Kirjoittaja Aihe: Käynnistysongelma (initramfs?)  (Luettu 2145 kertaa)

triplex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Käynnistysongelma (initramfs?)
« : 04.03.12 - klo:18.09 »
Kysyn suoraan täältä, koska nyt ei olisi varaa pahentaa tilannetta omalla säädöllä. Olen jokseenkin aloittelija ubuntun kanssa. Koneessa on T-lasku ohjelma (Kiitos tekijälle, mahtava ohjelma). Siis jos kone meni lopullisesti tilttiin, meni myös laskutustietoni. Varmuuskopiot oli, mutta sattuneista syistä ei ole enää, joten asia on vakava, niin sanotusti =(

Liittenä kuva ruudusta jonka saan käynnistyksen jälkeen. Siis alanko näpyttelemään jotakin komkentoa tässä tilanteessa, vai irrotanko kovalevyn ja yritän tehdä tietojen pelastamisen sitä kautta?

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Käynnistysongelma (initramfs?)
« Vastaus #1 : 04.03.12 - klo:19.04 »
En ole varma, mutta ei tuo oikein näytä perinteiseltä kovalevyongelmalta.

Ettei vain koneesi yritä bootata joltakin siihen liitetyltä USB-laitteelta: kovalevy tai joku muukin? Tässä tapauksessa irrota kaikki ylimääräiset ja yritä uudestaan.

Jos kyseessä on kovalevyongelma, niin kovalevyä ei tarvitse irrottaa, vaan kovalevyn tiedot kannattaa kopioida turvaan esim. Ubuntun live/asennuslevyn kanssa tai mahdollisesti helpommin jollakin muulla Linux-livebootilla (esim. Puppu Linux) ... mutta ehkäpä tätä ei tarvita ollenkaan?


triplex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Käynnistysongelma (initramfs?)
« Vastaus #2 : 07.03.12 - klo:13.56 »
Paniikissani en itse keksinyt edes käynnistyslevyn mahdollisuutta, mutta sain nyt käyntiin sellaisen kanssa ja samaiselle tikulle varmuuskopiotiedostot T-laskusta. Helpotuksen huokaus! Millään muulla ei ole väliä, vaikka tuo itse virheilmoitus nyt mysteeriksi jäikin.