Kirjoittaja Aihe: Palautetta ja kysymyksiä LibreOfficesta  (Luettu 9936 kertaa)

Emithgih

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 152
    • Profiili
Vs: Palautetta ja kysymyksiä LibreOfficesta
« Vastaus #20 : 29.02.12 - klo:22.50 »
3.5.0 on myös minun versioni. Ulkoasu muuttui viimeisessä päivityksessä mm. siten, että "tallenna" nappi kuvaa nyt "arkistokaappia."

Libre Office on ollut vakaa, ja olen ollut siihen tyytyväinen. Uudemmassa Ubuntussa oikolukukin toimii. Siinä en ole huomannut tapahtuneen viime aikoina päivitystä, jossa ulkoasu muuttuisi.

(Print Screenit mainitsemistani asioista)

http://photoupload.org/uploads/13305482781.png

http://photoupload.org/uploads/13305482782.png

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3412
    • Profiili
Vs: Palautetta ja kysymyksiä LibreOfficesta
« Vastaus #21 : 29.02.12 - klo:23.07 »
Minulla ne ylä- tai alatunnisteen siniset merkit ilmestyvät vain, jos kursorin vie siihen kulmaan, pelkästään kirjoittamalla sille alueelle ei. Häviävät pois, kun kursorin siirtää muualle. Olettaisin, että sen kuuluukin toimia niin. No, en tunne LibreOfficea kauhean hyvin kylläkään.

Quantal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Vs: Palautetta ja kysymyksiä LibreOfficesta
« Vastaus #22 : 01.05.12 - klo:15.07 »
Pakko tehdä vielä yksi iso numero. Olen yrittänyt tehdä kutsukortteja (http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=42513.msg326985#msg326985), ja googleen hakusanaksi pistämällä "kutsukortti" ensimmäiseksi hakutulokseksi tulee MS:n selkeät sivut, jolta löytyy runsaasti laadukkaita ja suomenkielisiä pohjia Officeen. Tämä on ehdottomasti korjattava LO:ssa.

Lisäksi itseäni ja muutamaa kaveriani on ihmetyttänyt MS Publisherin kaltaisen ohjelman puuttuminen. Se on äärimmäisen kätevä kaikenlaisen graafisen (mainokset, julisteet, kortit, käyntikortit jne.) luomiseen.
VAIHDOIN NIMIMERKKIÄ
Läppäri: Acer Aspire 8930G - Intel Core 2 Duo P8400 @2,26GHz, Nvidia GeForce 9600M GT, 4GB DDR3, 320GB HDD ~ Ubuntu 12.04 LTS
Pöytäkone: Acer Aspire E360 - AMD Athlon 64 X2 3800+, ATI Radeon X1300 HM 512MB, 1GB DDR RAM, 250GB HDD ~ Windows 8
Puhelin: Nokia Lumia 9

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Palautetta ja kysymyksiä LibreOfficesta
« Vastaus #23 : 01.05.12 - klo:16.17 »
Tämä on ehdottomasti korjattava LO:ssa.

Kenen?

Lainaus
Lisäksi itseäni ja muutamaa kaveriani on ihmetyttänyt MS Publisherin kaltaisen ohjelman puuttuminen. Se on äärimmäisen kätevä kaikenlaisen graafisen (mainokset, julisteet, kortit, käyntikortit jne.) luomiseen.

Scribus.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Simppu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Palautetta ja kysymyksiä LibreOfficesta
« Vastaus #24 : 01.05.12 - klo:17.47 »
Minä olen tehnyt julisteita ja kortteja Libre Office Drawilla. Se on helpompi käyttää kuin Scribus.

Quantal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Vs: Palautetta ja kysymyksiä LibreOfficesta
« Vastaus #25 : 01.05.12 - klo:18.03 »
Tämä on ehdottomasti korjattava LO:ssa.

Kenen?


LO:n kehitystiimin.

Scribusin ongelma on korttipohjien puute.
VAIHDOIN NIMIMERKKIÄ
Läppäri: Acer Aspire 8930G - Intel Core 2 Duo P8400 @2,26GHz, Nvidia GeForce 9600M GT, 4GB DDR3, 320GB HDD ~ Ubuntu 12.04 LTS
Pöytäkone: Acer Aspire E360 - AMD Athlon 64 X2 3800+, ATI Radeon X1300 HM 512MB, 1GB DDR RAM, 250GB HDD ~ Windows 8
Puhelin: Nokia Lumia 9

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Palautetta ja kysymyksiä LibreOfficesta
« Vastaus #26 : 01.05.12 - klo:18.56 »
Tämä on ehdottomasti korjattava LO:ssa.

