Kirjoittaja Aihe: TV:n näyttön kiinni palanut kuva "image persistence"  (Luettu 2936 kertaa)

vtp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 285
    • Profiili
Sattui sellainen moka, että Samsungin littu-tv unohtui hetkeksi (15-30 min) hdmi:lle, jossa ei ollut signaalia. Ruudussa oli jonkin aikaa "No signal" -logo. Kun huomasin tämän, niin vahinko oli jo tapahtunut, eli se oli palanut näyttöön kiinni. Ajattelin, että korjaantuu itsestään. Nyt on viikko kulunut ja jäljet ovat ruudussa edelleen. Ovat mielestäni himmentyneet hieman alkuperäisestä. Olen pitänyt telkkaria päällä ja katsellut normaliaa kuvaa. TV on myös ollut päällä analogisella "lumisateisella" kanavalla muutaman tunnin, mutta ei ole auttanut. On ollut myös muutaman yön yli virta kokonaan pois.

Onko tähän siis mitään korjauskonstia olemassa vai pitääkö palaneita jälkiä katsella / palata hyvin toimivaan Finluxin kuvaputkitöllöön, jossa ei ole tällaisia ilmiöitä?

Enpä tiennyt, että kuva voi palaa kiinni lcd-telkkariin, joten en osannut varoakaan. Minä en putkivehkeissä törmännyt koskaan palaneisiin kohtiin, jolle kuva sitten ollut vuosikausia samassa paikassa. Kehitys ei näköjään aina kulje eteenpäin :(


Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: TV:n näyttön kiinni palanut kuva "image persistence"
« Vastaus #1 : 12.05.12 - klo:14.06 »
eipä tollasta ole ennen tullut vastaan mutta kokeile poistuuko jos pidät näytön ihan kiinni muutaman tunnin
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

aku506

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 356
    • Profiili
Vs: TV:n näyttön kiinni palanut kuva "image persistence"
« Vastaus #2 : 12.05.12 - klo:15.41 »
eipä tollasta ole ennen tullut vastaan mutta kokeile poistuuko jos pidät näytön ihan kiinni muutaman tunnin
Etkö lukenut viestiä?

Jostain olen kuullut ohjeen, että pitäisi jättää näyttämään täysin valkoista ruutua. Itse en ole kokeillut.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: TV:n näyttön kiinni palanut kuva "image persistence"
« Vastaus #3 : 12.05.12 - klo:16.26 »
ehkä en huomioinut jotain tärkeää näin aamuhiprakassa ;)
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

vtp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 285
    • Profiili
Vs: TV:n näyttön kiinni palanut kuva "image persistence"
« Vastaus #4 : 12.05.12 - klo:16.56 »
Tuohon pixeleiden virkistäiseen näkyy olevan ihan rautaratkaisukin olemassa: http://www.pixeltuneup.com/

Tuon viitisen kymppiä viitsisi sijoittaa mielellään, mikäli tietäisi laitteen toimivan. Ongelma on vaan, että voivat luvata ummet ja lammet, mutta laitteella ei teekään mitään.

EDIT: Kuva selventänee, mistä on kyse: http://dl.dropbox.com/u/55400769/samsung.jpg Tuo iso läntti on kameran heijastus, joten sitä ei kuvassa oikeasti ole. Kyse on näistä pystyraidoista. Tulevat siitä kun "No signal" -laatikko liikkuu hiljaa alas... kuitenkin liian hiljaa ja kuva ehtii palaa kiinni.
« Viimeksi muokattu: 12.05.12 - klo:17.00 kirjoittanut vtp »