Kirjoittaja Aihe: Ubuntun asennus ei löydä oikeaa SATA kovalevyä [RATKAISTU]  (Luettu 2661 kertaa)

Stepmaniafin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
[RATKAISTU]

Hei,
ongelmani on siinä, kun Ubuntun asennusohjelma ei löydä oikeaa kovalevyä, jolle asentaa käyttöjärjestelmä
(Ubuntu 10.04 32bit).

Kovalevy, jolle olisi tarkoitus asentaa Ubuntu, on Western Digital 80Gb WD800AAJS.

Olen varmistanut, että kovalevy näkyy BIOSissa ja olen saanut kyseiselle kovalevylle asennettua Windows 7:n.
Windows 7 asennusvaiheessa alustin kovalevyn, sekä loin sille n. 30Gb osion, johon asentaa Windows 7. Varaamatonta tilaa on siis vielä n. 50 Gb. Tarkoitus olisi kuitenkin poistaa Windows 7 ja asentaa Ubuntu sen päälle.

Ubuntua asentaessa pääsen kyllä valitsemaan kaksi muuta koneeseeni liitettyä kovalevyä, joista toinen on 1Tb SATA, ja toinen 250Gb IDE, mutta listassa ei valitettavasti ole mukana 80 Gb kovalevyä. Jottei tästä tulisi kysyttävää, niin olen myös liittänyt 1Tb kovalevystä piuhat 80 Gb kovalevyyn. Ei auttanut, BIOS havaitsee kovalevyn, asennusohjelma ei.

Olen myös liittänyt kyseisen kovalevyn toiseen tietokoneeseen, ja yrittänyt sillä asentaa ubuntun, mutta sama ongelma jatkuu, asennusohjelma ei löydä kyseistä kovalevyä. BIOS kyllä havaitsee tämän kovalevyn.

Missä mahtaa olla vika?  ???

*EDIT*

Alustin nyt 80Gb kovalevyn, otin muista kovalevyistä piuhat irti ja aloin asentamaan Ubuntua. Edelleenkin BIOS havaitsee kovalevyn. Päästessäni asennusohjelmassa siihen vaiheeseen että alkaisin normaalisti osioimaan levyä, asennusohjelma ei löydä mitään kovalevyä.
Tässä kuva havainnollistamaan asiaa:

Ja tässä linkki suurempaan versioon kuvasta: http://finners.hostzi.com/Kuvat/13032012898.jpg

Painaessani "Eteenpäin" nappulaa tulee kuvaan tekstiruutu, jossa lukee "Juuritiedostojärjestelmää ei ole määritelty. Korjaa tämä osiontivalikossa."

Onko tietoa missä mahtaa olla vika?  ???
« Viimeksi muokattu: 05.04.12 - klo:17.53 kirjoittanut Stepmaniafin »

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: Ubuntun asennus ei löydä oikeaa SATA kovalevyä
« Vastaus #1 : 13.03.12 - klo:14.12 »
Ota muista kovalevyistä piuhat pois ennen asennusta, ja valitse asennus vaiheessa osioi itse.
Asennuksen jälkeen johot paikalleen ja sudo update-grub.

Vinkkinä antaisin että kun sulla on noita kovalevyjä niin mikset asentaisit ubuntun erikovolle kuin windows.
Joskus jos esiintyy tarve pitää vain windowsia kovolla niin ei tartte ruveta mbr korjailemaan ekaks.
Asennus vaiheessa ottaisit windows kovosta piuhat pois. Asennuksen jälkeen update-grub kyllä löytää tuon windows asennuksen ja hyöty on se ettei ole tallentunut tuon windowsin mbr mitään ylinmääräistä. Esim jos linux kovo hajoaa käynistyy windows normaalisti ilman grubia.

« Viimeksi muokattu: 13.03.12 - klo:14.17 kirjoittanut Daneli »

Stepmaniafin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus ei löydä oikeaa SATA kovalevyä
« Vastaus #2 : 18.03.12 - klo:19.45 »
Kertokaa toki, onko mahdollisesti jotain mitä en ole kokeillut ja jota voisin kokeilla!

