Kirjoittaja Aihe: Pöytäkoneen osiointi vinkkejä? [RATKAISTU]  (Luettu 7150 kertaa)

Deceiver1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Asensin pöytäkoneelleni Ubuntu 12.04 ja ongelmana minulla tässä tuli sellainen, että kuinka saan toisen kovalevyn myös käyttöön? Asentaessani tietokone kyllä tunnistaa kummatkin kovalevyt, mutta en nyt vaan hoksaa kuinka osioisin niin, että saisin käyttööni myös toisen kovon. Olen netistä ja täältä foorumilta yrittänyt katsella kuinka minun tulisi osioida, mutta ei vaan ymmärrä. Jos joku olisi niin ystävällinen laittaisi minulle ohjeet rautalangasta? Ajattelin, että voin asentaa Ubuntun uudelleen ja laittaa osioinnit kerralla kuntoon.

Yritin myös GParted -ohjelmalla saada toimimaan. Sain kovalevyn näkymään, mutta en saa tehtyä sinne mitään muutoksia, esim. Tallentaa tiedostoja  :D

Gparted näyttää kovot näin :
dev/sda ja dev/sdb (kokoa kummallakin on n. 500 GiB)


Ps. Alkaa jo epätoivo tulemaan

Kiitos!

« Viimeksi muokattu: 10.04.12 - klo:15.15 kirjoittanut Deceiver1 »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: PÖYTÄKONEEN OSIOINTI VINKKEJÄ?
« Vastaus #1 : 10.04.12 - klo:09.02 »
Asensin pöytäkoneelleni Ubuntu 12.04 ja ongelmana minulla tässä tuli sellainen, että kuinka saan toisen kovalevyn myös käyttöön? Asentaessani tietokone kyllä tunnistaa kummatkin kovalevyt, mutta en nyt vaan hoksaa kuinka osioisin niin, että saisin käyttööni myös toisen kovon. Olen netistä ja täältä foorumilta yrittänyt katsella kuinka minun tulisi osioida, mutta ei vaan ymmärrä. Jos joku olisi niin ystävällinen laittaisi minulle ohjeet rautalangasta? Ajattelin, että voin asentaa Ubuntun uudelleen ja laittaa osioinnit kerralla kuntoon.

Yritin myös GParted -ohjelmalla saada toimimaan. Sain kovalevyn näkymään, mutta en saa tehtyä sinne mitään muutoksia, esim. Tallentaa tiedostoja  :D

Gparted näyttää kovot näin :
dev/sda ja dev/sdb (kokoa kummallakin on n. 500 GiB)


Ps. Alkaa jo epätoivo tulemaan

Kiitos!


Mitäs näyttää, onko mountattu?

Ainakin komennolla
df -h
Saat lisäinfoa.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: PÖYTÄKONEEN OSIOINTI VINKKEJÄ?
« Vastaus #2 : 10.04.12 - klo:09.06 »
Päätit sitten aloittaa tutustumisen ihan ytimestä?  ;D

Yksi vaihtoehto on LVM:n käyttö jos haluat ihan vapaasti käyttää näitä kahta kovalevyä samanaikaisesti.

http://opensuse.fi/LVM

Normikaverit olisivat hakeneet yhden 1TB kovon ja asentaneet kaikki sinne.

Sitten on myös kovalevyjen osiointi siten esim ohjelmat menevät toiseen kovalevyyn ja data toiseen.

http://linux.fi/wiki/Linuxin_hakemistorakenne
http://linux.fi/wiki/Miten_osioisin_kiintolevyn
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Deceiver1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: PÖYTÄKONEEN OSIOINTI VINKKEJÄ?
« Vastaus #3 : 10.04.12 - klo:10.05 »
Päätit sitten aloittaa tutustumisen ihan ytimestä?  ;D

Yksi vaihtoehto on LVM:n käyttö jos haluat ihan vapaasti käyttää näitä kahta kovalevyä samanaikaisesti.

http://opensuse.fi/LVM

Normikaverit olisivat hakeneet yhden 1TB kovon ja asentaneet kaikki sinne.

