Lubuntun kehittäjät ovat näköjään suuressa viisaudessaan halunneet estää kaikkien mokkuloitten käytön tulevassa Lubuntu 12.04:ssä.
Beta on vasta kehittelyversio - jota ei kannata asentaa, jos ei ole valmis kohtaamaan kehitteilläolevan jakelun ongelmia.
Viitsisitkö hieman valaista, mistä mokkulasta on kysymys?
Ns. mokkulat tarvitsevat tuen kulloisessakin jakelussa - uusi kernel tukee entistä laajemmin laitteita. Valtaosa mokkuloista toimii ihan hienosti asentamalla usb_modeswitch -paketti.
Edit: http://packages.ubuntu.com/precise/usb-modeswitch
Jos sinä minulle vastaat, voisit edes yrittää
viitsiä lukea viestini läpi ja kommentoida siinä olevia mahdollisia virheitä.
Sanontani
kaikki mokkulat sisältää mm. nämä:
Kuinka monella sinä itse kokeilit tuota Lubuntun betaa?
Viestistäni kävi selvästi ilmi, että Lubuntu 12.04 beta1:n (+ sen jälkeisten dailyjen) mokkulatuki
puuttuu täysin, siis mikään modeemi ei toimi niissä. Kerron aivan selvästi, ettei usb-modeswitchien asennus pelkästään riitä mokkuloitten näkymiseen, jos modem-manageria ei ole asennettu alunperinkään. Kerroin myös, että modem-managerin asentaminen (nettiyhteys päällä wlan/eth kautta) vetää usb-modeswitchit. Kerroin lisäksi, että jopa palveluntarjoajien luettelo puuttui.
Sittein annoin yksiselitteisen ohjeen, jolla asiantilan voi korjata, myös usb-tikulta (tai cd:ltä) käynnistetyssä systeemissä.
Et ilmeisesti saanut viestistäni mitään ahaa-elämystä, kun tyydyit latelemaan tyhjänpäiväisiä latteuksiasi?
Jos joku haluaa testata, riittävätkö pelkät usb-modeswitchit mokkuloitten toimimiseen, voi tehdä seuraavan kokeilun (mokkulayhteys päällä), siis muissakin versioissa kuin tuo tuleva Lubuntu:
sudo chmod -x /usr/sbin/modem-manager
sudo killall modem-manager
Tuo ainakin minun kaikissa systeemeissäni lopettaa modeemituen saman tien kaikilta modeemeilta. Siis tuossa otetaan execute-flägi pois modem-managerilta ja tapetaan se. Lopputulos on sama kuin Ubuntu 12.04 betassa.
Toimiva mokkulatuki palautetaan sitten:
sudo chmod +x /usr/sbin/modem-manager
sudo service network-manager restart