Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 11.10 avaa väärän ohjelman tiedostosta (RATKAISTU)  (Luettu 1166 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vaihdoin ohjelman celtx toiseen paikkaan, kun siirryin uuteen versioon. Kun haluan avata ohjelman tiedoston kautta, "avaa ohjelma" tarjoaa minulle celtxää, mutta linkki, tai mikä se nyt on, osoittaa väärään paikkaan. "Avaa ohjelma" ei tarjoa  selaa ikkunaa eikä päätettä. Linkin saa kyllä poistetuksi tiedoston ominaisuuksien kautta, mutta uutta ei voi valita, vaan se tarjoaa niitä vanhoja. "Avaa ohjelma" ei tiedä, että ohjelman paikka on vaihtunut.

Totta kai saan sen auki avaamalla itse ohjelman ja sen jälkeen etsimällä kyseisen tiedoston, mutta se on paljon hankalampaa kuin suoraan tiedostohallinnasta.

Onko tämä vain bugi, vai löytyykö siihen joku keino, jolla "avaa ohjelma" löytäisi oikean ohjelman?
« Viimeksi muokattu: 05.04.12 - klo:13.13 kirjoittanut Pontus12 »

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntu 11.10 avaa väärän ohjelman tiedostosta
« Vastaus #1 : 05.04.12 - klo:00.26 »
Vaihdoin ohjelman celtx toiseen paikkaan, kun siirryin uuteen versioon.

Jo ammoisista ajoista lähtien on muuttuja PATH polku, josta ohjelmia etsitään.
Linux:ssa on kuitenkin myös muitakin vaihtoehtoja kuten linkitys (ln).
Myös graafiset tiedosto-ohjelmistot (mm. nautilus/konqueror/thunar) tarjoavat vaihtoehdon käynnistää tiedostoja käyttäjän määrittelemällä sovellutuksella.
Tietämättä vähääkään tuosta celtx-sovellutuksesta, löytyy siitäkin ihan varmasti manuaalia ongelmasi ratkaisemiseksi.
Bugista ei tietenkään ole kyse, vaan sovellutuksesta, jota ei oletuksena Linux-jakeluissa ole tarjolla.
Aloitapa ongelman ratkaiseminen vaikkapa linkistä: https://www.celtx.com/faq.html
Tosin itse hieman miettisin, onko ko. softa lainkaan tarpeellinen.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Ubuntu 11.10 avaa väärän ohjelman tiedostosta
« Vastaus #2 : 05.04.12 - klo:13.00 »
Hyvä Juyli. Celtx on paras käsikirjoitussofta, mitä Linuxille ja siis myös Ubuntulle on saatavissa ja se on ilmainen. Lisäksi celtx on saatavissa Macille, Windowsille ja monille linuxversioille. Elokuvakäsikirjoituksissa käytetään määrättyä formaattia, jota pitää noudattaa. Käsikirjoitussofta tekee sen automaattisesti, mutta tarjoaa työn kannalta monia muitakin tärkeitä apukeinoja.

Minä käytän tiedostonhallintaan nautilusta, joka tulee Ubuntun mukana. Avaa ohjelma tunnisti celtx-ohjelman, kun asensin sen tähän Oneiriciin ensimmäisen kerran. tai se taisi olla jo asennettuna home-osiossa edellisten versioiden ajalta. Olen käyttänyt kyseistä ohjelmaa Ubuntussa jo vuosikausia. Nyt muutin hakemistoa, mihin asensin celtx:än. "Avaa ohjelma" nautiluksessa tarjoaa minulle celtx:ää , mutta edellisestä hakemistosta eikä anna muuttaa sitä. Jos se ei ole bugi, niin se on mielestäni huono ominaisuus. Tai sitten nautiluksessa on joku ominaisuus, jota en tunne. Toivon edelleen saavani apua joltain itseäni viisaammalta.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Ubuntu 11.10 avaa väärän ohjelman tiedostosta
« Vastaus #3 : 05.04.12 - klo:13.13 »
Kokeilin Thunaria, jota olen jo joskus aikaisemmin käyttänytkin. Se toimi, ja sain haettua ohjelman oikeasta paikasta. Ongelmani on siis ratkaistu. Kiitos Yuli, kun muistutit Thunarista. Silti Ubuntu kehittäjät voisivat, miettiä eikö nautilukseenkin tai siihen tiedostohallintaohjelmaan, joka tulee jakelun mukana, kannattaisi liittää tällainen ominaisuus.Aioin tehdä Thunarista oletusohjelman tiedostonhallintaan, mutta se taas ei aukaise lisäpaneelia. Kokeilin uudelleen nautilusta, ja kun olin Thunarissa saanut avattua oikean ohjelman, myös nautilus löysi sen. Pidän jälkimmäistä edelleen oletusohjelmana, mutta Thunaria varalla.
« Viimeksi muokattu: 05.04.12 - klo:13.23 kirjoittanut Pontus12 »