Sitten on myös kovalevyjen osiointi siten esim ohjelmat menevät toiseen kovalevyyn ja data toiseen.

http://linux.fi/wiki/Linuxin_hakemistorakenne
http://linux.fi/wiki/Miten_osioisin_kiintolevyn

Joo miten sen nyt sanois "P**se edellä puuhun niin tietää minne sitten tipahtaa" :D
Ei vaan.. Siis olis just meininki että koneessa olevat 2 kovoa toimis niin, että saisin asennettua Linuxin ja tarvittavat härpäkkeet vaikka 1.kovolle ja yli jäänyt "vapaa tila" sais ns. latauksille,kuville yms. En vain saa nyt tuota toista pelittämään laitanko siis 2.kovon: ext4 /home/media (500Gb)? vai miten saisin sen niin että voisin myös myöhemmin muokata tätä osiota lisäämällä ja poistamalla tiedostoja?

En tiedä kuinka ymmärrettävästi tämän nyt taas kirjoitin.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: PÖYTÄKONEEN OSIOINTI VINKKEJÄ?
« Vastaus #4 : 10.04.12 - klo:10.17 »

Juu ymmärrämme, listaa nyt

Lainaus
df -h

tuottama tuloste tänne.

1 mitä levyjä sinulla on koneessasi?
2. Näetkö ne kovalevyt esim levytyökalussa, Disk tool?
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Deceiver1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: PÖYTÄKONEEN OSIOINTI VINKKEJÄ?
« Vastaus #5 : 10.04.12 - klo:10.22 »
Asensin pöytäkoneelleni Ubuntu 12.04 ja ongelmana minulla tässä tuli sellainen, että kuinka saan toisen kovalevyn myös käyttöön? Asentaessani tietokone kyllä tunnistaa kummatkin kovalevyt, mutta en nyt vaan hoksaa kuinka osioisin niin, että saisin käyttööni myös toisen kovon. Olen netistä ja täältä foorumilta yrittänyt katsella kuinka minun tulisi osioida, mutta ei vaan ymmärrä. Jos joku olisi niin ystävällinen laittaisi minulle ohjeet rautalangasta? Ajattelin, että voin asentaa Ubuntun uudelleen ja laittaa osioinnit kerralla kuntoon.

Yritin myös GParted -ohjelmalla saada toimimaan. Sain kovalevyn näkymään, mutta en saa tehtyä sinne mitään muutoksia, esim. Tallentaa tiedostoja  :D

Gparted näyttää kovot näin :
dev/sda ja dev/sdb (kokoa kummallakin on n. 500 GiB)


Ps. Alkaa jo epätoivo tulemaan

Kiitos!


Mitäs näyttää, onko mountattu?

Ainakin komennolla
df -h
Saat lisäinfoa.


Tämän hetkinen osiointi on noin, jos on vinkkejä miten sen voi tehdä fiksummin otan ilomielin neuvot vastaan.
poytakone@poytakone-KP331AA-UUW-a6455-sc:~$ df -h
Tiedostojärjestelmä  Koko  Käyt Vapaa Käy% Liitospiste
/dev/sdb1             56G  3,1G   50G   6% /
udev                 1,5G  4,0K  1,5G   1% /dev
tmpfs                605M  856K  604M   1% /run
none                 5,0M     0  5,0M   0% /run/lock
none                 1,5G  156K  1,5G   1% /run/shm
/dev/sdb7            2,8G  107M  2,6G   4% /tmp
/dev/sdb6            4,7G  222M  4,2G   5% /boot
/dev/sdb8            9,3G 1001M  7,9G  12% /var
/dev/sdb9            384G  5,9G  359G   2% /home
/dev/sda1            466G  7,1G  435G   2% /home/media
poytakone@poytakone-KP331AA-UUW-a6455-sc:~$


 

Deceiver1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: PÖYTÄKONEEN OSIOINTI VINKKEJÄ?
« Vastaus #6 : 10.04.12 - klo:10.30 »

Juu ymmärrämme, listaa nyt

Lainaus
df -h

tuottama tuloste tänne.

