin ei toiminut. Kun avaa Unity-valikon väri vaihtuu takaisin
https://bugs.launchpad.net/unity/+bug/975350

Kuitenkin tätä voi säätä MyUnityllä. Siellä on muitakin Unityn asetuksia. Löytyy sovellusvalikoimasta.

6) Miten Ubuntusta "pidetään huolta"? (palomuurin olen jo onnistunut asentamaan ja ottamaan käyttöön)

http://ubuntu-tweak.com/

Arvelen että sain vanhan systeemini (11.10) sekaisin tällä.  Eli kannattaa kuitenkin olla varovainen mitä siivoilee.

Palomuuri on sisäänrakennettu Linuxin ytimeen, joten sitä varten ei tarvitse asentaa mitään.

« Viimeksi muokattu: 30.04.12 - klo:10.30 kirjoittanut leal »

aku506

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 356
    • Profiili
Vs: Uuden käyttäjän murheet (skype, mikki & Unity)
« Vastaus #2 : 30.04.12 - klo:11.54 »
Lainaus
Olen tottunut siivoamaan järjestelmän jättämiä jälkiä mm. ohjelmien rekisterisotkuja, temppejä ja turhan isoksi paisuneita lokeja.
6) Miten Ubuntusta "pidetään huolta"? (palomuurin olen jo onnistunut asentamaan ja ottamaan käyttöön)
Jos haluat välttämättä tyhjennellä rekistereitä, niin sinun kannattaisi vaihtaa Windowsiin =) Se on niitä asioita, joita Ubuntussa ei oikein voi tehdä. Järjestelmää ei tarvitse sen enempää siivota, toisin kuin Windowsissa.

Jos asennat ja poistat ohjelmia paljon, kannattaa päätteessä silloin tällöin ajaa komennot
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get autoclean

Kunnollinen tullimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Uuden käyttäjän murheet (skype, mikki & Unity)
« Vastaus #3 : 01.05.12 - klo:13.42 »
Jos asennat ja poistat ohjelmia paljon, kannattaa päätteessä silloin tällöin ajaa komennot
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get autoclean

Tai sitten ylläpito-valikosta valita tietokoneen siivous.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Uuden käyttäjän murheet (skype, mikki & Unity)
« Vastaus #4 : 01.05.12 - klo:20.04 »
...
Windowsin orjana olen tottunut työpöydällä oleviin ohjelmien pikakuvakkeisiin.
4) Miten saan Unityn (ilmeisesti tästä on kyse) työpöydälle ohjelmien pikakuvakkeita?

En suosittele. Unityn palkkiin saat hiiren oikealla napilla lisättyä ja vastaavasti turhia poiskin - nämä ikonit ovat huomattavan monikäyttöisiä.

Unityn Dashilla saat erittäin nopeasti haettua viimeksi käytetyt (Windows/Super -näppäimelläkin suoraan). Haulla saat haettua ryhmittäin - tiedostotkin.

Kuvakkeet työpöydällä ovat käytännössä turhia ja hyvin rajoittuneita Unityn ikoneihin nähden.


Lainaus
Olen tottunut siivoamaan järjestelmän jättämiä jälkiä mm. ohjelmien rekisterisotkuja, temppejä ja turhan isoksi paisuneita lokeja.

Ei ole mitään siivottavaa. Deframentointi - ei tarvetta koska levy ei pirstaloidu. Rekisteri ei mene solmuun koska on keskitetty pakettien asennusjärjestelmä yms. Ei ole useampia temppejä ja se ainoa tyhjennetään bootissa. Logit eivät normaalisti kasva rajattomasti. Ohjelmista ei tavallisesti jää rippeitä levylle johtuen pakettiasennusjärjestelmästä.


Lainaus
6) Miten Ubuntusta "pidetään huolta"? (palomuurin olen jo onnistunut asentamaan ja ottamaan käyttöön)

Ei ole mitään "huolehdittavaa" erikseen. Palomuuri on ihan turha, koska portit eivät ole levällään maailmalle oletuksena. Ainoastaan serveriohjelmien ja yhteysohjelmien kanssa pitää sitten tähän kiinnittää huomiota, mutta ei normaalissa työasemakäytössä.

Ainoa "huolehdittava" on turvapäivitysten asentaminen. Sekin tapahtuu keskitetysti kaikille Ubuntun ohjelmille samalla kertaa, joten on mahdollisimman helppoa. Tämä on ainoa yhteinen huolenaihe, mutta helpommin tehtävissä.

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Uuden käyttäjän murheet (skype, mikki & Unity)
« Vastaus #5 : 01.05.12 - klo:21.32 »
Ganymedes edellä puhui asiaa. Kannattaa unohtaa tavat, joilla Windowsissa toimittiin. Unityssa ei suosita kuvakkeita työpöydällä. Sen sijaan käytetään Launcheria ja Dashia.

Jos välttämättä haluat pitkittää Windowsista-vieroittumisjaksoa, voit käyttää näitä ohjeita työpöydän kuvakkeisiin:

http://www.ubuntugeek.com/how-to-create-desktop-launchers-in-ubuntu-11-10oneiric.html


4) Miten saan Unityn (ilmeisesti tästä on kyse) työpöydälle ohjelmien pikakuvakkeita?

Mene Unity-valikkoon -> etsi ohjelma -> vedä kuvake työpöydälle

Kokeilin raahata Dashista työpöydälle - se toimii! Paljon helpompaa kuin edellä. Edelleen jää kysymys, miksi? Vastaus: koska se on mahdollista  :-\




« Viimeksi muokattu: 01.05.12 - klo:21.43 kirjoittanut khaosaming »

Tatuta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Uuden käyttäjän murheet (skype, mikki & Unity)
« Vastaus #6 : 03.05.12 - klo:20.59 »
Kiitos vastauksista! Tämä auttoi paljon näin alkuun. Pitää odotella tuota Skypeä ja sitten rupee säätää enemmän mikrofonin kanssa.

roikale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 321
    • Profiili
Vs: Uuden käyttäjän murheet (skype, mikki & Unity)
« Vastaus #7 : 05.06.12 - klo:13.45 »
Unity-valikosta sen verran kysyttävää että kuinka saadaan poistettua näytöltä kaikki viimeksi käytetyt tiedostot, viimeksi käytetyt sovellukset ja lataukset? Gnome2:ssahan se tapahtui palkissa näkyneen "poista viimeksi käytetyt tiedostot" -toiminnan kautta.

PS.Jep, löysinkin ratkaisun Järjestelmäasetukset --->Yksityisyys... jne....

Toimivuuden kannalta voisi kyllä olla parempi jos tuo toiminta olisi sälytetty jo tuohon Unity-valikko-kuvakkeeseen mukaan.
« Viimeksi muokattu: 05.06.12 - klo:13.55 kirjoittanut roikale »
Kannettava (17,3") Intel - järjestelmät Linux Mint 17.2 ja Ubuntu 15.04