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntun asennus ei löydä oikeaa SATA kovalevyä
« Vastaus #3 : 18.03.12 - klo:20.03 »
Kertokaa toki, onko mahdollisesti jotain mitä en ole kokeillut ja jota voisin kokeilla!
Ubuntun asennusmedia sisältää myös ns. Live-CD -version. Voit kokeilla, löytääkö tuo Live-CD kiintolevysi osiot. Tai ylipäätään levyn:
Koodia: [Valitse]
sudo fdisk -l kertoo osionnista. Myös pääte-komentolla (terminal) sudo blkid kertoo levyistä ja osioista karua kieltään.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus ei löydä oikeaa SATA kovalevyä
« Vastaus #4 : 18.03.12 - klo:20.29 »
Kertokaa toki, onko mahdollisesti jotain mitä en ole kokeillut ja jota voisin kokeilla!

Kuten edellä esitettiin, irrota muut levyt asennuksen ajaksi - näin myös jälkimmäisissä tempuissa jotta ei tule vahinkoja.

Itse asiassa tuo Win 7 saattaa tehdä jossakin tapauksessa levyn asennuskelvottomaksi - en ole varma miten, mutta näin tämän tapahtuvan kerran.

Asia on helppo korjata, koska nythän olit poistamassa Windowsia kokonaan. Poista siis levyltä etukäteen kaikki partitiot. Tämän voit tehdä Ubuntun live-boot-levyllä, josta löytyy työkalu tähän. Myös fdisk -komentoriviltä soveltuu tähän. Voisit tehdä vaikkapa myös uuden partition, jotta partitiotaulu tulee luoduksi uudestaan (filesysteemin teko ei ole tarpeen).

Jos tämän jälkeen ei vieläkään toimi, niin ongelma liittynee partitiointitaulun muotoon - siinä on useita vaihtoehtoja näissä graafisissa työkaluissa - voi olla että Win7 on sössinyt tämän tai jotakin. Oletus tai fdiskin tekemä tapa lienee aina oikein, mutta kysy uudestaan jos jää oikeasti tästä kiinni.

arsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus ei löydä oikeaa SATA kovalevyä
« Vastaus #5 : 19.03.12 - klo:21.41 »
Mulla oli juuri sama propleema kuin kysyjällä,jopa samanmerkkinen levy.
Live-cd sisään ja g-partilla levyn valmistelu linux yhteensopivaksi.
Ainakin minulla tämä toimi.

Stepmaniafin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus ei löydä oikeaa SATA kovalevyä
« Vastaus #6 : 29.03.12 - klo:16.47 »
Hei, kiitokset kaikille kun kerroitte eri vaihtoehtoja mitä tehdä!
Sain ongelmani ratkaistua näin, sen jälkeen kun olin irrottanut muut kovalevyt:

Käynnistin Ubuntun Live-CD:ltä, jonka jälkeen kirjoitin päätteeseen "sudo fdisk -l" (en tosin ymmärtänyt lopputuloksesta juuri mitään, lähinnä tärkeimmät, eli 80 GB asema löytyy).
Tämän jälkeen käynnistin levytyökalun. Oikeassa laidassa on vihreä pallo, jonka vieressä lukee "Levy on kunnossa".
Alustin kovalevyni MBR muotoon!

Tämän jälkeen kokeilin asentamista, ja asennus havaitsi kovalevyni ja pääsin osioimaan. Asennus sujui odotetusti ja sain Ubuntun asennettua.
« Viimeksi muokattu: 29.03.12 - klo:16.52 kirjoittanut Stepmaniafin »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus ei löydä oikeaa SATA kovalevyä
« Vastaus #7 : 29.03.12 - klo:19.01 »
...
Alustin kovalevyni MBR muotoon!

Tämän jälkeen kokeilin asentamista, ja asennus havaitsi kovalevyni ja pääsin osioimaan. Asennus sujui odotetusti ja sain Ubuntun asennettua.

Hyvä! Noin se pitikin mennä.

( muokkaa ensimmäiseen postiisi vielä otsikkoon: [RATKAISTU] )