1 mitä levyjä sinulla on koneessasi?
2. Näetkö ne kovalevyt esim levytyökalussa, Disk tool?

Eli 2X ALTA SAMSUNG HD501LJ (500GB) ja kyllä kumpikin näkyy.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: PÖYTÄKONEEN OSIOINTI VINKKEJÄ?
« Vastaus #7 : 10.04.12 - klo:12.04 »
Lainaus
Tiedostojärjestelmä  Koko  Käyt Vapaa Käy% Liitospiste
/dev/sdb1             56G  3,1G   50G   6% /
udev                 1,5G  4,0K  1,5G   1% /dev
tmpfs                605M  856K  604M   1% /run
none                 5,0M     0  5,0M   0% /run/lock
none                 1,5G  156K  1,5G   1% /run/shm
/dev/sdb7            2,8G  107M  2,6G   4% /tmp
/dev/sdb6            4,7G  222M  4,2G   5% /boot
/dev/sdb8            9,3G 1001M  7,9G  12% /var
/dev/sdb9            384G  5,9G  359G   2% /home
/dev/sda1            466G  7,1G  435G   2% /home/media
poytakone@poytakone-KP331AA-UUW-a6455-sc:~$

Näkyy olevan ainakin molemmat levyasemat mountattuna koska näkyvät tuossa.

Sanokoon viisaammat tarkemmin, mutta ainakin olet asentanut systeemin levylle /dev/sdb. Olisin laittanut sen kyllä /sda:lle. Myös / juuriosio on 56 Gt, joka on tuhlausta 10 Gt olisi riittänyt. Eipä siinä mitään, toimiihan se noinkin ja tilaahan on. Myös sda:lle olisin asentanut 1 Gt: suuruisen swap osion, ja loput sda:sata olisin osioinut /home osioksi. Ja sen sdb:n olisin osioinut kokonaan /media. Silloin sen kaiken pitäisi näkyä kiltisti tiedostonhallinnassa ja saisit sijoitella tiedostoja vapaasti mihin vain.

Itse asiasta, eli toisen levyn näkymisestä tiedostonhallinnassa saa myöskin viisaammat sanoa tarkemmin, mutta olisin laittanut sille nimeksi pelkästään /media, enkä /home/media. Nythän siellä on koko levyasema toisen levyn yhden osion sisällä. Eihän se tekninen virhe ole, mutta taitaa olla epäkäytännöllistä.


Lisäys:
Olisitko niin kiltti ja muokkaisit ensimmäisen viestin otsikkoa tavallisille kirjaimille. Nuo kapitaalit niin huutaa.  ::)
« Viimeksi muokattu: 10.04.12 - klo:12.07 kirjoittanut Hajakenttä »
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Deceiver1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: PÖYTÄKONEEN OSIOINTI VINKKEJÄ?
« Vastaus #8 : 10.04.12 - klo:12.18 »
Lainaus
Tiedostojärjestelmä  Koko  Käyt Vapaa Käy% Liitospiste
/dev/sdb1             56G  3,1G   50G   6% /
udev                 1,5G  4,0K  1,5G   1% /dev
tmpfs                605M  856K  604M   1% /run
none                 5,0M     0  5,0M   0% /run/lock
none                 1,5G  156K  1,5G   1% /run/shm
/dev/sdb7            2,8G  107M  2,6G   4% /tmp
/dev/sdb6            4,7G  222M  4,2G   5% /boot
/dev/sdb8            9,3G 1001M  7,9G  12% /var
/dev/sdb9            384G  5,9G  359G   2% /home
/dev/sda1            466G  7,1G  435G   2% /home/media
poytakone@poytakone-KP331AA-UUW-a6455-sc:~$

Näkyy olevan ainakin molemmat levyasemat mountattuna koska näkyvät tuossa.

Sanokoon viisaammat tarkemmin, mutta ainakin olet asentanut systeemin levylle /dev/sdb. Olisin laittanut sen kyllä /sda:lle. Myös / juuriosio on 56 Gt, joka on tuhlausta 10 Gt olisi riittänyt. Eipä siinä mitään, toimiihan se noinkin ja tilaahan on. Myös sda:lle olisin asentanut 1 Gt: suuruisen swap osion, ja loput sda:sata olisin osioinut /home osioksi. Ja sen sdb:n olisin osioinut kokonaan /media. Silloin sen kaiken pitäisi näkyä kiltisti tiedostonhallinnassa ja saisit sijoitella tiedostoja vapaasti mihin vain.

Itse asiasta, eli toisen levyn näkymisestä tiedostonhallinnassa saa myöskin viisaammat sanoa tarkemmin, mutta olisin laittanut sille nimeksi pelkästään /media, enkä /home/media. Nythän siellä on koko levyasema toisen levyn yhden osion sisällä. Eihän se tekninen virhe ole, mutta taitaa olla epäkäytännöllistä.


Lisäys:
Olisitko niin kiltti ja muokkaisit ensimmäisen viestin otsikkoa tavallisille kirjaimille. Nuo kapitaalit niin huutaa.  ::)

 :D Kiitos! Tämäkin jo selvensi paljon.
Paitsi että en edelleenkään pääse tonne media kansioon käsiksi tallentamaan tai poistamaan mitään? Se löytyy tuolta Tiedostojärjestelmä>media. Miten saan sen näkymään niin että se on tuossa "tietokone valikossa" samanlaisena valintana, kuin esim. ulkoinen kovalevy?

Kokeilin myös "pääteelle" kirjoittaa tuon nautilus ja kokeilla sitä kautta päästä kansioon käsiksi, mutta ei anna tehdä mitään :/
« Viimeksi muokattu: 10.04.12 - klo:13.12 kirjoittanut Deceiver1 »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Pöytäkoneen osiointi vinkkejä?
« Vastaus #9 : 10.04.12 - klo:13.58 »
Se media kansio ei ole luultavasti omistuksessasi, jos se meinaan on /home/media
Ilmeisesti siellä ei ole mitään?
Pistäpä vaikka päätteeseen sudo chown käyttäjänimijollemuutetaan /home/media

Tuolla tapaa sinun pitäisi saada siihen oikeudet, tai ainakin omistajuus jonka jälkeen voit säätää oikeuksia vaikkapa sillä nautiluksella.

Jos siellä media kansiossa on tavaraa jo niin sudo chown -R käyttäjänimijollemuutetaan /home/media
« Viimeksi muokattu: 10.04.12 - klo:14.00 kirjoittanut JaniAlander »
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Pöytäkoneen osiointi vinkkejä?
« Vastaus #10 : 10.04.12 - klo:14.07 »
Jotta se näkyisi kuin ulkoinen levy, se pitäisi olla liitetty /media:n alla olevaan hakemistoon esimerkiksi /media/videot . Luultavasti muutenkin sen voi lisätä jotenkin näkyviin, aiemmin tiedostonhallintaan (se nautilus, avaa vaikka kotikansion kautta) kirjamerkin lisäämällä sai hakemistot näkyviin Sijainnit-valikkoon. Vähintäänkin tiedostonhallinnan vasemman laidan palkissa näkyy, jos ei muualla.

Jotta voisit käyttää sitä osiota, pitänee sinulle antaa oikeuksia siihen. Chown auttanee eli jotakuinkin näin:
Koodia: [Valitse]
sudo chown $USER /home/mediajos useamman käyttäjän pitäisi pystyä käyttämään ko. hakemistoa niin sitten oikeudet pitäisi antaa ryhmälle, johon käyttäjät on lisättävä.
Koodia: [Valitse]
sudo groupadd ryhmä #lisätään ryhmä
Koodia: [Valitse]
sudo chown :ryhmä /home/media #vaihdetaan oikeudet
Koodia: [Valitse]
sudo usermod -G ryhmä -a käyttäjä #lisätään käyttäjä ryhmään muista -a vipu, ilman tapahtuu "kauheita". ryhmä pitää vaihtaa joksikin järkeväksi, aika usein wheel (itse en ole sitä käyttänyt), ja käyttäjä käyttäjänimeksi.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Deceiver1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: Pöytäkoneen osiointi vinkkejä?
« Vastaus #11 : 10.04.12 - klo:14.38 »
Jotta se näkyisi kuin ulkoinen levy, se pitäisi olla liitetty /media:n alla olevaan hakemistoon esimerkiksi /media/videot . Luultavasti muutenkin sen voi lisätä jotenkin näkyviin, aiemmin tiedostonhallintaan (se nautilus, avaa vaikka kotikansion kautta) kirjamerkin lisäämällä sai hakemistot näkyviin Sijainnit-valikkoon. Vähintäänkin tiedostonhallinnan vasemman laidan palkissa näkyy, jos ei muualla.

