Kirjoittaja Aihe: Käynnistysongelma (initramfs?)  (Luettu 2145 kertaa)

triplex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Käynnistysongelma (initramfs?)
« : 04.03.12 - klo:18.09 »
Kysyn suoraan täältä, koska nyt ei olisi varaa pahentaa tilannetta omalla säädöllä. Olen jokseenkin aloittelija ubuntun kanssa. Koneessa on T-lasku ohjelma (Kiitos tekijälle, mahtava ohjelma). Siis jos kone meni lopullisesti tilttiin, meni myös laskutustietoni. Varmuuskopiot oli, mutta sattuneista syistä ei ole enää, joten asia on vakava, niin sanotusti =(

Liittenä kuva ruudusta jonka saan käynnistyksen jälkeen. Siis alanko näpyttelemään jotakin komkentoa tässä tilanteessa, vai irrotanko kovalevyn ja yritän tehdä tietojen pelastamisen sitä kautta?

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Käynnistysongelma (initramfs?)
« Vastaus #1 : 04.03.12 - klo:19.04 »
En ole varma, mutta ei tuo oikein näytä perinteiseltä kovalevyongelmalta.

Ettei vain koneesi yritä bootata joltakin siihen liitetyltä USB-laitteelta: kovalevy tai joku muukin? Tässä tapauksessa irrota kaikki ylimääräiset ja yritä uudestaan.

Jos kyseessä on kovalevyongelma, niin kovalevyä ei tarvitse irrottaa, vaan kovalevyn tiedot kannattaa kopioida turvaan esim. Ubuntun live/asennuslevyn kanssa tai mahdollisesti helpommin jollakin muulla Linux-livebootilla (esim. Puppu Linux) ... mutta ehkäpä tätä ei tarvita ollenkaan?


triplex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Käynnistysongelma (initramfs?)
« Vastaus #2 : 07.03.12 - klo:13.56 »
Paniikissani en itse keksinyt edes käynnistyslevyn mahdollisuutta, mutta sain nyt käyntiin sellaisen kanssa ja samaiselle tikulle varmuuskopiotiedostot T-laskusta. Helpotuksen huokaus! Millään muulla ei ole väliä, vaikka tuo itse virheilmoitus nyt mysteeriksi jäikin.

Mietin jatkoa ajatellen, onko ubuntu one tietoturva sillä tasolla, että voisi heitellä sinne joka laskutuksen jälkeen nuo varmuustiedostot? Minulla on siis ollut niin käsittämättömän huono tuuri kaikkien tallennusvälineiden kanssa, että en luota yhteenkään fyysisesti läsnäolevaan vekottimeen. On nähty, että mistä tahansa voi tiedot kadota. Jos taas ottaa 10 kopiota eri välineille, sillon kaikki tiedot varmastikaan ei katoa, mutta ei myöskään tule päivitettyä niitä kaikkia jokaisen toimenpiteen jälkeen.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Käynnistysongelma (initramfs?)
« Vastaus #3 : 07.03.12 - klo:16.46 »
ilmeisesti sun biosissa on säädetty kone boottaan usb:ltä ennen kovalevyjä ja kun se ei kelvollista usbia löydä heittää se sut busyboxiin. jollain usb:llä sulla täytyy olla jokin boottaava juttu kun lähtee boottaileen. jos tahdot ettei noin enää käy niin käy säätämässä biosissa usb kovalevyn jälkeen, muista vaihtaa jos tahdot bootata usb:tä
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB