Kirjoittaja Aihe: Abiword ja tallennusongelma (RATKAISTU)  (Luettu 1828 kertaa)

IK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Abiword ja tallennusongelma (RATKAISTU)
« : 29.03.12 - klo:09.59 »
Kyselin aiemmin Libre officen ongelmista ja ne ratkesivat. LO on sekin aika raskas ohjelma. Avautuminen kestää turhan pitkään. Hain kevyempää ja kokeilin Abiword ohjelmaa. Se toimii ja tarjoaa riittävästi  ominaisuuksia.

Ongelmat alkoivat kun tekstin yritti tallentaa : kuvakaappaus alla.

En ole löytänyt tapaa nimetä tallennettava tiedosto muotoon, jonka ohjelma hyväksyisi. Jos tallennat, niin uudelleen avaaminen ei onnnistu.

Latasin Abiwordin Windowsiin ja koekirjoitin tekstin, tallensin ja avasin uudelleen. Onnistui mutinoitta.
 
Mitä teen väärin Ubuntussa????
« Viimeksi muokattu: 29.03.12 - klo:19.30 kirjoittanut IK »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Abiword ja tallennusongelma
« Vastaus #1 : 29.03.12 - klo:11.11 »
Ongelmana tuntuisivat olevan ne pisteet tiedostonimessä. Ohjelma luulee pisteen jälkeen tulevia merkkejä tiedostopäätteeksi. Ehkä. Tai jotain... :) Jos kirjoittaa itse sen .abw sinne tiedostonimen loppuun, niin ongelma poistuu. Silloin tiedostonimessä voi olla pisteitäkin.

Vähän hölmöä tuollainen käytös ohjelmalta, mutta ratkaisukin on aika helppo, joten...  

IK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Abiword ja tallennusongelma
« Vastaus #2 : 29.03.12 - klo:12.25 »
Ongelmana tuntuisivat olevan ne pisteet tiedostonimessä. Ohjelma luulee pisteen jälkeen tulevia merkkejä tiedostopäätteeksi. Ehkä. Tai jotain... :) Jos kirjoittaa itse sen .abw sinne tiedostonimen loppuun, niin ongelma poistuu. Silloin tiedostonimessä voi olla pisteitäkin.

Vähän hölmöä tuollainen käytös ohjelmalta, mutta ratkaisukin on aika helppo, joten...  

Kokeilin pisteiden pois jättämistä. Silloin Abiword tallentaa, jopa ilman tallennusmuoto jatketta. Sen sijaan ohjelma ei hyväksy pisteitä edes tiedostomuooto-liitteellä. Yritykset saivat koko ohjelman lukkiutumaan pari kertaa.

Pisteillähän ei sinänsä suurta merkitystä ole, mutta tekstin päiväyksessä ne ovat tarpeen. Kokeilin myös kenoviivoja päiväysmerkinnän aikaansaaamiseksi, mutta niiilläkään en onnistunut asiakirjaa tallentamaan.


Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Abiword ja tallennusongelma
« Vastaus #3 : 29.03.12 - klo:14.52 »
Pisteillähän ei sinänsä suurta merkitystä ole, mutta tekstin päiväyksessä ne ovat tarpeen. Kokeilin myös kenoviivoja päiväysmerkinnän aikaansaaamiseksi, mutta niiilläkään en onnistunut asiakirjaa tallentamaan.

Voit siis käyttää pisteitä, jos itse kirjoitat tiedostonimen loppuun .abw. Kenot ovat ihan yleisestikin kiellettyjä merkkejä tiedostonimissä.

IK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Abiword ja tallennusongelma
« Vastaus #4 : 29.03.12 - klo:19.29 »
Pisteillähän ei sinänsä suurta merkitystä ole, mutta tekstin päiväyksessä ne ovat tarpeen. Kokeilin myös kenoviivoja päiväysmerkinnän aikaansaaamiseksi, mutta niiilläkään en onnistunut asiakirjaa tallentamaan.

Voit siis käyttää pisteitä, jos itse kirjoitat tiedostonimen loppuun .abw. Kenot ovat ihan yleisestikin kiellettyjä merkkejä tiedostonimissä.

Kiitos neuvosta. Abiword herjaa edelleen samalla tekstillä kuin ensimmäisen viestin kuvakaappauksessa, mutta antaa kuitenkin tallentaa viestin ja avata sen uudelleen, mutta ohjelman keveys korvaa tuon pienen kiusan.  Yritän käyttää tiedostonimissä päiväyksen erottimena jatkossa välilyöntejä tai  pilkkuja, ettei tarvitse kirjoittaa itse päätettä .abw.