Kenen?


LO:n kehitystiimin.

Ei vapaissa ohjelmistoissa voi vain odottaa, että joku ”tiimi” tekee jotakin. Joskus voi myös kysyä, olisiko itsellä mitään annettavaa kehitystyölle.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Quantal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Vs: Palautetta ja kysymyksiä LibreOfficesta
« Vastaus #27 : 01.05.12 - klo:19.19 »
Tämä on ehdottomasti korjattava LO:ssa.

Kenen?


LO:n kehitystiimin.

Ei vapaissa ohjelmistoissa voi vain odottaa, että joku ”tiimi” tekee jotakin. Joskus voi myös kysyä, olisiko itsellä mitään annettavaa kehitystyölle.


Itse asiassa ottaisin mielelläni projektiksi vastaavan sivuston tekemisen, jos joku tarjoaa palvelintilan. Malleja en osaa tehdä, ja siihenkään ei tunnu löytyvän selkeitä ohjeita mistään.

Osallistun kehitystyöhön mielelläni, mutta vain harvat alat on tehty tarpeeksi helpoiksi, jotta niitä työstää mielellään ja tehokkaasti. Esim. joidenkin käännösprojektien kanssa saa tapella kenellä on ajantasaisin PO-tiedosto, kuka niistä vastaa jne... Ubuntun järjestelmä on harvinaisen toimiva.
VAIHDOIN NIMIMERKKIÄ
Läppäri: Acer Aspire 8930G - Intel Core 2 Duo P8400 @2,26GHz, Nvidia GeForce 9600M GT, 4GB DDR3, 320GB HDD ~ Ubuntu 12.04 LTS
Pöytäkone: Acer Aspire E360 - AMD Athlon 64 X2 3800+, ATI Radeon X1300 HM 512MB, 1GB DDR RAM, 250GB HDD ~ Windows 8
Puhelin: Nokia Lumia 9

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Palautetta ja kysymyksiä LibreOfficesta
« Vastaus #28 : 01.05.12 - klo:23.02 »
Itse asiassa ottaisin mielelläni projektiksi vastaavan sivuston tekemisen, jos joku tarjoaa palvelintilan. Malleja en osaa tehdä, ja siihenkään ei tunnu löytyvän selkeitä ohjeita mistään.

Ainakin käytännössä LibreOffice-malli on käsittääkseni vain OpenDocument-asiakirja tallennettuna toiselle nimelle: kun tiedoston tunnisteosaa muuttaa (esim. tekstiasiakirjassa .odp -> .otp), asiakirja toimii mallina.

OpenOfficen malleille oli joskus olemassa ihan toimivan oloinen jakelujärjestelmä, mutta se taisi kadota OpenOffice.orgin myötä. En tiedä, onko LibreOfficelle jo olemassa vastaavaa – tai edes kehitteillä –, mutta etsimällä tai kysymällähän tuo varmaan selviäisi.

Lainaus
Osallistun kehitystyöhön mielelläni, mutta vain harvat alat on tehty tarpeeksi helpoiksi, jotta niitä työstää mielellään ja tehokkaasti. Esim. joidenkin käännösprojektien kanssa saa tapella kenellä on ajantasaisin PO-tiedosto, kuka niistä vastaa jne... Ubuntun järjestelmä on harvinaisen toimiva.

Yleensä isommat projektit ovat ihan toimivia, pienemmissä on kaoottisempi meininki. Olen itse aktiivisesti mukana KDE:n lokalisoinnissa, ja samoin Kid3:n (ID3-tunnistemuokkain) ja Meditin (Gtk-tekstimuokkain) suomennokset ovat minun käsialaani. KDE:ssa on selkeä projektiryhmä ja projektinhallinta, mutta Kid3:n tekijästä olen kuullut vain kerran sen jälkeen kun käännöksen tein.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Palautetta ja kysymyksiä LibreOfficesta
« Vastaus #29 : 01.05.12 - klo:23.51 »
Malleja LibreOfficeen saa ainakin täältä, täältä ja täältä

Quantal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Vs: Palautetta ja kysymyksiä LibreOfficesta
« Vastaus #30 : 02.05.12 - klo:15.57 »
Malleja LibreOfficeen saa ainakin täältä, täältä ja täältä

LibreOfficen sivustolla on jopa oma kategoria korteille, mutta siellä ei ole mitään. Muista ei löytynyt.
VAIHDOIN NIMIMERKKIÄ
Läppäri: Acer Aspire 8930G - Intel Core 2 Duo P8400 @2,26GHz, Nvidia GeForce 9600M GT, 4GB DDR3, 320GB HDD ~ Ubuntu 12.04 LTS
Pöytäkone: Acer Aspire E360 - AMD Athlon 64 X2 3800+, ATI Radeon X1300 HM 512MB, 1GB DDR RAM, 250GB HDD ~ Windows 8
Puhelin: Nokia Lumia 9

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Palautetta ja kysymyksiä LibreOfficesta
« Vastaus #31 : 04.05.12 - klo:10.15 »

http://www.zamzar.com/

Muuntaa publisher dokumentit vaikkq ps taikka openoffice writer muotoon mutta suora muunnos scrinus muotoon puuttuu.