Jotta voisit käyttää sitä osiota, pitänee sinulle antaa oikeuksia siihen. Chown auttanee eli jotakuinkin näin:
Koodia: [Valitse]
sudo chown $USER /home/mediajos useamman käyttäjän pitäisi pystyä käyttämään ko. hakemistoa niin sitten oikeudet pitäisi antaa ryhmälle, johon käyttäjät on lisättävä.
Koodia: [Valitse]
sudo groupadd ryhmä #lisätään ryhmä
Koodia: [Valitse]
sudo chown :ryhmä /home/media #vaihdetaan oikeudet
Koodia: [Valitse]
sudo usermod -G ryhmä -a käyttäjä #lisätään käyttäjä ryhmään muista -a vipu, ilman tapahtuu "kauheita". ryhmä pitää vaihtaa joksikin järkeväksi, aika usein wheel (itse en ole sitä käyttänyt), ja käyttäjä käyttäjänimeksi.
Ok, vaihdoin nyt tuon aseman tuoksi "/media/Videot" kuinka saan tähän oikeudet? Painaessani kuvaketta ei tapahtunut mitään? "koti" kansio vain.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Pöytäkoneen osiointi vinkkejä?
« Vastaus #12 : 10.04.12 - klo:14.53 »
Minä en jaksa taistella oikeuksista, kuinka järjestelmä antaa juurelle, vaan olen laittanut ylimääräisen juuri-kansion, johon olen antanut kaikki oikeudet kaikille.

Päätteellä homma menee suurinpiirtein näin...
Saattaa olla virheitä, koska en testannut koodia.
user:n sijasta tulee käyttää omaa käyttäjätunnusta.
Koodia: [Valitse]
sudo mkdir /home/user/videot
sudo mount /dev/sdb1 /home/user/videot
sudo mkdir /home/user/videot/juuri
sudo chown user:user /home/user/videot/juuri

Deceiver1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: Pöytäkoneen osiointi vinkkejä?
« Vastaus #13 : 10.04.12 - klo:15.14 »
Minä en jaksa taistella oikeuksista, kuinka järjestelmä antaa juurelle, vaan olen laittanut ylimääräisen juuri-kansion, johon olen antanut kaikki oikeudet kaikille.

Päätteellä homma menee suurinpiirtein näin...
Saattaa olla virheitä, koska en testannut koodia.
user:n sijasta tulee käyttää omaa käyttäjätunnusta.
Koodia: [Valitse]
sudo mkdir /home/user/videot
sudo mount /dev/sdb1 /home/user/videot
sudo mkdir /home/user/videot/juuri
sudo chown user:user /home/user/videot/juuri

Pulma ratkesi ! Kiitos kaikille vinkeistä, ilman niitä ei olisi tullut mitään :)

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Pöytäkoneen osiointi vinkkejä? [RATKAISTU]
« Vastaus #14 : 10.04.12 - klo:16.45 »

Hyvä että ongelma on ratkaistu. Sen verran urputtaisin tätä ketjun siirtoa tänne koska tässä kysymyksessä ei ole mitään kehitysversio specifistä vaan tuon 12:4 tilalle olisi hyvin voinut laittaa minkä tahansa jakelu version joten mielestäni siirto oli turha.

Kysymys ja ratkaisu on UKK/FAQ tavaraa.

 :)
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään