Kirjoittaja Aihe: Ubuntu tökkii  (Luettu 1773 kertaa)

_Hande_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Ubuntu tökkii
« : 18.05.12 - klo:10.43 »
Hello!

Mitä tehdä, kun ubuntu tökkii. Esim ruutu pimenee, kun yrität kirjautua johonkin. Olen päivittänyt ubuntun uusimpaan versioon. Korjaajaa ei ole varaa tilata, elän köyhyysrajan alapuolella. Yritän selviytyä ongelmasta itse. ???

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Ubuntu tökkii
« Vastaus #1 : 18.05.12 - klo:12.01 »
Yksi ongelma voisi olla näytönohjaimen ajurit jos ongelma alkanut päivityksen jälkeen. Kun ubuntu päivitetään uuteen versioon kolmansien osapuolien ohjelmat mm. suljetut ajurit poistetetaan ja ne pitää asentaa uudestaan. Compiz asetukset kannattaa myös katsoa. Muuta en osaa arvailla ilman tarkempia tietoja. Kerro ainakin näytönohjaimen malli ja mitä tarkoitat kun yrität kirjautua johonkin? Onnistuuko pääkäyttäjäksi kirjautuminen päätteessä? Jos ei niin sitten on kyllä jo vakava ongelma.

Ubumpi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Vs: Ubuntu tökkii
« Vastaus #2 : 18.05.12 - klo:22.49 »
Hello!

Mitä tehdä, kun ubuntu tökkii. Esim ruutu pimenee, kun yrität kirjautua johonkin. Olen päivittänyt ubuntun uusimpaan versioon. Korjaajaa ei ole varaa tilata, elän köyhyysrajan alapuolella. Yritän selviytyä ongelmasta itse. ???


Oletan, että näytönohjaimen ja käyttöjärjestelmän yhteistyö takkuaa. Itselläni oli jotakin sen kaltaista ja foorumeilla näkyi kuvaamasi kaltaista häiriötä.

Kirjautumisruudussa ollessasi älä kirjaudu. Sen sijaan paina alt-ctrl-f1 eli kaikki nuo nappulat pohjaan kutakuinkin samanaikaisesti.

Ruutu pimenee ja hetken kuluttua näkyy login. Syötä siihen käyttäjätunnuksesi.
Sen jälkeen sinulta kysytään salasanaa, joten anna se.

Selvitetään sitten mikä näytönohjain sinulla on.

Kirjoita:
Koodia: [Valitse]
lspci | grep VGA
Käskyssä olevan pystyviivan eli |-merkin saat AltGr:n avulla. Pystyviiva on saman nappulan alaisuudessa kuin ovat merkit > ja <. VGA pitää kirjoittaa isolla.

Painellaanpa sitten sitä enter-nappulaa.

Saat rivin tai pari infoa. Jos sinulla on jokin nvidian näytönohjain, kirjoita

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install nvidia-current
Laita sitten salasanasi ja paina enter (jos sinulla siis on nvidian näytönohjain).

Jos sinulla on jokin muu näytönohjain, joku toinen voinee neuvoa, tai kaiketi voit itse ottaa selvää miten toimia. *Jokin muu* tarkoittaa luultavimmin Ati-merkkistä näytönohjainta, mutta senhän näet tulosteesta.


Leikitäänpä lopuksi, että sinulla oli nvidian näytönohjain, se haettiin ja asennettiin.

Kone on vielä käynnistettävä uudelleen ennen kuin muutokset tulevat voimaan, jonka saat onnistumaan näin.
Koodia: [Valitse]
sudo reboot




juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntu tökkii
« Vastaus #3 : 19.05.12 - klo:18.17 »
Mitä tehdä, kun ubuntu tökkii. Esim ruutu pimenee, kun yrität kirjautua johonkin. Olen päivittänyt ubuntun uusimpaan versioon.

Kuten muutkin arvelivat, voi ongelma liittyä näytönohjaimeesi (arvailua, kun et kerro laitteisto yhtään mitään - tai edellisessä jakeluversiossa käyttämästäsi näytönohjainajurista). Vesa-ajurin käyttöönotto voisi auttaa pääsemään graafiseen ympäristöön:
grub:in editointi käynnistyksessä lisäämällä kernel-parametriksi 'nomodeset'.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu tökkii
« Vastaus #4 : 19.05.12 - klo:18.58 »
...
Yritän selviytyä ongelmasta itse. ???

Tuskin ongelma on sellainen että korjaajaa tarvitsee. Täältä löytyy kyllä neuvot kun vain jaksat kysellä ja selvittää. Neuvoja edellä jo tulikin - siksi tämä Foorumi on olemassa.