Tässä taasen nähdään miten suljetut järjestelmät toimivat.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

odysseus

  • Vieras
Vs: Palautetta ja kysymyksiä LibreOfficesta
« Vastaus #32 : 04.05.12 - klo:18.08 »
Lisäksi itseäni ja muutamaa kaveriani on ihmetyttänyt MS Publisherin kaltaisen ohjelman puuttuminen. Se on äärimmäisen kätevä kaikenlaisen graafisen (mainokset, julisteet, kortit, käyntikortit jne.) luomiseen.

...ja äärimmäisen huono, epästandardi ja kömpelö. Minulle tulee aika-ajoin noita kaameita Publisher hökötyksiä, mitä ei saa millään auki ja kaikki on levällään... EI Ei ei ja ei. Kaikkein pahimpia on ne Publisher-made-websivut! HUH-HUH!

Miksi et tee mainoksia, julisteita, kortteja jne vaikkapa Inkscapella standardiin SVG-muotoon (ja Gimp-Separate+:n yhdistelmällä sitten CMYK tiff-muotoon jos tarve on). Jos nuo ei miellytä, niin jopa Scribus on parempi..
Me olemme tehneet ammatiksemme kuvankäsittelyä ja julkaisuja sekä mainoksia webbiin, moniin eri lehtiin, julisteita, esitteitä, käyntikortteja jne jo yli 7 vuotta pelkästään Inkscape+Gimp(+RawTherapee) kombinaatiolla ja kertaakaan ei olla tarvittu Photohopia tai Corelia tai muutakaan suljettua softaa.

Quantal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Vs: Palautetta ja kysymyksiä LibreOfficesta
« Vastaus #33 : 06.05.12 - klo:12.48 »
Lisäksi itseäni ja muutamaa kaveriani on ihmetyttänyt MS Publisherin kaltaisen ohjelman puuttuminen. Se on äärimmäisen kätevä kaikenlaisen graafisen (mainokset, julisteet, kortit, käyntikortit jne.) luomiseen.

...ja äärimmäisen huono, epästandardi ja kömpelö. Minulle tulee aika-ajoin noita kaameita Publisher hökötyksiä, mitä ei saa millään auki ja kaikki on levällään... EI Ei ei ja ei. Kaikkein pahimpia on ne Publisher-made-websivut! HUH-HUH!

Miksi et tee mainoksia, julisteita, kortteja jne vaikkapa Inkscapella standardiin SVG-muotoon (ja Gimp-Separate+:n yhdistelmällä sitten CMYK tiff-muotoon jos tarve on). Jos nuo ei miellytä, niin jopa Scribus on parempi..
Me olemme tehneet ammatiksemme kuvankäsittelyä ja julkaisuja sekä mainoksia webbiin, moniin eri lehtiin, julisteita, esitteitä, käyntikortteja jne jo yli 7 vuotta pelkästään Inkscape+Gimp(+RawTherapee) kombinaatiolla ja kertaakaan ei olla tarvittu Photohopia tai Corelia tai muutakaan suljettua softaa.


Valitettavasti Publisher on niin paljon helpompi. Avoimissa ohjelmistoissa käyttäjäystävällisyys, -mukavuus ja tyylikkyys on ikävä kyllä jätetty viimeiseksi. Ubuntu ja Firefox ovat niitä harvoja, jotka kykenevät täyttämään kaupallisten ohjelmistojen tason tällä osalla. Ja se näkyy käyttäjäluvuissa.
VAIHDOIN NIMIMERKKIÄ
Läppäri: Acer Aspire 8930G - Intel Core 2 Duo P8400 @2,26GHz, Nvidia GeForce 9600M GT, 4GB DDR3, 320GB HDD ~ Ubuntu 12.04 LTS
Pöytäkone: Acer Aspire E360 - AMD Athlon 64 X2 3800+, ATI Radeon X1300 HM 512MB, 1GB DDR RAM, 250GB HDD ~ Windows 8
Puhelin: Nokia Lumia 9