Kirjoittaja Aihe: Langaton verkko lainehtii  (Luettu 3780 kertaa)

2-mieli-FI-poliisi

  • Vieras
Langaton verkko lainehtii
« : 30.08.12 - klo:18.40 »
Onkohan jossain jotain vikaa! Langattoman verkon latausnopeus vaihtelee symmetrisen syklisesti 10-100% välillä. Karkeasti arvioiden latausnopeus tipahtaa noin puoleen siitä mitä se on piuhan kanssa.

Langattoman singnaalin voimakkuus on n. 50%:ssa, mutta onko tämä syy siihen, että parempaa verkkosingnaalia haetaan 2 x minuutissa? Maalaisjärjellä en keksi syyksi muuta kuin "for next" logiikan huonon soveltamisen.  :-\

Mutta osaako joku kokeneempi kertoa, onko kikkakolmosta wlan:in stabiloimiseksi?

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Langaton verkko lainehtii
« Vastaus #1 : 30.08.12 - klo:19.01 »
Käyttääkö wlania säännöllisesti joku muu laite?
Onko lähistöllä muita wlan-verkkoja samalla kanavalla?


Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: Langaton verkko lainehtii
« Vastaus #2 : 30.08.12 - klo:19.10 »
Käyttääkö wlania säännöllisesti joku muu laite?
Onko lähistöllä muita wlan-verkkoja samalla kanavalla?

Miksi puhut WLANista, unohdatko että 2,4 GHz taajuus on vapaasti käytettävä. Sitä voi käyttää muutkin vermeet kuin WLAN. WLAN yleensä on vielä moniin muihin lähteisiin nähden katkonaisen lähetyksensä vuoksi varsin harmiton. Paljon pahempia laitteita on mm. jatkuvaa video-streamia lähettävät laitteet, jotka eivät noudata WLAN standardia ja näin ollen eivät näy, mikäli spektrianalyysi tehdään puutteellisilla laitteilla / ohjelmistoilla. Mutta näkyvät varmasti kun käytetään asianmukaisia vehkeitä.

« Viimeksi muokattu: 31.08.12 - klo:07.23 kirjoittanut Sami Lehtinen »

2-mieli-FI-poliisi

  • Vieras
Vs: Langaton verkko lainehtii
« Vastaus #3 : 30.08.12 - klo:21.00 »
Eli, em. pohjalta tulkitsen tilanteen olevan sääntö eikä poikkeus. Langaton on vähäisellä käytöllä, joten haittakin jää vähäiseksi. Kyseessä on taloyhtiön kaikille jakama uusi laite.

Pitääkö noita saman kanavan/taajuuden käyttäjiä lähteä ovelta ovelle kyselemään?  ;D
Eihän sitä ilkeä matolaatikon takia pesismaila takataskussa lähteä kylille...  :D

I Svärd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 297
    • Profiili
Vs: Langaton verkko lainehtii
« Vastaus #4 : 30.08.12 - klo:23.14 »
Oletko koittanut vaihtaa kanavaa? Jos asetuksissa on kanava " automaattinen" niin kokeile vaihtaa kiinteeksi.

I Svärd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 297
    • Profiili
Vs: Langaton verkko lainehtii
« Vastaus #5 : 31.08.12 - klo:21.33 »
päätteessä "sudo iwlist scan" on minulle riittänyt.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Langaton verkko lainehtii
« Vastaus #6 : 01.09.12 - klo:06.53 »
päätteessä "sudo iwlist scan" on minulle riittänyt.

sudo pois. Sitä ei pidä viljellä paikkoihin missä ei oikeasti tarvita.

tosiutelias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: Langaton verkko lainehtii
« Vastaus #7 : 01.09.12 - klo:09.14 »
päätteessä "sudo iwlist scan" on minulle riittänyt.

Ei vaan anna kuin kerta otoksen.
IwScanner kertoo "jatkuvasti", saa paremman kokonaiskuvan.

