Kirjoittaja Aihe: 12.04 Ubuntu päivittyi - kernel ei [RATKAISTU]  (Luettu 3702 kertaa)

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Päivitin Ubuntun 12.04 versioon ja kaikki meni läpi ongelmitta. Tv kortit lakkasivat yllättäen toimimasta ja kun aloin tutkia asiaa huomasin, että kernel on edelleen 3.0.0_17 vaikka synapticin mukaan minulla kyllä pitäisi olla viimeisin 3.2.x sarjan kernelikin asennettuna. Kun buuttaan koneen ja menen kernelin valinta menuun siellä kerrottaan, että käytettävissä on 2.6.x - 3.0.x version kerneleitä Ubuntu 11.10:lle

Toisin sanoen Ubuntu itse päivittyi hienosti versiosta 11.10 versioon 12.04, mutta kernelit jumahtivat 11.10 eivätkä päivittyneet. Olen kokeillut erilaisia googlattuja kikkoja grub-update jne. mutta viisastenkiveä ei ole vielä löytynyt.

Varsinainen ongelma ovat siis toimimattomat TV kortit, mutta yksi tie niiden heräämisen tiellä voisi hyvinkin olla tuo Kernel asian saaminen kuntoon ja se on nyt tämän topicin aihe.

Aiheesta alkuperäinen keskustelu osoitteessa:http://www.linuxtv.fi/viewtopic.php?f=12&t=4668

Käytännössä seuraavat konstit kokeiltu

- Manuaalinen kernelin valinta buutissa - uusia ei tarjolla
- /etc/default/grub tiedoston editointi ja sen jälkeen  sudo update-grub - tuo tiedosto on täysin tyhjä
- Uusimpien kernel paketeiden uudelleenasennus synapticissa

Näistä mikään ei siis vielä ole avuttanut

timo
« Viimeksi muokattu: 29.04.12 - klo:16.33 kirjoittanut tikola »

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: 12.04 Ubuntu päivittyi - kernel ei
« Vastaus #1 : 28.04.12 - klo:11.36 »

ensinnäkin suorita nämä komennot päätteessä ja laita takaisin näiden komentojen tulostus  tänne:

Koodia: [Valitse]
uname -r

ja sitten

Koodia: [Valitse]
ls /boot/initrd.img-3*


Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Vs: 12.04 Ubuntu päivittyi - kernel ei
« Vastaus #2 : 28.04.12 - klo:11.42 »
Olisiko vanha grub1 käytössä?

Tarkista paketit grub, grub2 ja grub pc versiot. Uudempaan siirtymiseen on komentokin.
Koodia: [Valitse]
upgrade-from-grub-legacy

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: 12.04 Ubuntu päivittyi - kernel ei
« Vastaus #3 : 28.04.12 - klo:12.25 »
Onkohan tuo uudemman kernelin näkymättömyys yleisempikin bugi 12.04:ssä?

Minulla kävi Lubuntun kanssa siten, että kerneliin tuli päivitys 3.2.0-23 --> 3.2.0-24. Uusi kerneli tuli käynnistysvalikkoon näkyviin vasta, kun poistin vanhan kokonaan Synapticista.

Voihan minun ongelmani johtua tripla-bootista (Peppermint Two, Win7 ja Lubuntu 12.04).
Kummassakaan linuxissa ajetut update-grub tai boot-repair eivät auttaneet.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: 12.04 Ubuntu päivittyi - kernel ei
« Vastaus #4 : 28.04.12 - klo:12.27 »

Koodia: [Valitse]
uname -r


Koodia: [Valitse]
ls /boot/initrd.img-3*

Koodia: [Valitse]
tikola@serveri:~$ uname -r
3.0.0-17-generic

Koodia: [Valitse]
tikola@serveri:~$ ls /boot/initrd.img-3*
/boot/initrd.img-3.0.0-17-generic  /boot/initrd.img-3.2.0-24-generic

Eli 3.0.0-17 ajossa ja 3.2.0-24 luuraa jossain piilossa, jos ymmärrän oikein

timo

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: 12.04 Ubuntu päivittyi - kernel ei
« Vastaus #5 : 28.04.12 - klo:12.57 »
Olisiko vanha grub1 käytössä?

Tarkista paketit grub, grub2 ja grub pc versiot. Uudempaan siirtymiseen on komentokin.
Koodia: [Valitse]
upgrade-from-grub-legacy

Synapticista poimittua:

grub asennettu versio 0.97-29ubuntu66
grub2 - ei asennettu
grub pc - ei asennettu

Joten siis suomeksi - grub2 ei ole käytössä ja se lienee syyllinen tähän. Riittääkö kun vetäisen nuo paketit päälle synapticilla vai onko tuo lopmpolon antama komentoloitsu tässä se oikein tapa?

timo

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: 12.04 Ubuntu päivittyi - kernel ei
« Vastaus #6 : 28.04.12 - klo:17.06 »
Komenna sudo update-grub, niin uusin kerneli voi ilmestyä listalle.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: 12.04 Ubuntu päivittyi - kernel ei [RATKAISTU]
« Vastaus #7 : 29.04.12 - klo:07.51 »
Komenna sudo update-grub, niin uusin kerneli voi ilmestyä listalle.

sudo update-grub antoi uuden kernelin kyllä näkyviin komentorivillä, mutta ei buutissa. Oikeasti homma ratkesi, kun ensin asensin synapticilla "grub pc" paketin ja sen jälkeeen komensin upgrade-from-grub-legacy

Nyt buutissa tulee esiin 12.04 version kernelit ja automaattisesti se ottaa uusimman käyttöönsä.

Suomeksi siis minulla ei ollut grub2 asennettuna ja uusin versio vaatii sen. Selitys ilmiölle on se, että koneeni on jo aika iäkäs ja se on kasattu vanhan grubin aikaan. Netin mukaan oletuksena grubia ei päivitetä päivitysten yhteydessä automaattisesti ja siksi tuo vanha grub ei ollut vaihtunut missään vaiheessa uuteen vaan olin jatkanut vanhalla kunnes sen raja tuli nyt vastaan.

Kiitokset avusta

timo

ps. Alkuperäinen TV korttiongelma ei ratkennut - muutti vain muotoaan. Siitä lisää tuolla LinuxTV:n puolella, tämä kernel tapaus on nyt selvä. http://linuxtv.fi/viewtopic.php?f=12&t=4668&p=32537#p32537