Yhteys ongelmia meilläkin on ollut, minä taasen laitoin tukiaseman  kanavan kiinteästä -> automaatille.
Luulin olevani konetta parempi, mutta ainakin tuo ZTE:n automatiikka osaa hommansa. Yritin käyttää vapaata kanavaa, mutta ZTE laittoi kanavalle jossa on viisi muutakin, nyt on paras toimivuus. En ymmärrä miksi näin.
Meillä kerrostalossa kuuluu toistakymmentä asemaa, joten tukkosta on.


2-mieli-FI-poliisi

  • Vieras
Vs: Langaton verkko lainehtii
« Vastaus #8 : 01.09.12 - klo:09.58 »
Kiitos vihjeistä. Sain asetuksia vaihtamalla wlan'in nopeuden pysymään 80-100% haarukassa. Yippee! Riittää mulle, mutta kannattaako vielä jossain vaiheessa harkita siltausta? Lukemani pohjalta siltaukseen taitaa liittyä tietoturvariskejä.

Palveluntarjoajan kirjasesta: WLAN 802.11 standardien mukaisesti nopeudet putoavat käytännössä n. puoleen maksimista. Ovat ainakin rehellisiä.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Langaton verkko lainehtii
« Vastaus #9 : 01.09.12 - klo:11.05 »
... Riittää mulle, mutta kannattaako vielä jossain vaiheessa harkita siltausta? Lukemani pohjalta siltaukseen taitaa liittyä tietoturvariskejä.

Palveluntarjoajan kirjasesta: WLAN 802.11 standardien mukaisesti nopeudet putoavat käytännössä n. puoleen maksimista. Ovat ainakin rehellisiä.
Siltauksessa jää koko osoitemuunnoksen(NAT) antama lisäturva pois, joten pahalaiset pääsevät kolkuttelemaan suoraan koneen portteja. Lähiverkko lakkaa myös näkymästä. Joten en suosittele.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Vs: Langaton verkko lainehtii
« Vastaus #10 : 01.09.12 - klo:11.49 »
päätteessä "sudo iwlist scan" on minulle riittänyt.

sudo pois. Sitä ei pidä viljellä paikkoihin missä ei oikeasti tarvita.

Ilman sudoa: wlan0     No scan results

LK

  • Vieras
Vs: Langaton verkko lainehtii
« Vastaus #11 : 02.09.12 - klo:23.17 »
Minulla teki tuota Ubuntu 12.04:lla ja Ralinkin piirillä, ratkaisin ongelmani yksinkertaisesti hakemalla kaapista sen 20 metrisen verkkokaapelin ja pussillisen johdinnauloja  ;D

2-mieli-FI-poliisi

  • Vieras
Vs: Langaton verkko lainehtii
« Vastaus #12 : 05.09.12 - klo:21.48 »
Pitäisiköhän tuo 802.11 standardi avata ja miettiä vähän uudelta pohjalta? Tasaisempi, vaikkakin lankayhteyttä hitaampi yhteys, on taatusti toteutettavissa oleva realiteetti. Kustannustehokkaat matolaatikot ovat vain jämähtäneet maksimaalisen voiton tasolle, eikä vähäinen asiakaspalutekaan asiantilaa muuksi muuta. Eli, iso siivu laitevalmistajille ja huono kaista ostaville asiakkaille.
...the name of the game?

ditl

  • Vieras
Vs: Langaton verkko lainehtii
« Vastaus #13 : 06.09.12 - klo:07.52 »
Pitäisiköhän tuo 802.11 standardi avata ja miettiä vähän uudelta pohjalta? Tasaisempi, vaikkakin lankayhteyttä hitaampi yhteys, on taatusti toteutettavissa oleva realiteetti.

Avata ?? 802.11 standardista (versiot -, a, b, g, n) löytyy toki nopeusvaihtoehtoja alkaen 1 Mbit/s

http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Nuo pienimmät nopeudet oli oman aikansa tuotteissa.

Esim. 802.11g määrittelee nopeudet 6, 9, 12, 18, 24, 36, 48 ja 54 Mbit/s. Mulla on g-laite (jota käytän vain
Ethernet reitittimenä); siinä valmistaja on toteuttanut 11 ja 54 Mbit/s.